men okay jeg skal forsøge at skrære det ud i pap så ....
du tager et stk langt axelrør sætter det på et plant bord , og monterer et baghjuls
leje i lejeskålen på røret , så måler du den præcise længde fra overkanten af lejet og ned til bordet og skriver det ned på et stykke papir.
så tager du et kort axelrør og gør præcis det samme og skriver det mål ned på et stykke papir.
så tager du de to mål og regner forskellen ud og det skulle gerne blive 28 mm eller
i nærheden af det.
så tager du det korte axelrør og skærer det over i den ene ende hvor trækaxelmanchetten har siddet og måler til tilbageblivende ydre stump ..
det tal trækker du fra den længde det lange axelrør havde , og det bliver så et tal
det tal er lige med den længde du skal skære af det lange axelrørs indre ende.
nu er du klar til at svejse dem sammen , du ligger rørene ned i et vinkeljern
og søger for at de flugter 110 procent, også punkter du det det og sliber svejsningen ned . og vender røret 180 grader og gør det samme engang til og sliber ned og vender det 45 grader og svejser og sliber ned . og vender det 180 grader og svejser og sliber ned - så dobbeltchekker du hele vejen rundet at det stadig flugter
110 procent.
og når du er sikker på det skruer du på for styrken på din svejser og fuldsvejser
det hele vejen rundt - husk og hold styr på varmen så det ikke bøjer.
og der skal fuld knald på det skal virkelig brænde igennem jernet....
så rengører du svejsninger for slagger og maler din axel , og når den er tør
monterer du den på din gearkasse PRÆCIS som reperationshåndbogen beskriver at
den skal monteres , og du bruger helt NYE pakninger...
når du er færdig med den ene side og alt virker som det skal går du viderer
til den anden side og gør præcis det samme.
så er din gearkasse med aksler klar til at blive monteret med sine nye
modificerede axler, husk nye pakninger på ankerpladerne og en ny semiring
i pakdåsen...
og husk at få købt en adapter til håndbremsekablerne i begge sider når du når dertil
. den følger også med når du køber et komplet straightaxelkit - man kan dog sagtens
lave en selv hvis man har en drejebænk.
er der på nuværende tidpunkt noget du er tvivl om , så lad en der kan lave det , lave det for dig , især svejsningen er vigtig at den er 100 lige.
for at skære den 100 procent lige over og ikke 0,2 mm skæv anbefaler jeg
at du bruger den afbildede rørskærer, er du kombetent kan du dog nok skære lige
uden den , men den er mest egent til formålet - især hvis du skifter den ydre del
af axelrøret mens den indre stadig sidder fast på gearkassen - med denne skære "maskine" undgår du i store træk skadelige skærespåner i gearolien.
men såvidt jeg har forstået har du vist allerede afmonteret dine axelrør også
er det i dit tilfælde jo ikke noget problem hvis du kan lave en 100 procent lige snit
jeg evner desværre ikke at lave det for dig PT da jeg har en periode med nedsat
arbejdsevne og har mere end rigeligt i mit eget.
og det skal lige siges at min kone ville kunne lave dette ud fra denne beskrivelse
- har testet hende - så bare klø på ;0)