Ang.udskiftning af ventilstyr,-Efter at have fået "skæld ud" ;) af Ib pr.sms i går....værs'go :
http://www.youtube.com/watch?v=2ZtI9vN5iUI
Ja, det er et Pårsje topstykke, men metoden er den samme på vores vw grej....
Godset i ventilstyret skal svækkes,således at det bliver "hul-kindet" og ikke trækker materiale ud af topstykket ved afmontering..
Manden har en meget fin opstilling,men en alm.boremaskine og håndhammer dur fint.
Trinboret,med 8 mm. styring, kan købes hos CSP for 49 Euro. (katalog nr. 012 170 101) eller man kan,som jeg selv har gjort,lave en lille fræser af et stykke Ø8/9 mm og et stykke toolbit stål som skær.Se evt. billede her :
http://www.griebel69.blogspot.com
Man kan evt. skære gevind og montere en bolt i enden af ventilstyret, hvis man vil have lidt mere end recessen at "knalde" sin dorn ind på.Skal ventilstyret bankes ud fra forbrændingskammer-siden eller "fjeder-siden"...Tja,jeg har( som manden på filmklippet)altid gjort det fra kammer siden, men hvis man er bange for at alu. "knolden" på fjeder siden skal knække af og følge med styret ud,kan man selvfølgelig banke styret modsatte vej.Dog skal man så lige huske at fræse/slibe den del af styret som har større dia. end hullet væk :) Jeg har aldrig set denne "afknækning" ske, men hvis der er fræst af knoppen for montering af dobbelt/trippel ventilfjedre så kan det måske hænde..??
Mvh.Griebel