min er købt som eksplosionsikret , så den risici tager jeg , og kører forbi Stiholt og henter olie i morgen , tak for hjælpen , men jeg håber ikke det er "den sidste olie"
min er købt som eksplosionsikret , så den risici tager jeg , og kører forbi Stiholt og henter olie i morgen , tak for hjælpen , men jeg håber ikke det er "den sidste olie"
Ang: Hører pris og kvalitet altid sammen ? Nej måske ikke altid.. Men olie er ikke bare olie. Der forskel på en 15/40 no name, og så 15/40 Castrol ! Selvom begge er 15/40, kommer det an på hvornår man i processen udvinder det. kort fortalt..
Ja "type 1" du har ret. Der er endda meget forskel på oliefabrikater. Men Shell Rimulaén er god til vores gamle øg, fordi der er en del antislid additiver i, samt noget "antiscuff" (Det har noget at gøre med sodfjernelse) Mange bruger 20W/50 grade olier på deres ældre motorer fordi de tror det er godt. Men medmindre motoren er slidt eller er bygget til ræs, og derfor har større tolerancer, giver det flere problemer end glæder. - typisk højere drifttemp. Pga det som Frank beskriver tidligere, samt mindre ydelse og højere brændsstofforbrug pga højere friktion.
Og 25 kr/l. for Rimulaén er DÆLME billigt! Det er under alm engrospris i en 205 l. tromle, så se at få købt noget af det.
T
Hej , har lige været ved Stiholt og hente olien, det blev 282 kr for 10 liter ,incl moms . Jeg tror såmen alle kan hente olie der , så det var da en mulighed i stedet for at give 269 kr for 4 liter på Shell-tanken
Stiholt hvor ? Stiholt lastbiler ?
Og øv, nu havde jeg ellers købt i Biltema, bare for at se om min næste motor brænder sammen af det :)
I Aalborg er det hos Stiholt lastbiler , Ølgodvej
Mvh. Highlander
Køre alle med bare lidt forstand på de luftkølede motor på god 15/40 olie ?? Da jeg køre på Castrol 20/50 og var sikker på at det var toppen til min 1200.. Men vil jo gerne køre på det der bedst for den :0)
Daniel
Hvornår har man "forstand" på noget ? En VW motor er tålmodig. Den overlever på næsten hvad som helst. Bare der er noget fedtet der cirkulerer så den kan slukke olielampen, så kører den. Mange af de biler jeg har serviceret gennem årene bar da tit præg af ikke at have fået skiftet olie for slet ikke at tale om hvad der sad af mudderkage i sien, som mange "mekanikere" ikke gad tage ud for at rense den.
I multigrade oliens spæde ungdom advarede VW-fabrikken direkte imod at bruge det. De fastholdt SAE 20 om vinteren og 30 om sommeren. Da jeg var i lære hos VW i 1975-78, var det stadig det der kom ud af pumpeanlæget på værkstedet. Og tænk så på at det blev også hældt på dieselmotorene i Golf og LT31-35. Og de brændte ikke sammen !
Jeg har selv været hele rækken rundt med amerikanske olier, Duckhams 20/50, Mobil SHC 15/50 og sågar 5/50 osv. osv. Jeg har ikke haft nogen motorer der har haft nogen problemer med at køre på den ene eller den anden olie. Den eneste jeg har kunnet mærke forskel på var Mobil SHC 5/50. Der kunne man tydeligt mærke den tynde olie ved kold motor. Motoren kørte næsten som når den var varm.
Som jeg har skrevet tidligere i tråden er der så opstået "problemer" med helt moderne olie, til moderne biler. Især er det kritisk på tunede motorer med knastaksler der måske ikke helt lever op til den originale stålkvalitet.
Og så er de moderne olier typisk meget dyre og når de gør mere skade end gavn såh-
Det er ikke så meget viskositeten 15/40 vi er ude efter. Mere de egenskaber som disse 15/40 olier åbenbart har fordi de kan bruges i dieselmotorer af ældre dato.
Hej
Er der nogen der kender en forhandler af Shell Rimula'en ude på Amager, eller omegn, med rimelige priser?
Mvh Peter
Farmer og jeg køber det hos den lokale korn og foderstof. Det er ikke let at råde dig, hvis ikke du selv kan finde din lokale korn og foderstof-handler.
Eller har I ikke en Stiholt (Scania lastbiler) ?
Tja, det kommer nok til at knibe noget med korn og foderstof-handel lige i nærheden :-)
Scania-værksteder er da et par stykker af, men der må da næsten være andre muligheder?
/Peter
Hej
Jeg ved ikke hvor du kan købe Shell, men har lige købt Castrol GTX 10W40, High Mileage mener jeg den hedder, hos Mekonomen i Herlev. Ellers har Bilka i Fields nok noget du kan bruge.
Hilsen Steven.
Tak for input - og ja, der er mange firmaer i nærheden, som ligger inde med div olier, som vil kunne du på en gammel VW.
Men nu er det Rimula'en, som jeg kunne tænke mig at prøve. Har en 1300 cc 44 hk, og en 2110 cc, som begge skal have skiftet nu her. De er jo to meget forskellige maskiner, men som jeg kan forstå, så er det holdningen, at begge vil have fordel af denne olie.
Så for at undgå at betale "Shell-tankstation-priser", så ville det være super, hvis der var nogen, som havde kendskab til reservedelsforhandlere, værksteder eller lign., som forhandler denne type til menneskelige priser.
Frank: Så vidt jeg ved er Stiholt "kun" et hydraulikfirma herovre?
Farmer: Hvad skal du have for 2 x 4 liter af Rimula'en? Og så incl af forsendelse på tværs af landet?
/Peter
....lige frem i køen igen
Nu med x-tra zink ;)
http://www.castrolshop.dk:80/shop/vantage-v67s-20w-557p.html
Skal olien overholde IC4 normen? Hvis en mineralsk olie 15W40 overholder VW 501.01 og 505.00 er den så ikke ok. Hvad er betyder IC4?
Vore "primitive" motorer har oliekanaler af større dimensioner - end moderne motorer.
Personligt benytter jeg Castrol 20W50, idet det er min erfaring at oliepumpen ikke i tilstrækkelig grad kan opretholde et passende (højt) tryk ved brug af tyndere olier !
Det er nemmere for pumpen at "skovle en fed masse" gennem systemet - idet der konstant er "noget at trykke på".
Indrømmet, jeg kører udelukkende om sommeren - og når vejret er godt :-))))
VWenligste hilsener
Bjørn Lotting
4690 Haslev
Nu har jeg lige været ved Stiholt i Aalborg, Rimula forhandles vist ikk længere i DK. Og de kunne umiddelbart ikk lige finde en af Shell's med samme additiv indhold.
Så nu venter jeg på at der kommer Duckhams på bud i Bilka, indtil da må det blive på den billige 15W40 fra Biltema.
Hvis valget står mellem Duckhams 20w50 og Biltema 15w40 turbo diesel vil jeg til enhver tid vælge den fra biltema. Min erfaring er at det giver lavere olietemperatur og Duckhams 20w50 er for tyk efter min smag.
Warp. Har du erfaring med Biltemas 15/40 ? Har du kørt med den i din egen bil ?
Ja, det er den der giver lavere temp. på min motor end Duckhams 20w50. Hvad da?
Bare nysgerrig fordi jeg har hældt den på min egen, men ikke rigtigt kørt med den endnu.
Okay, jeg har kørt på den i ca. halvandet år på min type 1 motor og er godt tilfreds. Den danner ikke snot i oliepåfyldningsrøret som Duckhams gjorde, den kører lidt koldere og jeg har ikke bemærket mere støj end ellers.
Det skal dog siges at jeg har købt den der nye Castrol Vantage V67S 20w/50 til min type 4 motor, er ret spændt på hvordan den er at køre på.
Den er fin (Castrol Vantage V67S 20w/50), men jeg vender lige tilbage om 100.000km så skal jeg fortælle hvordan den er i det lange løb på en type4 motor ;-)
Faktisk kører jeg også med biltemas surbodiesel olie, men det er på bussen (1600 type 1 motor).
Jeg ku ikke lige overskue om det er nævnt før i tråden. Men hvis ikke, så kan jeg oplyse, at Shells Rimula stadigt kan få´s. hvertfald her. MEN den er nu blevet opgraderet til SM, fordi den skal kunne klare Euro 4. Dvs. de gode egenskaber den havde, set ud fra vores synspunkt, er nu kraftigt reduceret. Desværre.
Nu er jeg godt nok lige ved at løbe tør for olie, indtil en ny forsendelse kommer om en 14 dages tid. Men jeg vil tage mig den frihed, igen, at anbefale Brad Penn olie til "vores" motorer.
1. Overlegen filmstyrke ift. næsten alt andet. (På det punkt er både Duckhams og Castrol nu meget stærke)
2. Bedre flowegenskaber for den samme viscositet end alt andet hvad jeg har set til dato. Swepco og Royal Purple undtaget.
3. - Resulterende i lavere temperaturer under belastning, bedre "kontrol" af olie/motortemperatur og dermed lavere slid og mere effekt. Mere ensartet olietryk kold/varm. (Det er så her det bør indskydes at Rasser IKKE skal køre med det. Griin)
4. Lavere mekanisk støj fra motorens bevægelige dele.
5. "Korrekt" indhold af diverse mikromineraler (ZZDP og bor værende de vigtige) Der er jo ingen grund til at forurene mere end nødvendigt.
6. Flydepunkt gnsntl. 10 gr. LAVERE end de fleste konkurrenter.
7. Flammepunkt gnsnl. 10 gr. HØJERE end de fleste konkurrenter.
Hvis man har en gammel hejre af en motor og ikke vil bruge den slags penge på motorolie, er Biltema´s og Høyer/T.Hansen´s IQX 15/w40 OK produkter, - indtil videre hvert fald.
Mvh. T