Problemet med Haynes og andre udenlandske håndbøger. Især amerikansk-inspirerede, er at nogen af de data ikke passer til danske/tyske markeder. I USA har bilerne kørt med håbløse tændingsindstillinger for at overholde underlige forureningsgrænser. At stille en VW 5 grader efter top er i min verden at indstille den 12-15 grader for sent. Det kan kun komme til at køre ad helvede til, ja undskyld jeg bander, men det er så vanvittigt at jeg simpelthen ikke kan forstå hvad man har tænkt på. Der er ingen motor der forurener mindre ved at forhindre den i at trække vejret frit og køre godt.
Jeg har rodet med VW i mange år, medens der kørte mange af dem som dagligbiler. Hvis ejerne ellers ville lade være med at køre til andre end mig, så stillede jeg altid en VW, med enkelt vaccuumdåse, 10 grader før top. Det kunne få selv en 1302 til at køre nogenlunde.
Jeg havde en "kunde" fra Bornholm der kom på sommerferie i Aalborg hvert år. Hvert år klagede han over at hans fine type3 1600, kørte dårligt. Bilen var åbenbart engang født med en dobbelt vaccuumdåse og skulle derfor stilles til TDC. Det var vist på klistermærket på motoren. Men der sad en almindelig dåse på den. Så hver sommer stillede jeg den til 7,5 grader før top. Og så kørte den godt igen indtil den kom til service hos VW på Bornholm.
Hvis du er i tvivl, må du finde en remskive med en "ægte" gammel opmærkning med TDC (det runde hak) og så to V-hakker som indikerer 7,5 og 10 grader før top. Skrue bolten ud af renskiven og sammenligne med hvor noten sidder. Strømfordelerens rotor er ikke præcis nok. Undskyld Torben.