Klippet fra vejledningen:
9.05.001 Generelle bestemmelser
(1) Tilkoblingsanordning:
a) Skal være solidt fastgjort til køretøjets bærende dele. Bolteforbindelser skal
være sikret mod adskillelse.
Koblingen skal enten direkte eller gennem jernbeslag, der er tilstrækkeligt
svære, være i forbindelse med køretøjets chassisramme eller bærende profiler.
På nyere personbiler og varebiler (registreret 01.04.93 eller senere)
skal koblingen monteres efter bilfabrikantens anvisninger, jf. pkt. 9.05.021
og 9.05.024. Sådanne anvisninger kan også findes for ældre biler og for
andre køretøjsarter (fx lastbiler). Disse kan så lægges til grund for godkendelsen,
men en anden fastgørelsesmåde kan godkendes, hvis den efter
synsvirksomhedens skøn er forsvarlig.
9.05.021 Personbil M1
(1) På personbil M1 skal tilkoblingsanordning monteres efter bilfabrikantens anvisninger.
Før 01.04.93: Gælder kun for:
- Bil, der er registreret til synsfri sammenkobling uden syn.
- Bil, der er godkendt med største vægt af påhængskøretøj
med bremser på mere end 90% af bilens tjenestevægt.
Og om selve trækket:
9.05.003 Kuglekobling
(1) Kuglekobling skal være således udformet og anbragt,
a) at påhængskøretøjets hjul under kørsel i sving så nær som muligt følger
sporene for det trækkende køretøjs hjul, og
b) at de sammenkoblede koblingsdele har tilstrækkelig indbyrdes bevægelighed.
Kuglekobling kan være forsynet med aftagelig kugle forudsat, at koblingen
- i samlet stand virker som en enhed uden slør mellem de enkelte komponenter,
og
- er forsynet med mekanisk sikringsanordning, der hindrer utilsigtet
adskillelse.
Kuglekoblingen kan dække nummerpladen, såfremt den del, der dækker
nummerpladen, kan fjernes uden brug af værktøj.
Slør mellem de enkelte komponenter i koblingen kan dog accepteres,
såfremt der ved syn fremlægges en godkendelse eller afprøvning af koblingen
svarende til den i direktiv 94/20/EF om tilkoblingsanordninger fastsatte,
samt at der desuden fremlægges oplysninger fra fabrikanten om, hvilke
slørtolerancer, som kan accepteres.
Citat slut. Der er mere om nyere biler.
Der er som sådan ikke noget til hinder for at lave sit ejet træk ud over dårligt håndværk.