Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

Hvilken Motorolie?

Tags:
No tags yet.

(permalink) termhlen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg er ved at få bygget en 2165cc type 4 til min bus, alt er nyt hvad for et mærke ville være godt til den. Har hørt at castrol 15/40 er god til motor der har gået over 100.000km men hvad så med en helt ny motor ?? Og hvor kan det findes til en ordenlig pris

-------------------------------------------
(permalink) Erik Bendix Member

castrol 15/40 kan fås hos alle T. hansen

22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) Rasser Member

Jeg bruger dem her....

img_1135.jpg

1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Erik den du snakker om er det den her ??? For syntes der står det er til en motor der har gået små 100.000 km, da hele min motor er ny vil jeg være sikker på det er det bedste den får på ;-) http://www.thansen.dk/mobil/product.asp?c=6677393820&n=1706609938&pn=1717913724

Rasser det olie du har hvor køber man det. Er det ikke det olie der har været snakket meget om her inde

Brad Penn er købt hos Farmer - Castol hos Castrol netbutik

http://www.castrolshop.dk/shop/classic-foer-ca-15c1.html

(permalink) bang Member

castrol classic 20-50 på normal tunede motore og LAT på all out racing..

Brad Penn, redline og sunoco kommer ikke i nærheden af mine motore.

tlf 22971295

Rasser blander du dem ?

Nej nej! har bare flere motorer.

(permalink) Henrik Harder Member

Chang, når du nu starter motoren op, så køb olie ved Thansen 15/40 og få en dåse ZDP aditiv fra Torben og hæld i.

Den sikre at der er det indhold af tilsætningsstoffer der skal være i olien.

Når du har kørt knasten ind, skal olien alligevel skiftes.

Efterfølgende kan du hælde Brad Penn på.

Det her med olie er nærmest religion.. BIG BANG, hvor bruger du ikke Brad Penn?, har du haft dårlige erfaringer med det, eller bruger du LAT fordi Rolf sælger det...

Okay Henrik, det prøver vi sku

Ja det lyder fornuftigt det Henrik skriver. Nogenlunde sådan ville jeg også gøre.

Det eneste der er vigtigt er bare man sikrer sig at olien har de beskyttende additiver der kræves i vores motorer (gammelt motordesign), således at ventilløftere, knast osv. beskyttes.

Jeg tror at hele humlen i det er, at mange af de moderne olier ikke længere har (nok af) disse beskyttende additiver. Det giver i hvert fald mig ro i sjælen at vide at det jeg hælder i min motor, er en speciel olie designet til at hjælpe/beskytte vores gamle motorer - om det så er LAT, Brad Pen eller Castrol - ja det er nærmest en religion som Henrik skriver ;-)
Så mit råd må bare være at man sikrer sig at den olie man vælger er designet til vores gamle motorer, og derfor har nok af de additiver der anbefales.

Yes det er super Rasser, mange tak for hjælpen gutter.

(permalink) Farmer Member

Big Bang er venner med Shawn Geers og Mike Herbert De står bag LAT olien, (som har vist ret gode resultater friktions og effektmæssigt i dragracerace motorer, og knapt så gode i gademotorer.) Geers kan ikke tåle synet af Jake Raby og Len Hoffmann, som jo var dem der "introducerede" Brad Penn olien til VW Verdenen. Så den er ret gennemskuelig ;-)

Men ja, olie er nærmest blevet en religion.
T

20888030
alstrupt@gmail.com

Hé hé ja det er jeg begyndt at forstå. Men Torben jeg ringer nok lige til dig med det Zdp, for det skal jeg nok bruge lidt af ;-)

(permalink) Henrik Harder Member

Tak for info T..

Og Chang, bare husk ikke at bruge mandel olie :O), det er til noget helt andet

(permalink) Niels_Kristiansen Member

Køb den olie din motormand anbefaler. Jeg kan slet ikke forstå nogen tør bruge andet end det bedste der er på markedet. Det er jo blodet i din motor. Køb det dyreste hvis du er i tvivl.
Du bestiller jo heler ikke en captain Morgan med faktas egen cola light.
Har du som mange andre ofret en mindre formue på at lave en motor der skal være holdbar og driftsikker. Så brug det bedste olie du kan få og husk at skifte filteret hvis du har det og skift det hele ligeså tit. Har bilen stået vinteren over kan der være kondens i olien.
Pris forskellen på olieskift med billig og dyr olie er måske et par hundred kr.
Torben sælger olie og den har han gode erfaringer med og den er faktisk billig og så får du den mængde og vejledning du har brug for

Just my 2 cents :-)

niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) martin Member

dette er et spørgsmål .
hvis vw foreskrev sea 20 og sea 30 hvorfor så ikke bruge det ?
castrol laver dem stadig !
er 15/40 en bedre olie ?
mvh martin

karmann martin
(permalink) Boxer Service Member

Farmer skrev:
Big Bang er venner med Shawn Geers og Mike Herbert De står bag LAT olien, (som har vist ret gode resultater friktions og effektmæssigt i dragracerace motorer, og knapt så gode i gademotorer.) Geers kan ikke tåle synet af Jake Raby og Len Hoffmann, som jo var dem der "introducerede" Brad Penn olien til VW Verdenen. Så den er ret gennemskuelig ;-)

Men ja, olie er nærmest blevet en religion.
T

Egentlig havde jeg besluttet IKKE at kommentere endnu en olietråd, men Farmer jeg må nu lige kommentere dit svar for jeg synes ikke du er særlig saglig. At Bang og undertegnede handler en del hos Shawn Geers kan jeg på ingen måde se har noget som helst at gøre med om LAT olie er godt eller ej.... Torben, jeg mener at du er for god og ærlig til at bruge den slags kommentarer til at overbevise andre om at det du sælger er bedre og det mener jeg stadigvæk. Bang og undertegnede er ikke nære venner med Shawn Geers eller Mike Herbert, vi bruger bare en del penge hos dem fordi de sælger nogle gode stumper og olie.

På min nylig afsluttede 16 dages tur rundt hos motorbyggere mm i USA så jeg kun Brad Penn olie et sted i en butik så det dur altså ikke.... Jake Raby og Len Hoffmann er bestemt ikke særlig populære hos deres kunder og kollegaer i Los Angeles området, så Brad Penn olie dur helt sikkert ikke til noget... Nej vel, det er ikke argumenter der kan bruges til noget som helst...

At LAT olie ikke dur på gademotorer må stå for din egen regning for det er ikke det indtryk jeg fik på min USA tur. Jeg har ikke selv testet LAT olien på en luftkølet gademotor endnu,men har set hvad den gør i en racermotor i forhold til andre kendte olie mærker. Dette faktum sammen med de folk jeg mødte i USA (ikke bare Shawn Geers) giver mig tryghed nok til også at vil anbefale LAT olie i DK. Lat olien giver flest fordele på racermotorer, men dermed ikke sagt at gademotorer ikke bruge det, tværtimod...

Ja olie er en svær sag og ikke mindst et område med mange og stærke meninger.

No hard feeling, just my 2 cent:o)

/Rolf
Boxer Service
LAT Olie forhandler

(permalink) Farmer Member

Point taken.
Jeg afholder mig fra at svare yderligere.
T

20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Boxer Service Member

Torben, det er ikke for at du skal holde k.. tværtimod, men synes bare lige logikken røg en tur ;)

/Rolf

(permalink) Gustav_t Member

VW nettet kan altid underholde..

For 2-3 år siden blev jeg buet ud af manegen efter at have foreslået en "newbie" henholdsvis 10/40 og 15/40 til sommer/vinterkørsel. Er da superglad for at høre at der nu er saglige argumenter for hvad en gammel vw-knark havde fortalt mig. Motorerne kører da også endnu trods den fatwa der blev udråbt.

Jeg dikterer hermed babyolie med banansmag - om to-tre år vil I alle være klogere. Dunken er flot.

G.

1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Frank_Andersen Member

Ja ligesom Castrol. De har også flotte dunke - Og det må også være en god olie for deres navn hænger på alle racerbanerne. Ligesom Fram filtre.

Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gustav_t Member

For mig er det vigtigt at dunken tager sig godt ud. Gerne lidt raceinspireret når vi taler om motorer der typisk har det halve antal hestekræfter af en Toyota Carina.

G.

1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) vw1303s Member

Hej er der nogen der har kendskab til denne olie
Comma Classic Motor Oil  20w50
Service Classification: API SE CC
Vh caspar

Caspar.j.vw1303s@gmail.com