Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  spørsmål til turbo

Tags:
No tags yet.

(permalink) vsmeden Member
Skrev for 15 years siden | | | |
hvorfor er der ikke nogen der laver deres vw med tryk i karburatoren vil snart igan med et turbo prosjekt har fået fat i en volvo karburator der er fra en turbo ville bykke det på en 1600 men hvad kan en standart 1600 tåle
-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant
(permalink) mads-kaa Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Det finder du ud af;) Hvis du ikke prøver finder du ikke ud af det. Tag et kig på http://www.shoptalkforums.com, der er et helt afsnit kun om trykladede vw-motorer. Masser af inspiration og dos and don'ts.

/Mads
(permalink) vsmeden Member
Skrev for 15 years siden | | | |
takker men ville være rigti fet hvis der var noget på dansk eller et par gode råd
-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Pas på motoren ikke bliver for varm, undgå at hæve omdrejningerne og sørg for at den får den rigtige mængde benzin HELE TIDEN og sørg for at din tænding avancerer som den bør til turbo (som med enhver anden motor, skal tændingsbanken selvfølgelig også undgås her). Hvis dette er opfyldt så ser jeg ikke noget problem i at det ikke skulle virke rigtig godt.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) vsmeden Member
Skrev for 15 years siden | | | |
takker for de gode ord nogen forslag til en tening til fornufti pris går ikke ud fra at standart er godt eller hvad
-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Der er skrevet lidt om det på vwnettet:

http://vwnettet.dk/forum/topic/15575

http://vwnettet.dk/forum/topic/22134

I det ene indlæg nævnes at MSD kan leverer en tændingsboks der kan det der, og i den anden foreslås at man kombinerer en strømfordeler fra en saab med en vw-fordeler.

Og kig så på shoptal-forums bagefter. Det er ikke akademisk engelsk, og de ord du ikke fatter prøver du på google - så plejer det at være til at finde ud af.

Mvh
Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
du går ind på shoptalk forum - kopirer teksten og sætter den ind
her : http://www.google.com/language_tools

så får du det meste på rimelig dansk ...

men tro ikke det er billigerer med turbo en konvetionel sugemotor hvis det skal
virke optimalt - jeg vil sige tværtimod , det er en udviddet videnskab der kræver
en masse tilbundsgående viden at få det til at virke lige så godt som en suge motor...

vil du ha det alligevel , skal du gøre det for at du er vild med turbotrykket
ikke fordi det hverken er nemmerer eller billigerer en alm sugemotor.

eller fordi du vil ha mere power end en sugemotor kan leverer max , og det er en hel del.

en 1600 kan knap holde til at køre standart som den er orginalt - så jeg ville ikke tvinge ret meget mere ud af den end den allerede leverer - skal du ha mere ud af den skal der forstærkes - når man forstærker på et punkt følger der altid noget andet med . også begynder pengene at rulle ... og de ruller stærkt..

sparer man et sted ødelægger man noget et andet sted osv osv osv...

ud over det er der jo søgefunktionen her på nettet - skriver du turbo der - er
der timers læsning ...

går det også forlangsomt så skriv turbo site: vwnettet på googgle - så virker det også ...

søgemåden er nærmerer beskrevet her : http://vwnettet.dk/forum/topic/449060

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
....

en 1600 kan knap holde til at køre standart som den er orginalt - så jeg ville ikke tvinge ret meget mere ud af den end den allerede leverer - skal du ha mere ud af den skal der forstærkes....



arh... så er det vidst heller ikke værere :-)
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
AndersHH skrev:
Bornholmer skrev:
....

en 1600 kan knap holde til at køre standart som den er orginalt - så jeg ville ikke tvinge ret meget mere ud af den end den allerede leverer - skal du ha mere ud af den skal der forstærkes....



arh... så er det vidst heller ikke værere :-)



Skulle også lige til at komme med en lignende kommentar, men du kom mig i forkøbet.
Den kan klare masser sådan en 1600, bare man holder sig til det jeg startede med at skrive her i indlægget. Du skal ikke lade dig afskrække af alle de pessimister og dommedagsprædikanter der huserer på internettet - bare se og læs på lektien og byg så løs!
Glæder mig til at se resultatet.
(Mht. turbo - så kig lidt på http://www.cbperformance.com de sælger komplette kit.)
Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
en plain stock brugt 1600 - er revnet i blokken - oval i lejehullerne , revnet i topstykkerne , oval i stempler og cylindre , utæt i stødstangsrørs pakninger , har slør i karberatoren , slidt i ventil styr , og ventiler - og jeg kunne sikkert blive ved.

er der tale om en NY 1600 er det lidt noget andet , men det er der jo ikke skrevet noget om , kan godt være jeg er pessimist , men når ikke rutinerede spørger om øko tunning med turbo , så går jeg ud fra at de mener på deres nuværende halvopslidte gamle 1600 motor (som nok kører ok som den er.)

også er en turbo nok mere til hjælp for at slå motoren helt ihjel frem for at give
den et nyt liv med spark i..

men læs med på blob's indlæg på angoras site - han ved hvad det koster og hvad det kræver at selv udvikle det og få det til at køre ordentligt.


det er interressant læsning :
http://teamangoraracing.dk/viewtopic.php?f=3&t=26



hverken mig , anders eller rasser har prøvet at bygge med turbo endnu , så
vi er nok ikke de rette til at gi dig det helt rigtige råd.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Nej, jeg har ikke (og kommer ikke til foreløbig) bygget noget med turbo.

-Men hvis jeg skulle, ville jeg tage en 1600 som hænger nogenlunde sammen, og lave noget i stil med det Dennis fra bugservice havde gang i (se det indlæg jeg linker til længere oppe). Jeg ville nok lave tændingen ala saab 900 eller MSD BTM (se http://vwnettet.dk/forum/topic/393469 ), og herefter en masse dyse arbejde for at få skidtet til at køre med passende blanding. Den vil nok aldrig blive "smooth" over hele omdr-spektret, men med en masse fiflen kan det vel blive hæderligt?

Der skal gøres mange erfarringer, og de kan lige så godt gøres med et billigt setup. Det er min overbevisning at har man en fungerende motor kan projektet gøres for 10k ud fra brugte stumper og noget kreativitet.
-Ja, der er en god chance for at den sprænger i luften over sommeren hvis den banker for meget i tændingen, og hvad så? Det kan ske med en ny motor også.

Kan man få det hele til at spille, kan man bruge millionen på nye dimser til et langtidsholdbart projekt, går man kold i projektet er tabet ikke så stort.

Bare lige for at se sagen fra en anden side :-)

Hep
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:

hverken mig , anders eller rasser har prøvet at bygge med turbo endnu , så
vi er nok ikke de rette til at gi dig det helt rigtige råd.


-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
en plain stock brugt 1600 - er revnet i blokken - oval i lejehullerne , revnet i topstykkerne , oval i stempler og cylindre , utæt i stødstangsrørs pakninger , har slør i karberatoren , slidt i ventil styr , og ventiler - og jeg kunne sikkert blive ved.

er der tale om en NY 1600 er det lidt noget andet , men det er der jo ikke skrevet noget om , kan godt være jeg er pessimist , men når ikke rutinerede spørger om øko tunning med turbo , så går jeg ud fra at de mener på deres nuværende halvopslidte gamle 1600 motor (som nok kører ok som den er.)

Blander mig normalt ikke i disse tekniske ting, men vil dog mene at man da under ingen omstændigheder bygger en turbomotor op på en "udbanket" 1600 motor, eller 1680, 1776, 1835 eller noget, man stater vel somregel med at sørge for at basics er iorden!!!!
Er det ikke det "generelle must" inden man bygger højtydende motorer at fundamentet er 100% ok...

+ en halvopslidt 1600 med revnet blok ovale lejer og stempler/cylindre mm. kører IKKE godt!!!
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Niels_Tolstrup skrev:


Blander mig normalt ikke i disse tekniske ting, men vil dog mene at man da under ingen omstændigheder bygger en turbomotor op på en "udbanket" 1600 motor, eller 1680, 1776, 1835 eller noget, man stater vel somregel med at sørge for at basics er iorden!!!!
Er det ikke det "generelle must" inden man bygger højtydende motorer at fundamentet er 100% ok...




Jo, det er god latin at starte på noget som er i orden. Det var bare Bornholmerens meget klare udmelding om at alle 1600 motore sprænger i luften lige så snart nøglen drejes der skulle kommenteres...

Jeg har lavet mit eget motor projekt på en alm brugt 1600. Den har fået nye stempelringe, ordnet ventiler og styr, and thats it. Den ville måske køre lidt bedre hvis den var spritny og alle dele inden for fabriksnye tolerancer, men jeg har lært rigtigt meget af at stille karburatore, tænding, ventiler, justere elektrode afstand, skifte dyser osv. Man får ikke den samme følelse ved at surfe på nettet.
Havde motoren været en -state of the art 30.000 kr- motor havde jeg nok ikke forsøgt alt det jeg har. Nu synes jeg at jeg kan forsvare at bruge kassen på en ny motor en dag, for jeg ved hvad jeg snakker om.

Nu vil jeg drikke mig i hegnet :-)

Tjullahej
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
nedgører ???? - jeg ser overhovedet ikke noget som helst negativt nogen steder skrevet...

først og fremmest kommer jeg med et tip om hvordan man løser sit problem med
sine engelsk kundskaber mht shoptalk forum.

derefter kommer jeg med et råd om han evt kan prøve at se hvad andre har lavet ..
har ingen steder skrevet det er hverken godt eller skidt , men jeg hentyder til at
vedk har rodet lidt med det og evt kan give et godt råd eller to.
jeg skriver godt nok at han kan have gode råd til at få det til at køre ordentligt , dermed ikke sagt at DU ikke kan få en motor til at køre ordentligt -
selvfølgelig kan du det - det er vel bare lidt anderledes med en turbo motor end
det er med en suge motor såvidt jeg ved - det kræver ikke en cand merc at se - man
kan bare se på dem der har prøvet - og de få det er lykkedes for.
jeg har kun set den video som ligger på sitet som de fleste andre.

derudover skriver jeg at hverken du eller jeg - eller anders selv har rodet med turbo - jeg har ingen steder skrevet at i ikke har en skid forstand på motorerer..

tjah undskyld men jeg kan overhovedet ikke se at nogen skulle være blevet nedgjort
nogen steder i det jeg har skrevet - med undtaglese af de gamle opslidte 1600
motorerer - og de forstår sgu ikke dansk ...

men jeg er med - lad nu det ligge - jeg er på ingen måde interresseret i sure miner pga af et internet forum - det er kun et redskab til en løsning - ikke en løsning.

man skal da godt nok være forsigtig hvad man skriver herinde efterhånden , tror
folk det livets facitliste efterhånden - bummer ;0)
forum betyder indgang til debat - dvs der både er for og imod , tag det for det det er. og ikke som et diktat - så hed det ikke et forum - men en facitliste - og nej
så skulle der helst ikke være fejl i det.

og anders - der står ikke ALLE nogen steder - læs nu det der er skrevet i stedet for
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 15 years siden | | | |
AndersHH skrev:
Niels_Tolstrup skrev:


Blander mig normalt ikke i disse tekniske ting, men vil dog mene at man da under ingen omstændigheder bygger en turbomotor op på en "udbanket" 1600 motor, eller 1680, 1776, 1835 eller noget, man stater vel somregel med at sørge for at basics er iorden!!!!
Er det ikke det "generelle must" inden man bygger højtydende motorer at fundamentet er 100% ok...




Jo, det er god latin at starte på noget som er i orden. Det var bare Bornholmerens meget klare udmelding om at alle 1600 motore sprænger i luften lige så snart nøglen drejes der skulle kommenteres...

Jeg har lavet mit eget motor projekt på en alm brugt 1600. Den har fået nye stempelringe, ordnet ventiler og styr, and thats it. Den ville måske køre lidt bedre hvis den var spritny og alle dele inden for fabriksnye tolerancer, men jeg har lært rigtigt meget af at stille karburatore, tænding, ventiler, justere elektrode afstand, skifte dyser osv. Man får ikke den samme følelse ved at surfe på nettet.
Havde motoren været en -state of the art 30.000 kr- motor havde jeg nok ikke forsøgt alt det jeg har. Nu synes jeg at jeg kan forsvare at bruge kassen på en ny motor en dag, for jeg ved hvad jeg snakker om.

Nu vil jeg drikke mig i hegnet :-)

Tjullahej


Vil lige skynde mig at skrive at jeg ikke nedgjorde hvad du har lavet med din motor Anders, det jeg mente var i forbindelse med at lave højtydende motorer!

Velbekomme dig, og husk tråden med årets julebrandert;-)

Niels
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hvis man nu har en gammel næsten opslidt motor er det da bare at smide turbo på! I det mindste så for at lære hvordan man gør, INDEN man begynder at kaste 1000kr-sedler efter det ene og det andet grej!

Kør ud til en hugger, find en lille turbo, fra en lupo eller lign og en gammel Stromberg karburator fra en lille volvo. Gå så igang med at lave rør og fittings og udstødning. Derefter kan du begynde at tænke på tændningsanlæg, og oliekøling. Byg lortet sammen og se hvad der sker! Om ikke andet er det skide skægt.

Der kommer ikke noget godt ud af at sidde og mugge over hvor dyrt det måske er og hvor lang tid det tager at lave den perfekte turbomotor!

Rock on!
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Rasser skrev:

Den kan klare masser sådan en 1600, bare man holder sig til det jeg startede med at skrive her i indlægget. Du skal ikke lade dig afskrække af alle de pessimister og dommedagsprædikanter der huserer på internettet - bare se og læs på lektien og byg så løs!
Glæder mig til at se resultatet.

Fuldstændig enig. Hvis motoren er frisk kan den klare en del, med ganske få forstærkninger og ændringer. Det er ikke helt så "let" som at turbolade vandkølere, men de første 100 hk er forholdsvis nemme at få fat i.
Jeg kender til 5 turboVWér i DK. Der er kun 2 af dem der funker. Blob´s går i den rigtige retning, men han siger selv, at der er et stykke vej endnu.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) vsmeden Member
Skrev for 15 years siden | | | |
takker for de mange fine ord kan oplyse at der intil vider er et stk saab benzin turbo med oliekøler og intercooler og volvo karburator og et stk type 3 motor og nye dobbelt fjedre til vintiler så skulle mene der er en god mulighed for det kan komme til at køre fornuftig med en ydelse på omkring de 100 hk ..og det ville være fint
-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant
(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Farmer skrev:
Rasser skrev:

Den kan klare masser sådan en 1600, bare man holder sig til det jeg startede med at skrive her i indlægget. Du skal ikke lade dig afskrække af alle de pessimister og dommedagsprædikanter der huserer på internettet - bare se og læs på lektien og byg så løs!
Glæder mig til at se resultatet.

Fuldstændig enig. Hvis motoren er frisk kan den klare en del, med ganske få forstærkninger og ændringer. Det er ikke helt så "let" som at turbolade vandkølere, men de første 100 hk er forholdsvis nemme at få fat i.
Jeg kender til 5 turboVWér i DK. Der er kun 2 af dem der funker. Blob´s går i den rigtige retning, men han siger selv, at der er et stykke vej endnu.
T



JA JA, DU ER RIGTIG KLOG, HA HA HA!

Du kan tage det;-)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Anonym skrev:
Farmer skrev:
Rasser skrev:

Den kan klare masser sådan en 1600, bare man holder sig til det jeg startede med at skrive her i indlægget. Du skal ikke lade dig afskrække af alle de pessimister og dommedagsprædikanter der huserer på internettet - bare se og læs på lektien og byg så løs!
Glæder mig til at se resultatet.

Fuldstændig enig. Hvis motoren er frisk kan den klare en del, med ganske få forstærkninger og ændringer. Det er ikke helt så "let" som at turbolade vandkølere, men de første 100 hk er forholdsvis nemme at få fat i.
Jeg kender til 5 turboVWér i DK. Der er kun 2 af dem der funker. Blob´s går i den rigtige retning, men han siger selv, at der er et stykke vej endnu.
T



JA JA, DU ER RIGTIG KLOG, HA HA HA!

Du kan tage det;-)

Niels-


(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Vil lige skynde mig at skrive at jeg ikke nedgjorde hvad du har lavet med din motor Anders, det jeg mente var i forbindelse med at lave højtydende motorer!

Velbekomme dig, og husk tråden med årets julebrandert;-)

Niels

ingen problemer der :-) hvordan fanden finder man stiv tråden på mobil'en? Andershh

Reply

You must log in to post.