Typegodkendelser?
Har lige været inde på Færselsstyrelsens hjemme side for at finde typegodkendelser på vores gamle vw'er, men synes ikke jeg kan finde nogle.
Har jeg søgt forkert eller findes de ikke på vores gamle biler?
Hilsen Per
HA! Nej jeg mener ikke der er noget fra før 1990.
Hvad skal du bruge den til ? Du kan jo ikke bruge den til noget UDEN SMCs tilladelse. Og så kan du jo ligeså godt få den hos SMC.
Men ellers kør til en gammel SBI-synshal, i Nørresundby eller Aalborg
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg heller ikke finde ældre end ca 1991, så det er jo nok rigtigt :-)
Så må have fat i SMC
Det er til en bil der skal eksporteres.
Hilsen Per
Nu må du sku´hjælpe mig. Hvad skal du med en typegodkendelse på en bil der skal eksporteres ?
En typegodkendelse gælder kun i Danmark. Det er en den danske importør (SMC) får lavet til ejet brug. Der er ikke typegodkendelsespligt på en personbil i DK.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Nu må du sku´hjælpe mig. Der er ikke typegodkendelsespligt på en personbil i DK.
Nej begrebet "typegodkendelse" bliver og er altid blevet brugt i flæng og mange tror at en bil skal være typegodkendt for at få lov at køre.
Da jeg startede som synsmand i 1999, var det et krav at en varebil, gulpladebil, var typegodkendt. Det krav blev fjernet i 2000 tror jeg.
Jeg tror faktisk aldrig det har været et krav at en personbil skulle være typegodkendt. Der kører rigtigt mange gamle biler rundt som ikke er det ihvertfald.
En typegodkendelse er noget som bilimportøren bekoster for at være fri for at syne hver eneste nye bil de sælger.
Altså hvis ikke en bil er typegodkendt skal den bare synes for at komme på gaden. Også selv om den er ny.
En bil er hverken ringere eller bedre eller mere lovlig fordi den er typekendt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Frank...
Det vil sige at en bil uanset hvad ik behøver at en "typegodkendelse" for at kører på vejen her hjemme???
Men hvad kræver det så???
At synsmanden godkender den eller hvad???
Mvh. Bo
-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
IBA2000. Det er et meget bredt spørgsmål du stiller. Der er mange faktorer som årgang, ny eller brugt og kommer den fra EU eller ? Du må komme med et konkret køretøj, så skal jeg svare dig.
Jeg siger bare at der ikke er krav om at en bil er typegodkendt.
Læs i afsnit 14 under "synsgrundlaget" her:
http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
Og lad nu være med at blande tingene sammen. En typeattest og en typegodkendelse er f.eks. ikke det samme.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej frank...
Jamen det skal jeg da prøve så...
Jeg tænker f.eks på en baja som vi to har snakket om en gang før ang skærme og hvordan man kan og må lave dem.
Og så på en buggy der er lavet på en VW bund enten kort eller lang og f.eks med en rørramme karos istedet for en af glsafiber...
og sidst hvordan definerer man enligt en buggy fra en kit-Car, er det kun ang om den er uden eller med tag???
Syntes jeg har læst det men kan ik rigtigt forstå det må jeg indrømme!
(godt jeg ik er syndmand)
Mvh. Bo
-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
Frank_Andersen skrev:
Nu må du sku´hjælpe mig. Hvad skal du med en typegodkendelse på en bil der skal eksporteres ?
En typegodkendelse gælder kun i Danmark. Det er en den danske importør (SMC) får lavet til ejet brug. Der er ikke typegodkendelsespligt på en personbil i DK.
Måske er det mig der blander tingene sammen...
Sagen drejer sig om min Karmann Ghia TC som en fra Italien gerne vil købe.
Men han kan ikke fa den på nummerplader uden et "teknisk dokument" han skriver:
"technical specification of the car (duly signed by Danish local authority) (this document can be issued from a Danish technical office and then authenticated by some local authority)"
Nu må du ikke blive sur, men en buggy og en baja kommer slet ikke sagen ved. De er begge bygget af biler der er ude at køre. Og de kan så være bygget af biler der enten er eller ikke er typegodkendte. Det er ligemeget.
Typegodkendelser, typeattester, dataerklæringer og et papir der tit er "blevet væk" COC-dokument/EU-typegodkendelse, efter 1998, er næsten altid noget der kun skal bruges ved syn når en bil, der ikke har kørt i DK, skal ud at køre i DK. Der kan være undtagelser, biler der ikke skal være taxi mere, køretøjer der skal have ændret vægte, osv.
En buggy og en baja, osv er et toldproblem.
Når du kommer til registreringssyn skal du medbringe en udfyldt anmeldelse, den grønne du henter på motorkontoret. På den har DU skrevet dine personlige oplysninger. Hvad det er for en bil, hvad den skal bruges til og hvad den kører på.
Og så tager du stilling til om den er ny eller brugt, med eller uden træk og om der er lavet konstruktive ændringer. Og det skriver du så under på.
Synsmanden kontrollerer så om disse oplysninger. Stelnummer mv. Er rigtige.
Hvis det er en buggy har du nok en forventning om at den er blevet lettere. Du medbringer så en vejeseddel.
Så udfylder synsmanden resten af anmeldelsen, med vægte osv.
Er det en buggy, har du formodentligt krydset af i at du har lavet konstruktive ændringer. Derfor medbringer du dokumentationen om hvordan bunden er afkortet, og det viser du synsmanden og I kigger på det sammen.
Hvis du har lavet andre ændringer på bremser, motor mv. Så viser du ham det og den medfølgende dokumentation.
Så afprøver synsmanden bremser, undersøger styretøj mv. Og prøvekører den og måler forurening.
Hvis han er i tvivl eller hvis han er sikker på at der er sket et identitetstab, det er der hvis det er buggy. Så krydser synsmanden af ved "henvist til skat" og godkender bilen.
Hvis han nu f.eks. ikke har set en baja før og er i tvivl, så krydser han også af og derved får toldvæsenet lov at tage stilling.
Om en bil er det ene eller det andet, buggy, baja, turbolook osv. Det er synsmanden ligeglad med og det skal han ikke tage stilling til. Det er et toldproblem.
Men det kommer ikke typegodkendelsen ved.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Okey Frosty. Det er jo nok fordi han formoder at bilen har været registreret i DK.
Det har den så ikke. Så har bilen jo egentligt aldrig været i DK og har ikke noget papir herfra.
Jeg formoder at reglerne om den slags er de samme i DK som i Italien. Så skal han bare have registreringsattesten fra det land den kommer fra. Og den har du vel !!?
Hvis bilen er fra USA, må han undersøge om den umiddelbart kan registreres i Italien, ligesom i Danmark, hvis den er fra før 1977.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Okey Frosty. Det er jo fordi han formoder at bilen har været regstreret i DK.
Det har den så ikke.
Jeg formoder at reglerne om den slags er de samme i DK som i Italien. Så skal han bare have registreringsattesten fra det land den kommer fra.
Jo den er dansk, der er reg attest og en nysynet synsattest fra 1983, endda med de gamle frimærker og det hele ;-) Bilen har ikke kørt siden 1983.
Jeg ved ikke om Italien har "forenklet praksis" som det hedder. Altså de regler der gælder så man umiddelbart kan indregistrere en bil fra et andet EU-land uden anden dokumentation end den gamle reg.attest. Hvis de har er det reg.attesten han mener og du kan heller ikke skaffe andet. Hvad skulle det dog være ?
Han må undersøge om det er nok. Vi har jo ikke som svenskerne og tyskerne nogen kontrol med om biler forsvinder ud af landet eller de bliver presset til en firkantet klods. Med mindre du selv vil have noget afgift tilbage ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Han har selvfølgelig fået kopi af reg attest og synsattest, men det er ikke nok, hævder han. Tidligere har han importeret en type 34 fra Tyskland og der har han netop fået det dokument han har brug via en TUV afdeling. Det indeholder alle tekniske dataer på bilen.
Ja nogen lande laver en såkaldt eksport-dataerklæring. Jeg har set det fra Tyskland.
Den kommer folk så til syn med og tror at det er en dataerklæring (den ser også ligesådan ud) Men den kan så ikke bruges i danmark.
Så må du jo købe en dataerklæring hos T
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Til Frank_Andersen...
Ryger nok lidt uden for emnet nu... Men tror du kan svare på et spørgsmål jeg roder lidt med...
Vil gerne vide hva regler der er for at sænke taget 6 til 8 cm på en bobbel...
Var nede at snakke med synshallen idag om det. og de sagde at jeg skulle have dokumentation på at bilen ikke ville blive svagere af det... Men det vil den jo ikke blive da det er bunden af bilen der bærende og ikke karrosen...???
Men som du skriver længere oppe... At hvis jeg skriver en arbejdsgang om hvordan den bliver forstærket osv... er det så nok dokumantation...???
på forhånd tak...
Nej det er VW fabrikken der skal skrive en arbejdsgang. Og så kan den godkendes hvis du så sænker taget efter bilfabrikantens anvisninger.
Det samme gælder jo på noget som vi ser hver dag. Anhængertræk f.eks. De bliver jo heller ikke monteret efter forgodtbefindende.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank...
Har lige snakket med den danske importør af vw... De vidste ikke rigtigt hva man kunne gøre ang. papirer osv... Men han sendte mig link til vw classic parts og til tüv... Men kan ikke komme frem til noget desværre... Ved du hvem man ellers kan snakke med...???
Nej. Du kan ikke få nogen dokumentation på det. Byg nu den bil og så kør til syn og lad være med at spørge så meget.
Når man ikke spørger, får man ikke nej. Jeg har da også synet en type1 med sænket tag, tror jeg. For hvem kan se det ?
Hvis man sænker det 5-7 cm. Men hvis du er ude i at holde f.eks. 75 cm. til sædet er det dødsdømt. Du får da aldrig nogen til at godkende en bil med 15-20cm ruder.
Men byg nu bilen, og så lad os tales ved om 5-10 år.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ha Ha... Så gir du en øl i lufthaven når den bliver kasseret... ;)
Men vil gerne ha tingene i orden inden man går igang... Er sku træls at smide penge i noget der kun kan stå i garagen og se flot ud....
Men tak alligevel....
du kan også bare købe en org gammel model , den er sænket ca 9 cm i taget i forhold
til en nyerer model , så slipper du for alt arbejdet og bøvlet - den er født med det - dvs det er helt lovligt.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)