Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Problem med tænding/kondensator

Tags:
No tags yet.

(permalink) Benny Petersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har et problem med min tænding. den vil ikke kniste
men den vil gerne kniste efter tændspolen men ikke efter strømfordeleren.
Jeg tror det er kondensatoren, er der nogle der ved om det er muligt at måle sådan en igennem? og hvordan gør man?
Det er at ren nysgerrighed for en ny koster jo nok ikke ret meget.

Er det normalt at tændspolen bliver varm?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kondensatoren har ikke noget med det at gøre. Prøv at måle dine kabler, rotor mv. igennem med et ohmmeter. Der skal være 1000ohm i hvert kabel (det ligger i hætten), ingen modstand i midterkablet og 5000 ohm i rotoren.
Kondensatoren er der for at beskytte platinerne og forstærke spolens selvinduktion.
Mit gæt er dårlige hætter/kabler eller dine platiner lukker ikke op som de skal.

Jeg har i mine 34 år som mekaniker ikke skiftet en kondensator og så set at det hjalp noget. I de fleste tilfælde virkede den nye ikke man måtte sætte den gamle på igen.
Ja spolen bliver varm, især når motoren ikke kører.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Benny Petersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hej der er ca 1100 ohm i kablet i midten og mellem 3000 og 4000 ohm i de sidste 4 kabler.
det sjove er at den kørte findt om formiddagen og om eftermiddagen der ville den ikke køre
rotoren har jeg ikke målt i gennem hvordan gør man det skal man gøre det mens den sidder på og så dreje motoren? og måle på rotoren fra midten og ud til de andre 4?
platiner har jeg sat til 0,4mm
jeg syntes det er mærkeligt

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du skal måle på selve rotoren. Der er ikke kontakt fra rotoren og til indersiden af dækslet, som mange tror. Der springer gnisten over et lille gab.
Du kan starte med at få alle fire kabler/hætter til at vise 1000 ohm. De skal ikke vise 3000 eller 4000.
Hvor længe er det siden du satte platinerne til 0,4mm. ?
Jeg havde en dag en kundebil der også pludselig holdt op med at køre. Jeg kunne ikke måle nogen fejl. Men da den fik en anden rotor, kørte den.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Undskyld jeg lige blander mig i tråden her, men har lige et spørgsmål til dig Frank:

Hvorfor skal der egentlig være de 1000ohm i tændkablerne?
Hvad ville der ske hvis man brugte kabler med langt mindre modstand i?

Ron.

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Benny Petersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

okay det lyder spændende jeg satte den til 0,4 mm i dag. tak for de kloge ord

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er radiostøjdæmpning. Mindre modstand ville ikke gøre noget som sådan.
Der er jo heller ikke modstand i kablerne. Modstanden sidder i hætterne. Eller det burde den gøre. Man kan købe kabler med modstand. Man kan også købe kabler med en tynd kul- eller fibertråd. Det er meget brugt i dag, men det dur ikke på en bil med et gammeldags tændingssystem. Kobbertråd er god til at lede strøm.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Benny Petersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

så køre den igen problemet var nok at der ikke var nok strøm på til at give gnist. men nu blev jeg også klogere på det område


Reply

You must log in to post.