Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motor Spørgsmål

Tags:
No tags yet.

(permalink) Heide Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Efter en del snak med 8 forskellige og 9 forskellige svar, kunne jeg godt tænke mig at få slået dette svar i jorden en gang for alle, det har sikkert været oppe 17 gange før.

Det drejer sig om ombygning af 1300 til en 1600 motor, mange siger at 98 % af blokkene er slidt op og det kan ikke betale sig, men jeg vil nu alligevel hør hvorfor og hvordan? kan man ikke bare skifte de SKi..... lejer osv, og hvad er det man måler på for at sige den er slidt op? Billede dokumentation ville være rart, og hvis det er i det tilfælde at 98% er slidt op skal vi så bare smide blokkene ud :-( jeg vil nu sige jeg har ikke kunne mærke på nogen 1300 de var slidt op af de 15 jeg har haft.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej men det er også derfor jeg skriver: Spænd blokken efter. Hvis krumtappen så stadig kan dreje rundt og den ikke har flere millimeter aksialslør. Så kør for pokker ! Byg om til std. 1600 og kør.
Hvis du skiller den ad og kigger på tingene vil du kunne se at hovedlejerne har arbejdet i huset. Så meget at reservedelnummeret på lejet er hamret ind i blokken.
Hovedlejehullerne har forskubbet sig og sidder ikke længere på linie. De er ikke runde mere og aksiallejet sidder ikke fast som det skal.
Hvis du samler den igen med nye lejer er det 75% sikkert at den ikke kan dreje rundt.
Hvis du får den flugtboret er 50% sikkert at ham der gør det IKKE kan gøre det rigtigt. Og 25% sikkert at blokken lider af metaltræthed, så når motoren kommer ud at køre så opfører den sig underligt, bliver for varm og kan ikke holde olietryk, utæt osv.osv. Glem det. Med en pris på omkring 4000 kr, så køb en ny original. Til gadebrug IKKE en "forstærket" i aluminium. Den udvider sig ikke som den skal. Men det sidste er bare et gæt, som jeg ikke kan dokumentere.
Hvis vi kan regne med hvad Gene Berg skrev om det materiale som blokken er lavet af. Så er det ikke egnet til at blive flugtboret og genbrugt. Jeg har lavet nogen stykker for 25 år siden, før man kunne købe en ny blok til menneskepenge, og har kun haft de nævnte problemer. Siden har jeg kun lavet type4 motorer. Jeg gider ikke døje med det andet.
Det bedste bud på en brugt blok der kan bruges er en 1200 Jeans motor der har været kørt af en gammel dame der aldrig har bandet i vognen. En 1200 fra 72- typisk en Jeans, passer nemlig, modsat en ældre 1200, blok med 13-1600. Så man kan indbygge krumtap mv. fra 13-1600.
Sjovt nok har jeg også set flere type3 motorer der heller ikke havde taget skade. Men de blev jo også typisk kørt af mænd med blød hat.
Men det er jo 25 år siden, sååh --

En anden mulighed, som jeg selv har overvejet, er en bygge en vandboxer om til luftkøling. Der er blokken efter sigende samme kvalitet som type4.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Heide Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ok fornuftig svar :-) en ny blok er foretrukket, og derefter bruge alle de andre gamle dele fra min anden motor ( knast ) og så skifte cylindre, toppe med mere?
en blok kan jeg se kan fåes til omkring de 4000 kr.


En anden ting, hvad er det der gør at en motor får "banken" hvis tænding med mere står korrekt her snakker vi vel om generalt slitage
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis det er tændingsbanken, så er det for højt kompressionsforhold i forhold til oktantal, valg af knastaksel, antallet af karburatorer osv.
Hvis det er på en std.motor, forkert eller defekt strømfordeler, termostat der ikke åbner.
Der kom engang en til mig, en fast "kunde". Den havde pludseligt skudt det ene ventildæksel af på motorvejen. Jeg tænkte straks tændingsbanken. Og "det kan ikke passe, jeg har ikke rørt ved tændingen" Men han havde udskiftet vaccuumdåsen på strømfordeleren til en forkert type, så den gav bare fuld fortænding, men blev ikke trukket tilbage. Det kunne gå når han trillede rundt i Aalborg, men ikke på motorvejen.
Hvis det er mekanisk støj, så ja slør, for store tolerancer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Herbie 2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hvordan ser en 1200 motor ud og en 1300?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=Herbie 2]hvordan ser en 1200 motor ud og en 1300?


ser ud ??? ??? ???

den er malet sort nogen steder , og ellers ligner de hinanden alle sammen ???
har jeg misforstået spørgsmålet ???
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Herbie 2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
er det ikke noget ind sugning og udsuning
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jo det er der på dem begge to ....

vil du SE forskel på to motorerer - så kig på motornummeret

eller skil dem ad og mål størrelsen på cylinderen
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Herbie 2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
nogle siger det er 1200 andre siger det er 1200
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=Herbie 2]nogle siger det er 1200 andre siger det er 1200

jamen så er det nok en 1200 så ;0)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Herbie 2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
jo det er der på dem begge to ....

vil du SE forskel på to motorerer - så kig på motornummeret

eller skil dem ad og mål størrelsen på cylinderen


hvor sider det?
(permalink) Herbie 2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hvor sidder det?

(permalink) Herbie 2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
nogle siger det er en 1200 ander en 1300
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
lige under den fod dynamoen er skruet fast på

men du kan se lidt om det her :

http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/motorenuebersicht.php
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Herbie 2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
den første er det en 1200
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jep - men det er nok ikke sådan en 1200 som der sidder i din

din har nok en senerer 1200 ccm motor i - sandsynligvis en 34 hk 1200
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Herbie 2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
den har 12 vold
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
kig nu det motornummer - også vend tilbage med det
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Herbie 2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
zundfolge 1-4-3-2
D1125265
(permalink) Herbie 2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så er en 1200cc motor jeg har ivw tak oplysningen
så fik vi det på plads
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det var godt - det var jo ret let når man lige kunne se nummeret ...

tit får man et rigtigt godt svar hvis man forbereder sit spørgsmål dobbelt så godt ;0)


også tilbage til franks fortræffelige beskrivelse om hvorfor man bør skifte
sin motorblok når man renoverer sin motor og hvorfor man altid bør starte med en NY.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)

Reply

You must log in to post.