Jeg har en type1 1.2 Bobbel, og er i tvivl om hvilken Motorolie jeg skal bruge?
20W50 eller 0W50, eller nået helt andet?
Mvh Edelman
Jeg har en type1 1.2 Bobbel, og er i tvivl om hvilken Motorolie jeg skal bruge?
20W50 eller 0W50, eller nået helt andet?
Mvh Edelman
20w50 mineralsk er fint ...jeg har selv kørt med 20w50 på std. motor.
Kører du også om vinteren kan du evt. bruge noget lidt tyndere i den kolde tid.
Der er dog mange meninger om emnet og du vil sikkert få mange svar, men mineralsk 20w50 går du ikke galt i byen med. :-)
Den kører ik om vinteren,så skal man købe Castrol 20w50 eller er andre mærker også godkendt?
Ja Castrol er fin, men du kan også bruge billigere mærker som f.eks. Duckhams.
Bilkas RallyeCollection 15/40 vil jeg til enhver tid bruge på min hverdags, ikke tunede bobbel. Shell Rimula 15/40 turbo diesel der overholder CI4 vil blive olien på min tunede type4 motor, når jeg kommer så vidt. Den kan købes til meget rimelig pris hos korn og foderstof-virksomheder.
Biltemas turbo diesel 15/40 overholder også CI4.
John Elnef har kørt med Duckhams 20/50 i flere år på hans tunede type4 motor. Uden at ødelægge knastakselen, som jo kan være et problem på dem.
Hvis jeg skal sige noget om Castrol, så kommer jeg nok til at træde nogen over tæerne. Men de laver nogen flotte dunke. Og de bruger mange penge på reklamer på motorbaner verden over.
Haha, ja man kan hurtig købe sig fattig!!!, men jeg finder en 20w50 så går jeg nok ikke helt galt i byen.
Tusind tak...
Mvh edelmann
Den tykke olie hjælper ikke noget. Ved vores breddegrader passer en 15/40 bedre.
VW anbefalede jo en SAE20 om vinteren (den er tynd) og en 30 om sommeren, Den er tyndere end man tror, når man får den i hånden.
Jeg har brugt Bilkas 15/40 i mange år på alt hvad der ikke har hydrauliske ventilløftere. Poloer, Fiat 127 og de luftkølede, som jeg har serviceret.
På de biler skulle man jo justere ventiler, så man tog jo af og til ventildækslerne af.
Så kunne man jo se at dimserne, vippearme mv. Var rene. Det er en fornøjelse at se og høre når en motor har smøring ud til alle smørestederne fordi olien kan trænge ud de rigtige steder.
Prøv at tænk på en luftkølet. Der går oliekanalen i vippearmen ud til spidsen hvor justerskruen sidder. Der er det meningen at olien skal trænge ud forbi gevindet og smøre enden af ventilen. Det kan den ikke hvis gevindet er sodet til. Det viser sig jo som regel når man skal stille ventiler og justereskruen så sidder fast.
Bilkas 15/40 er en såkaldt, og det er mange 15/40 olier, "allfleet" olie. Den kan anvendes til både benzin og dieselmotorer med og uden turbo. Når den er beregnet til diesel, har den typisk nogen bedre rensende egenskaber og nogen additiver der er gode til gammeldags motorer med underliggende knastaksel og løftere som de luftkølede jo er.
Og så syntes jeg at Bilkas 15/40 var den olie der gav mindst ventilstøj.
syntes altid ventilstøj har været et problem på en halvslidt motor der kører på 20/50 - vil også selv prøve bilkas 15/40 næste gang.
har ellers sværget til 20/50 i mange år , men det er fornuftige argumenter du
kommer med frank .
Jeg prøver 15w40, hvad med 10w40 som er halvsymtetisk? har i prøvet den, den er selvfølgelig halvsymtetisk med kan jo også bruges til gamle biler?
Der er også et andet aspekt i den tykke olie som jeg ikke har været opmærksom på her før jeg er blevet gammel og pylret.
Viskositeten på olien er vigtig for at olien kommer en tur gennem oliekøleren og derfor kan selv en 20/50 også være for tyk. Det var den korte version.
Så Frank Biltema`s 5W-50 API SL/CF,ACEA A3/B3 synthetic motorolie som de anbefaler til evt. rally den er ikke optimal til en 2387ccm med front monteret oliekøler ?? eller ?
Har nemlig lige købt den i dag , men kan få pengene tilbage hvis det er et dårligt valg .
syntetiske motor olier til syntetiske motorerer , og en boxer er ikke syntetisk med mindre den sidder i en subaru. eller er en voksfigur og hedder muhammed Ali.
du kan da altid hælde den på hverdagsgryden ;o)
Det ville ikke være en olie jeg ville kigge på. Det er en moderne olie til moderne motorer med katalysator.
De moderne biler med katalysator kan ikke "tåle" de tungmetaller der hjælper på oliens bæreevne. Altså populært sagt oliens evne til at holde metaldelene adskildte fra hianden. Disse tungmetaller ødelægger katalysatoren.
For nogen år siden havde jeg et katalog fra den store amerikanske knastakselfabrikat, Cranecams. De skrev højt og med store bogstaver i deres katalog at de ikke anbefalede syntetiske olier til deres knastaksler.
Gene Berg skrev også om eller imod syntetiske olier. Hans argument var at de ikke kunne optage varmen og afgive varmen igen i oliekøleren. Jo man fik en lavere olietemperatur, men topstyktemperaturen steg fordi olien ikke optog varmen. Jeg snakkede med en mand fra Texaco om det dengang. Han kunne bekræfte at der kunne være noget om det pga. den syntetiske olies molykulære opbygning. Man kunne bare ikke sige det så generelt fordi det er forskelligt hvordan olierne er sammensatte.
Jake Raby (Massive type4) og Charles Navarro (LN Engineering) har på det seneste rodet med at finde ud af hvad pokker der ind imellem går galt med slitage, især på knastaksler, på ældre ellers kendte motorer. Deres konklusion er at man skal tilstræbe at bruge olier beregnede til hårdt belastede, traditionelt opbyggede dieselmotorer. Disse olier har åbenbart stadig det nødvendige indhold af zink og bor som gammeldags opbyggede motorer åbenbart er afhængige af. Det ser så ud til at olier der opfylder CI-4 er de bedste.
Charles Navarro har rodet meget med luftkølede, også Porsche, og har forsøgt at få indsigt i Porschefabrikkens anbefalinger og især jo skiftende anbefalinger af olie.
VW var tidligt ude med at lave deres egne normer. VW 500.00 VW 501.00 osv. Men det er også nogen krav der inderholder krav om at ALLE VW-motorer skal kunne bruge den samme olie og køre på olien i, i mine øjne, fuldstændigt vanvittigt mange km. Nej km-tallet som sådan gør jo ikke nødvendigvis noget. Men hvis en dansk gennemsnitsbilist skal køre 30.000 km. Så rådner olien jo op inden og så tror jeg det gør mere skade end gavn. Men nu bevæger jeg mig ud hvor jeg løber tør for argumenter. Jeg skifter olie på min egen bil to gange om året og det bliver ca. hver 7000 km. Jeg har set adskilte motorer hvor den nederste halvdel af oliekanalerne er tilstoppet af sort slam. Måske pga. af for lange olieskiftintervaller ?
Jeg plejer altid at hælde lidt fortynder i sammen med den nye olie når jeg laver olieskift. Siden jeg er begyndt på det har jeg aldrig haft problemer med olieslam eller lignende - det hele er altid pænt rent. Men jeg bruger så også olier med et højt mangan/silicium indhold, de kan jo holde til det.
Ja DET er vejen frem ...hæhæ
Fortynder ? Terpentin, acetone eller hvad ?
Hej, og tak for råd , olien er returneret , med hvad vil så være et godt bud på en olie til en tunet motor kun til brug for sommerkørsel ??
Bilkas RallyeCollection 15/40 vil jeg til enhver tid bruge på min hverdags, ikke tunede bobbel. Shell Rimula 15/40 turbo diesel der overholder CI4 vil blive olien på min tunede type4 motor, når jeg kommer så vidt. Den kan købes til meget rimelig pris hos korn og foderstof-virksomheder.
Biltemas turbo diesel 15/40 overholder også CI4.
Kan det passe at den hedder Shell Rimula 15/40 Super diesel ?? i stedet for turbo diesel
Hører pris og kvalitet altid sammen ?
Biltema 10 liter af nedenstående 249 kr og 269 kr for 4 liter af Shell Rimula
Turbodiesel 15W–40
Mineraloliebaseret dieselmotorolie til tunge køretøjer. Giver god smøring under hård drift og ved forlængede olieudskiftningsintervaller. Også velegnet til anvendelse i visse benzinmotorer. Produktet opfylder en lang række oliespecifikationer, hvilket gør den velegnet til en fælles olie til en vognpark med forskellige dieselmotorer. Opfylder følgende specifikationer: API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB 228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4.
Nej der ryger jo også en del kroner til markedsføring. Den eneste grund til at jeg ikke ville købe den er en almindelig mistro til alt hvad Biltema sælger.
Jeg købte en 20 liters Rimula og gav ca. 45kr. pr. liter. Spanden er grå. Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men jeg så efter i aftes at den opfylder CI-4.
Biltemas er sikkert god nok. De kan jo heller ikke have vrøvl med en olie der ikke holder til at blive brugt.
Hej Frank , jeg kan købe den her Rimula hos Stiholt til 25 kr/l ,
http://www.stiholt.dk/Images/rimula15W40_tcm430-215342.pdf
Det må være den rigtige , en SHPD olie ??
Ja det må være den. Min dunk hedder også Rimula Super Diesel
Hvorfor er det så egentligt at de skriver anvendes ikke til benzinmotorer ?
Det ved jeg ikke. En benzinmotor eksploderer nok hvis den kører på den. Nej det er nok pga. katalysatoren og lambdasonden på en benzinmotor.