Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  fejlsøgning dynamo!!!

Tags:
No tags yet.

(permalink) kristian-k Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Har kigget lidt på emmnet i forumet og kan det passe at jeg kan sætte et voltmeter på batteriet, hvis det er ca 12v uden tænding og ca 14 volt med moteren tændt-så lader dynamoen godt nok????
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Kristian,

Hvis du måler 14volt på batteriet ved ca 15-2.000 omd./min så lyder det til at den lader som den skal, men hvorfor spørger du?

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) cardude Member
Skrev for 15 years siden | | | |
som udgangs punkt så lader den i hvert fald. om der så er ampere nok det er så noget andet. hvis du tænder lyset og det lange lys og trykker på bremse kontakten så bremse lyset også lyser, er der så stadig 14.0 volt med startet motor og 1500-2000 rpm. så lader den i hvert fald godtnok.

p.s.
et fuldt opladet blycelle batteri skal have et spændingsfald målt over polerne ubelastet (bilen slukket, nøglen taget ud, og lyset slukket også lofts lyset/den ene polsko taget af) på 12.6 volt når det er fuldt opladet.
(permalink) kristian-k Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg har en ladelampe der lyser, har bestilt nye kul, men vil gerne kunne lærer at måle lidt, så jeg ikke bare starter med at skifte delene fra en ende af!!!Hvis den nu lader fint, så er det vel mit laderelæ der er kuput????
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hvis den lader 14 volt, så kan det være at ladelampen tænder fordi det måske er lige i overkanten.
ELLER ! Fejlen skal søges et andet sted. HVIS den lader 14 volt og dit ledningsnet har dårlige forbindelser oppe bag på speedometeret, sikringer omkring klemme 15 tilslutninger og lad os så sige at der kun er 11 volt til "bagsiden" af ladelampen. Så begynder den at lyse hvis dynamoen lader 14 volt.
En ladelampe tænder, som alle andre lamper, pga. spændingsforskellen. Ikke nødvendigvis fordi den har en plus og en stel.
Når du sætter bilen til tænding, får ladelampen 12 volt på den ene side og "ingenting" på den anden. Så lyser den. Når dynamoen så lader får den 12 volt (13-14) på den anden side og så slukker den :)
Det var udpræget på 6 volts biler. Der anviste VW at man skulle kontrollere ladeanlæget og hvis det var i orden, sætte en 12 volt ladepære i.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 15 years siden | | | |
[quote=kristian-k]Jeg har en ladelampe der lyser, har bestilt nye kul, men vil gerne kunne lærer at måle lidt, så jeg ikke bare starter med at skifte delene fra en ende af!!!Hvis den nu lader fint, så er det vel mit laderelæ der er kuput????

Hej Kristian,

Prøv at afmontere begge ledninger på dynamoen, så skal du kunne måle ca. 2 volt mellem D+ og stel ved 2000 omd/min. Hvis du måler 2 volt er det højst sandsynligt
din laderelæ der er defekt. Har du i den forbindelse kontrolleret dine stelforbindelser?

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com

Reply

You must log in to post.