Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Top dead center.

Tags:
No tags yet.

(permalink) buggy for you Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej. Jeg ved godt der er skrevet meget om TDC, men kan bare ikke finde svaret på det her. På min remskive er der 2 hakker som sidder med 2 cm mellemrum..Hvordan ved jeg hvilken jeg skal bruge til at stille ventiler.Det er svært at se forskel på de 2 hakker. det er en 1300AB hvor der er monteret 1600 cyl sæt. Skal sådan en motor stilles før eller efter TDC.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

7,5 grader før TDC. TDC bør være et rundt hak som kunne være lavet med en rundfil.
Tændingsmærket bør være V-formet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) buggy for you Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jeg har bogen fra Haynes og der står motor fra 1970-1973, 5 grader efter tdc.
Fra 1973-1974, 7,5 grader før tdc. Jeg ved ikke hvilken min hører under. På min remskive er det meget svært at se forskel på de 2 hakker..Har godt læst det med rundfil og v hak men jeg synes at de begge ligner et v.

(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis du drejer remskiven med uret vil det første mærke, når det flugter med samlingen i blokken, angiver tændingsmærket og det næste er så TDC og er det mærke du kan bruge til at stille ventiler med. Hvis ikke du har set det i Haynes, skal du også være opmærksom på om din rotor peger på mærket på kanten 'fordelerhuset'. Det angiver at det er TDC for cylinder et.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Problemet med Haynes og andre udenlandske håndbøger. Især amerikansk-inspirerede, er at nogen af de data ikke passer til danske/tyske markeder. I USA har bilerne kørt med håbløse tændingsindstillinger for at overholde underlige forureningsgrænser. At stille en VW 5 grader efter top er i min verden at indstille den 12-15 grader for sent. Det kan kun komme til at køre ad helvede til, ja undskyld jeg bander, men det er så vanvittigt at jeg simpelthen ikke kan forstå hvad man har tænkt på. Der er ingen motor der forurener mindre ved at forhindre den i at trække vejret frit og køre godt.
Jeg har rodet med VW i mange år, medens der kørte mange af dem som dagligbiler. Hvis ejerne ellers ville lade være med at køre til andre end mig, så stillede jeg altid en VW, med enkelt vaccuumdåse, 10 grader før top. Det kunne få selv en 1302 til at køre nogenlunde.
Jeg havde en "kunde" fra Bornholm der kom på sommerferie i Aalborg hvert år. Hvert år klagede han over at hans fine type3 1600, kørte dårligt. Bilen var åbenbart engang født med en dobbelt vaccuumdåse og skulle derfor stilles til TDC. Det var vist på klistermærket på motoren. Men der sad en almindelig dåse på den. Så hver sommer stillede jeg den til 7,5 grader før top. Og så kørte den godt igen indtil den kom til service hos VW på Bornholm.
Hvis du er i tvivl, må du finde en remskive med en "ægte" gammel opmærkning med TDC (det runde hak) og så to V-hakker som indikerer 7,5 og 10 grader før top. Skrue bolten ud af renskiven og sammenligne med hvor noten sidder. Strømfordelerens rotor er ikke præcis nok. Undskyld Torben.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du behøver ikke undskylde Frank ;o) Spørgsmålet fra Buggy for you gik på hvilket mærke han skulle bruge i forbindelse med ventiljustering og jeg tror du har læst det som om han spørger om justering af hans tændning. Det er også derfor jeg nævner mærket på kanten af fordelerhuset. Så får han startet med den rigtige cylinder.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nååh, ja undskyld. Ved ventiljustering bruger jeg altid "overlapningsmetoden"

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.