Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Torisions stænger længde ??

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Kan nogen oplyse mig hvad betydning længden på torisions stængerne har ??

Der sidder lange stænger på min 1972 1302 , men har fået fortalt at de lange først blev brugt fra 73 og frem , er det korrekt.

Hvis jeg køber nye torisions stænger og springplates er der så noget der taler for at købe lange eller korte (der er 3 størrelser på cip1.com)

(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
En vw fra efter 8 måned 72 er en modelår 73, så det kan godt passe.

Men udgangspunktet må være at hvis de passer i bagtøjet, og hvis du har skildt det ad så er det rigtigt, længden siger ikke noget om fjedre evnen, det er tykkelsen.

Jeg har kigget på Bugpacks hjemmeside og det er langt fra logisk med de længder så jeg ville købe hos en dansk forhandler. Kit & buggy forhandler bugpack ved jeg.

Mvh. TeddyC
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Kunne du ikke starte med at måle dine egne ?
Jeg kan godt se at der findes tre længder. Men det er aldrig gået op for mig hvad de passer til.
En almindelig type 1 med pendulaksler tror jeg kører med de korte på 533mm.
Og så kører IRS med nogen længere.
Hvad den den sidste længde passer til ved jeg ikke. Jeg har brugt dem fra type3 og på type1 IRS og det var samme længde.

Og neej, det er ikke ligemeget med længden. En kort torsionsstav vil være hårdere end en lang med samme diameter.
En 1300 68-71 kører med 21mm kort. En 1200 66- kører med 22mm kort. En 1302-03 kører med 24mm lang.
Type3 kan jeg ikke huske. Jeg brugte type3 variant-fjedre da jeg kørte med Porsche 911 motor i min type1.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Prøv at se denne TM.
Torkild
Torsionsfjedre_type_1__2_og_3.jpg
Torsionsfjedre_type_1__2_og_3_001.jpg

-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Okey Thorkild

De korte er så , står der 552mm ? Almindelig type1 fra 65- hvor der ikke er hul gennem sidedækslet.
De lange er så 676. Det må være dem jeg har brugt på min type1. Det var en 1302 bund og så type3 variant fjedre.

626mm må være noget på de helt gamle type 1 og 3 hvor stumpen der stikker ud af sidedækslet ikke er så lang som på 1302-03 og type 3 med fireleddet bagtøj (IRS)

Thorkild, du må love mig aldrig nogensinde smider noget af det information væk som du åbenbart ligger inde med :)

Det er nogen tykke (stive) nogen CSP sælger. Den tyndeste er 25mm, set i forhold til min erfaring med variant-fjedrene på 23,5.
25mm. kan ikke bruges til almindeligt hverdagsbrug. Bilen bliver meget ustabil og sidevindsfølsom.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) highlander Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hmmmmmm ?

Min Vw 1302 er fra Dec. 1971 men leveret i USA jan. 1972 .

Da jeg har en lidt modificeret motor , og til tider skal have campingvogn efter , havde jeg den ide at det måske kunne være en ide med lidt stivere torisionsstænger?

Hvis jeg køber nye springplates og torisionsstænger samtidigt ,så skulle der vel ikke være noget i vejen med at påmontere den korte model , eller ?

Sælgeren ved http://www.cip1.com/ ville anbefale 26 mm , er det helt hen i vejret ?




(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Til gadekørsel, ja.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Det virker helt tosset på mig at bygge en bil om for at køre med en campingvogn nogen få dage om året. Jeg ser jo også i synshallen at biler er forsynet med "campingfjedre" Hvad er det der går galt ? Læsser man den campingvogn forkert så den trykker 120kg på krogen eller hvad ?

Hvis man syntes den gynger for meget ville jeg give mine Koni-dæmpere en omgang når jeg skulle køre med campingvogn eller måske sætte et par type3 gummistop på i ferien. Man skal være lidt tosset, det er jeg så også, men det kunne være en mulighed for at bilen kørte fint også uden campingvogn.
Personligt tror jeg ikke det er nødvendigt for at køre med en korrekt læsset campingvogn.

En hækmotorbil til gadebrug, skal have bløde bagfjedre for at mindske sidevindsfølsomhed. Det er også det VW gør på type1 13-1500 i 67-. 21mm fjederstave og så kompensationsfjederen, som jo faktisk er en ekstra bagfjeder der træder til når bilen synker lidt ved tungt læs. Bilen bliver så lidt lavere bagi med negativ camber til følge, som også hjælper på stabiliteten.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Det virker helt tosset på mig at bygge en bil om for at køre med en campingvogn nogen få dage om året. Jeg ser jo også i synshallen at biler er forsynet med "campingfjedre" Hvad er det der går galt ? Læsser man den campingvogn forkert så den trykker 120kg på krogen eller hvad ?

Hvis man syntes den gynger for meget ville jeg give mine Koni-dæmpere en omgang når jeg skulle køre med campingvogn eller måske sætte et par type3 gummistop på i ferien. Man skal være lidt tosset, det er jeg så også, men det kunne være en mulighed for at bilen kørte fint også uden campingvogn.
Personligt tror jeg ikke det er nødvendigt for at køre med en korrekt læsset campingvogn.

En hækmotorbil til gadebrug, skal have bløde bagfjedre for at mindske sidevindsfølsomhed. Det er også det VW gør på type1 13-1500 i 67-. 21mm fjederstave og så kompensationsfjederen, som jo faktisk er en ekstra bagfjeder der træder til når bilen synker lidt ved tungt læs. Bilen bliver så lidt lavere bagi med negativ camber til følge, som også hjælper på stabiliteten.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvis man syntes den gynger for meget ville jeg give mine Koni-dæmpere en omgang når jeg skulle køre med campingvogn eller måske sætte et par type3 gummistop på i ferien. [quote]



Ja det fungerer rigtig fint med type 3 gummistop som ekstra "beskyttelse". Jeg kører selv med røde koni bag, 22mm torsionsfjedre OG type 3 gummi.
Det er en helt anden bil at køre i end sidste år (hvor jeg kørte med et sæt "trætte" 22mm torsionsfjedre og std. oliedæmpere).
Volkswagen werket burde have udstyret alle deres biler med bedre støddæmpere bagi!

Type3 gummistoppet er rigtig fint at tilføje hvis man ikke lige synes den er hård nok affjedret std., og gerne vil have affjedringen en lille smule hårdere. Jeg ser det som et fint alternativ istedet for at montere 26mm torsionsfjedre, som jeg også tror nok er lige det strammeste til gaden.

Ovenstående betragtning har dog intet med campingvogn-overvejelser at gøre, det er blot hvad jeg har observeret fungerer godt på min type 1.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) highlander Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Så bliver det Koni dæmpere og type 3 gummi .

Tak for svar

Og glædelig jul




Reply

You must log in to post.