Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Påsvejsning af nye filetter??

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg har købt en type 1 fra 68.
Bundfiletter var fjernet, nu skal der nye på...
Er der nogle herinde som kan give et par fif med hensyn til krydsmå osv..
det var en anden sag, hvis jeg selv havde fjernet de gamle filetter.
Håber på et par gode svar.. måske et par billeder.
På forhånd tak. Lars E
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg har lavet denne guide for et stykke tid siden, men den burde stadig være god nok.

http://vwnettet.dk/forum/topic/245747

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Søren.

Dette er meget fint stykke arbejde har studeret den flere gange.
Men jeg kunne godt tænke mig nogle mål på hullerne til karossen.
Ja nu vil du jo nok tænke " så mål dog på karossen " Men sådan en
har jeg ikke endnu. Starter med at lave en bund, så må vi se, hvilken
top der kommer på engang.

Venligst. Lars E
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Som amatør skal du ubetinget gøre det med karrosseriet på. Så er målene ikke noget problem.
Så skal boltehullerne jo bare passe op under varmekanalen og under bagsædet.
Hvis karrosseriet skal tages af for at lave en gennemgribende renovering vil jeg til enhver tid lave udskiftningen først og så nulre og eftersvejse småting, som jeg ikke kunne komme til for karossen, bagefter.
Jeg har set alt for meget af den slags, ligesom udskiftning af varmekanaler, hvor man laver arbejdet uden karrosseri og bund er samlet.
Du kan kende bilerne når du kommer til træf rundt i landet. Det er dem hvor dørene ikke kan lukkes :)

Sørens vejledning er fin. Har Søren nogen fiduser til at lette svejsearbejdet langs tunnelen. Problemet her er at bundpladen er meget tynd og brænder væk når man svejser med så meget strøm at det passer til en tykke tunnel ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Tak for hurtige svar..

Frank.

Vil det sige at jeg skal ud og finde en gammel karosse, før jeg kan komme videre??
Det ser jo så lejende let ud ifølge Søren´s fine billedserie.
:-(

Lars E
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Joowwhh. Altså det er jo faren ved at spørge i et internetforum. Jeg er ikke pladesmed eller på nogen måde ekspert i den slags.
Jeg har heller "renoveret" biler på stribe, så jeg ville ikke lave noget før jeg havde hele bilen. Jeg har kun lavet et par stykker helt fra bunden og skiftet bunde og varmekanaler på 4-5 andre.
Jeg er ved at lave en plastikporsche, en speedster, hvor bunden jo som bekendt skal afkortes.
Jeg ser også her på nettet at nogen laver afkortning af bunden osv. Medens de venter på karrosseriet.
I mit tilfælde kom karrosseriet fra England så af bitter erfaring ventede jeg med at skære og svejse på min bund før jeg havde karrosseriet. Så kunne man lige kompensere lidt og der var også nogen ting der blev lettere. Der var nogen mål der ikke var vigtige. Og alligevel passer lortet ikke :)
Søren har meget mere erfaring i den slags. Det vil jeg slet ikke gøre mig klog på.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jpwest Member
Skrev for 15 years siden | | | |


Sørens vejledning er fin. Har Søren nogen fiduser til at lette svejsearbejdet langs tunnelen. Problemet her er at bundpladen er meget tynd og brænder væk når man svejser med så meget strøm at det passer til en tykke tunnel ?

Da jeg skiftede på min havde jeg samme bekymring,men den blev gjort til skamme da dem jeg fik var temmelig tykke,tror faktisk de er tykkere end Orginale

West
(permalink) lyder Administrator
Skrev for 15 years siden | | | |
Hep jeg er godt nok nybegynder, men tror ikke det er klogt at bruge et strøm svejseanlæg. Man skal nok punktsvejse med CO2 til så tynde plader.

Hvad guider angår er der nogle gode nogle her:

http://www.superbeetles.com/Tech_talk/jan.htm

Der er også en til påsætnign af bundplader med og uden karossen på...

VH
Martin
-------------------------------------------

martinlyder@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hvad bruger du så til at blande C02 og stål med ? :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hvis traversen ikke er fjernet fra bunden burde de kunne sættes nye på, da der er fixpunkter at gå ud fra.

Det ville så være et plus at måle på en anden bil, men problemt er at hvis det ikke passer med en fremtidig karosse, så skal du til at tilpasse bunden. Det er ikke fedt hvis den er malet metaliseret og nusset om. Der er ikke noget værre end at lave arbejde om pga. små fejl.

Mvh. TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Endnu har jeg ikke forsøgt at svejse bundfileter fast med punktsvejser, men jeg kommer snart til at prøve det. Dog tror jeg at man ender i samme problemer som med co2, nemlig at materialet som skal sættes sammen er tykt over for tyndt. Således vil det ene emne kræve mere varme end det andet, hvilket øger risikoen for at brænde igennem det tynde materiale.

Min løsning har indtil nu været at jeg punktsvejser bundfileterne med co2 og så vender bunden på hovedet og så laver nogle mindre fuldsvejsninger med en rimelig afstand imellem, så ledes at jeg er sikker på at gulvet hænger fast. Et par gange har jeg prøvet at skifte bundfileter hvor de gamle har været fuldsvejsede, og alene af den grund kunne jeg ikke finde på at svejse dem på den måde. Det tager tid at slibe de svejsninger væk...


I forhold til mål er det nok en god ide at kende karossen hvis det er noget "custom" jo mindre det er så custom at der ikke allerede er monteringshuller i karossen.

Der findes en tegning af en type 1 bund med målene skrevet ind, men den har jeg ikke lige ved hånden på arbejdet(måske endda ikke engang på min computer hjemme).
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) lyder Administrator
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvad bruger du så til at blande C02 og stål med ? :)


Ja ja strøm :)

Men når folk snakker om strømsvejsning tænker jeg: Elektrodesvejsning...

Men som sagt er jeg grøn!
-------------------------------------------

martinlyder@gmail.com
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
hehe.. det hedder jo egentlig heller ikke co2 svejsning.. Men MIG-svejsning. But who cares?
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Den var så den tegning som Frank lagde op jeg henviste til.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 15 years siden | | | |
hej mht til at punktsvejse bundpladerne på, så fik jeg et tip af Klaus Carøe om at bore ned i anlægsfladen for at kompensere for at det ikke var lige tyk metal...

så det gjorde jeg, faktisk borede jeg 4,5 nogle gange 5 mm meens bundpladen var ovenpå.

det virkede ok.

og hvis man så gør det forskudt af hvor de gamle punktsvejsninger var, kan det vel kun forstærke lidt hele tunnellen eller hvad ?

punktede først pr 100mm og så pr 20mm bagefter

mht til tilpasningen så skar jeg et ukendt antal mm af forskellige steder ind mod rammetunnelen med en tynd 1mm skæreskive på vinkelsliberen - for at få kunne "få lov" til at lægge bundpladen ordentlig i forhold til hullerne.


Alligevel så var det som om de bagerste kilervanger på bundpladerne var svejs skævt på fra producentens side (roteret). På komplette (uoriginale) bundplade sidder de på allerede.

det er alt hvad jeg ved om det.
bundplade01.jpg
bundplade02.jpg
bundplade03.jpg

(permalink) Jvang Member
Skrev for 15 years siden | | | |
mathiasen skrev:
hehe.. det hedder jo egentlig heller ikke co2 svejsning.. Men MIG-svejsning. But who cares?


Det gør det så ikke!!!

det hedder MAG svejsning, Metal aktiv gas, det er en aktiv gas!

det er en lang historie, men kort er gassen aktiv i smeltebadet ved kortbuesvjesningen. her benyttes kuldioxid eller en blandgas ( ATAL ) som jeg vil råder alle til at købe og benytte!

MIG metal inaktiv gas, her er gassen inaktiv og det kan fx være ved alusvejsning eller svejsning i rustfast stål med Argon som beskyttelsesgas : )

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
kan man alu svejse med en migsvejser - har en mig mag svejser dvs den kan begge dele
og hvordan svejser man så alu med den vang ???

rustfri klarede den fint - men fedt hvis den også kan alu svejse
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
En alu-tråd og så argon i stedet for C02
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
En alu-tråd og så argon i stedet for C02



ok ja klart nok - men er det lige så "nemt" som rustfri og alm jern ?
eller er det kun for den super trænede ?

har nogen manifolde der skal modificeres lidt - så det er jo ikke noget der skal bære et par hundrede kg - men det det skal være tæt jo.

og jeg har alu tråd og rustfri tråd - godt nok de små ruller med det er jo nok godt nok ..

det skal da prøves
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Jvang Member
Skrev for 15 years siden | | | |
hej Holmer

ja det er ikke S
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
MAG svejsning er ikke velegnet til småting. Der er TIG meget bedre.
At svejse i aluminium er såmænd ikke anderledes end stål.
Det er lettest med en TIG maskine med vekselstrøm og højfrekvens. Der dannes en ilthinde som der først skal "slåes" hul på. Det er vekselstrøm og højfrekvens god til. Lige inden man tænder brænderen børster man startstedet med en rustfri-stålbørste.
De problemer jeg har haft med Alu-svejsning har været når tilsatstråden ikke har været forenelig med grundmaterialet. Så revner svejsningen bagefter brænderen.
De manifolder vi f.eks. køber til karburatorer er normalt rent aluminium og giver ingen problemer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jvang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Frank, uddyb!!!

er MAG svejsning ikke velegnet til småting????????

Alusvejsning er noget anderledes end MAG efter min mening. her er det langt vigtigere at man ved, hvad man laver! ilthinden som du selv nævner, den skal børtes væk inden svejsning. varmen fordelses lynhurtigt og det har altså betydning, når man skal svejse og lave en jævn og god gennembrænding.

hvis du skal TIG svejse i aluminium, så SKAL det være vekselstrøm, ellers kun du slet ikke! tilsatstråden skal have den rigtige legering, så revne dannelserne ikke opstår efter endt svejsning!

jesper
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg har lavet masser af reparationer på ladeluftkølere og oliekølere med jævnstrøm.

Hvad skal jeg uddybe ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jvang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Med jævnstrøm og TIG svejsning!!!

det forstår jeg godt nok ikke, hvis du skal købe en TIG svejser til svejsning af aluminium, så skal man have en der kan køre på ac og dc! ac til alu og dc til alm sort stål og rustfast stål... det er i hvert tilfælde det alle mine kolleger og jeg selv har erfaret og lært!

uddyb at mag svejsning ikke er velegnet til småting

Reply »

You must log in to post.