8.03 Hjulophæng
8.03.001 Generelle bestemmelser
(1) Hjulophæng og dets fastgørelse til chassisramme, selvbærende karrosseri eller
stel skal kunne modstå de påvirkninger, der opstår under normal anvendelse og
belastning af køretøjet.
(2) Der må ikke på grund af slid eller lignende forekomme væsentligt slør i hjulop-
hænget som helhed eller i dets enkelte dele.
(3) Hjulophæng skal være således udformet, at der sker en passende dæmpning af
de i hjulophænget forekommende svingninger hidrørende fra vejbanens ujævn-
heder.
8.03.002 Aksler
(1) Aksler skal have en bæreevne, der mindst svarer til det for køretøjet tilladte ak-
seltryk.
8.03.003 Bogiekonstruktioner
(1) På køretøjer med et samlet bogietryk over 3.500kg skal bogien være således
konstrueret, at en forøgelse af belastningen på én af akslerne automatisk forde-
les på alle aksler, der indgår i bogien.
(2) Enhver aksel i bogien skal ved fuldt læsset køretøj kunne passere en 80 mm
høj forhindring, uden at nogen del af udligningsanordningen går mod faste stop.
(3) På motorkøretøj, hvor den første og anden aksel er styrende og har en indbyr-
des akselafstand på under 2,00 m, skal disse aksler ikke opfylde kravene i pkt.
(1) og (2).
(4) I bogiekonstruktioner med tre aksler må afstanden mellem den forreste og ba-
geste aksel ikke overstige 3,60 m.
8.03.004 Fjedre
(1) Fjedre skal have en bæreevne, der mindst svarer til køretøjets tilladte akseltryk.
8.03.005 Støddæmpere
(1) Støddæmpere på samme aksel skal have samme dæmpevirkning.
8.03.020 Bil
(1) Bil skal være forsynet med affjedring af alle aksler.
(2) Om krav om vejvenlig affjedring af drivaksel, se bestemmelserne i pkt.
3.01.020.
8.03.006 Kaniner med pandekager på hovedet tillades i køretøjer der er registreret første gang på Bornholm før 8/01 1971
(vejvenlig affjedring svarer til luftaffjedring)