Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvilken Motorolie?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

En 20-50 er for tyk til en VW. Jo mere jeg læser om olie desto tyndere vil jeg købe den. Problemet er bare at det næsten er svært at finde en 5W-30 eller 10W-30 der opfylder kravene til en motor med flade løftere.
Der findes mange 15W-40 der kan bruges.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

En lille oplevelse fra det virkelige liv..... Jeg har skiftet min 20/50 olie ud med en 15/40.
Motoren er uden choker og med to enkelte solex. Når jeg starter den op, så står den helt lavt i tomgang indtil den bliver varm, så står den normalt og spinner. Med 20/50 olien skulle jeg lige holde den igang på gassen de første 10-20-30 sek (jeg gætter) for at den kunne holde sig selv igang. Nu med 15/40 olien starter jeg den bare, og så kan den akkurat holde sig igang uden hjælp.

Er det noget jeg bilder mig selv ind? eller er der noget om snakken? Frank...?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

@Rasser: Læg lige mærke til om din olietemperatur ikke også falder. Det oplevede jeg selv da jeg skiftede fra 20w50 til 15w40.
Jeg er overbevist om at det er den mindre friktion der gør at olien ikke bliver nær så varm.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har aldrig haft behov for at måle temperaturen på den, så har ikke noget at sammenholde med :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Bla bla bla...
Så må du sætte et temperaturur i bilen og skifte tilbage til 20w50 ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det kan også være fordi motorens "olietermostat" virker bedre med en tyndere olie. Så kommer der mere olie igennem oliekøleren.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg bruger 15w40 Valvoline det virker

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) vw1303s Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så spørger jeg anderledes er der det der skal være i den olie jeg spurgte på iflg spec ?
På forhånd tak.

-------------------------------------------
Caspar.j.vw1303s@gmail.com
Nordsjælland
http://www.vw-bluelady.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja. Den har de specifikationer (SE) der nok var nye da bilen var ny.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vw1303s Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Frank og jer andre jeg har lige et sidste ? Jeg har en nyere motor kørt ca 10000 og en fra 63 køre begge på 20w 50
Og det fortsætter jeg nok med. Men hvorfor køre vi ikke rundt med single grade olie sae30 feks istedet for multigrade olie
Vh caspr

-------------------------------------------
Caspar.j.vw1303s@gmail.com
Nordsjælland
http://www.vw-bluelady.dk

Reply

You must log in to post.