Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Akselrørs-længde

Tags:
No tags yet.

(permalink) jbl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg skal lave cuttet til straight-axle, men er blevet lidt i tvivl, da man på de diverse vejledninger får at vide, at man skal gøre det korte aksel-rør 2,8 cm længere. Men så bliver det ikke samme længde, som det lange har. Kan det passe? Og er der nogen der har den førdige længde på røret, når man er færdig?

Jannik

-------------------------------------------
+45 42 40 00 10
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det er rigtigt de skal ha samme længde - men om det er præcis 2,8 cm er langt fra sikkert , men det skulle gerne være ca 2,8 cm - eller er der noget helt galt.

rørene skal som såh ikke være lige lange - men lejet skal sidde præcis det samme sted med de korte akelsrør , som det gjorde med de lange akselrør - og det kan godt svinge nogen mm på røret - IKKE PÅ AKSLEN - 2,8 cm er et gennemsnitsmål der gerne skulle passe nogenlunde.

du kan bruge den inderste del fra det lange akselrør , og den yderste fra
det korte , på den måde får du kun EN samling og ikke to som hvis du bare
forlænger det korte akselrør ,
bruger du en VVS rør skærer kan du hvis du er go
skifte akselrøret uden at afmonterer sidedækslerne på gearkassen,

samlingen på akselrøret laves pænest så den sidder i skjul under trækakselmanchetten. og husk det skal svejses lige så godt som evt en forbro.

kan godt være jeg er lidt rusten i hvordan man gør det , det er små snart 15 år siden jeg lavede det på min, så der er måske kommet et snedigerer trick til siden da.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) jbl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er stort set også sådan, jeg er startet. Nu kunne jeg bare godt tænke mig at vide længden på det lange akselrør. Nogen der kan hjælpe, da alle mine akselrør er overskåret?

Jannik

-------------------------------------------
+45 42 40 00 10
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

så laver du dem vel bare 28 mm længerer . og samler det hele , hvis det så ikke kører ordentligt må du jo skille det ad igen og finjusterer lidt..

akslen kan godt tåle at blive flyttet lidt uden at det betyder det helt vilde...

fejl som kan opstå hvis det er forkert justeret i længden er en ubehagelig
knagen når du bakker, men den kan godt køre forlæns uden at vise nogen fejlsymptomer.

men jeg kan godt se det er lidt træls måde at opdage det på - alternativt
så anskaf dig to nye lange akselrør , monter dem efter forskrifterne og start
forfra.

jeg kan ikke sige dig hvor meget tollerence der er på akslernes vandring
frem og tilbage , men jeg tror den er en del , dvs du har en del fri rum at gøre
godt med.
der er måske andre her på sitet der ved lidt mere om det ?

du skal også tage hensyn til hvordan støddæmper armen er støbt på de korte aksler.
de skal helst være så nye som det er muligt - de gamle snor sig en smule . og dette
vil få støddæmperen til at sidde lidt forkert i forhold til hvad der er optimalt.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er der ikke en svejsning inde ved glideskålen ?
Kunne man ikke med fordel stikke den af i en drejebænk der og afkorte røret og svejse samme sted igen ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jo Frank - men røret skal ikke afkortes - det skal forlænges - og ja - man kunne også udskifte hele røret - det gør de på de straightexelkits som man kan købe færdiglavet , men det er lidt nemmerer og skære det over og svejse det sammen - og svejser man det ordentligt skal det jo nok holde , når det hele er samlet er det
jo egentlig ikke noget der er vrid på som såh.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er det muligt at du kan skrive de links som du bruger til vejledning.

MVH Jakob

-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

links ??? - det sidder på jernebarken det hele - den ka jeg sgu'd'et linke til ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

men okay jeg skal forsøge at skrære det ud i pap så ....

du tager et stk langt axelrør sætter det på et plant bord , og monterer et baghjuls
leje i lejeskålen på røret , så måler du den præcise længde fra overkanten af lejet og ned til bordet og skriver det ned på et stykke papir.

så tager du et kort axelrør og gør præcis det samme og skriver det mål ned på et stykke papir.

så tager du de to mål og regner forskellen ud og det skulle gerne blive 28 mm eller
i nærheden af det.

så tager du det korte axelrør og skærer det over i den ene ende hvor trækaxelmanchetten har siddet og måler til tilbageblivende ydre stump ..

det tal trækker du fra den længde det lange axelrør havde , og det bliver så et tal

det tal er lige med den længde du skal skære af det lange axelrørs indre ende.

nu er du klar til at svejse dem sammen , du ligger rørene ned i et vinkeljern
og søger for at de flugter 110 procent, også punkter du det det og sliber svejsningen ned . og vender røret 180 grader og gør det samme engang til og sliber ned og vender det 45 grader og svejser og sliber ned . og vender det 180 grader og svejser og sliber ned - så dobbeltchekker du hele vejen rundet at det stadig flugter
110 procent.

og når du er sikker på det skruer du på for styrken på din svejser og fuldsvejser
det hele vejen rundt - husk og hold styr på varmen så det ikke bøjer.

og der skal fuld knald på det skal virkelig brænde igennem jernet....

så rengører du svejsninger for slagger og maler din axel , og når den er tør
monterer du den på din gearkasse PRÆCIS som reperationshåndbogen beskriver at
den skal monteres , og du bruger helt NYE pakninger...

når du er færdig med den ene side og alt virker som det skal går du viderer
til den anden side og gør præcis det samme.

så er din gearkasse med aksler klar til at blive monteret med sine nye
modificerede axler, husk nye pakninger på ankerpladerne og en ny semiring
i pakdåsen...

og husk at få købt en adapter til håndbremsekablerne i begge sider når du når dertil
. den følger også med når du køber et komplet straightaxelkit - man kan dog sagtens
lave en selv hvis man har en drejebænk.

er der på nuværende tidpunkt noget du er tvivl om , så lad en der kan lave det , lave det for dig , især svejsningen er vigtig at den er 100 lige.

for at skære den 100 procent lige over og ikke 0,2 mm skæv anbefaler jeg
at du bruger den afbildede rørskærer, er du kombetent kan du dog nok skære lige
uden den , men den er mest egent til formålet - især hvis du skifter den ydre del
af axelrøret mens den indre stadig sidder fast på gearkassen - med denne skære "maskine" undgår du i store træk skadelige skærespåner i gearolien.

men såvidt jeg har forstået har du vist allerede afmonteret dine axelrør også
er det i dit tilfælde jo ikke noget problem hvis du kan lave en 100 procent lige snit

jeg evner desværre ikke at lave det for dig PT da jeg har en periode med nedsat
arbejdsevne og har mere end rigeligt i mit eget.

og det skal lige siges at min kone ville kunne lave dette ud fra denne beskrivelse
- har testet hende - så bare klø på ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)

Reply

You must log in to post.