Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  spørgsmål til tænding ved mange omdrejninger.

Tags:
No tags yet.

(permalink) bang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hej som nogen af jer nok ved så har jeg bygget en 2779ccm motor til race. har lidt problemer med tændingen, syntes den tændingsbanker ved høje omdrejninger. men syntes også den avancere for hurtigt. nu skal det siges det er msd tænding med 6al boks. der er fjedre med til at sætte i fordeleren. mit spørgsmål er så hvor mange grager før top sætter jeg tændingen. stiller den med tændingspistol og ca 30 grader før top med motoren på 3000 omdr. hvornår burde den stoppe med avanceringen og burde jeg stille den lidt lavere. men tror fjedrene er for løse i fordeleren så den avabcere for meget når jeg kommer op på 6-7000 omdr. prøver lige på dansk før jeg går på st forum

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Den skal ikke avancere videre op til 6-7000. Den skal holde op ved de 3000. Det skal du ikke indstille med fjedrene. Den skal have et stop du kan flytte eller ? Noget som stopper svingklodserne ved 30 grader. Hvis man kunne skulle man nok retardere lidt derefter. Til 26-27 grader. Jeg ved ikke hvad det er for en boks, om den kan det ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

okay frank tak for svaret. fandt noget på msd s hjemmeside om hvordan jeg gør.. sådan som fordeleren kommer er der stop på 18 grader og så stramme fjedre at den bliver ved med at avancere op til 5300 omdr. nu har jeg sat løsere fjedre i og stop så den stopper ved ca 30 grader.

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nå ja så går det jo galt hvis du stiller den til 30 grader ved 3000 omdr.
De 30 grader er jo medregnet grundindstillingen. Så fordeleren skal nok give de 18-20 grader og så grundindtsiller du motoren med 10-12 graders fortænding.

Altså du er med på at fordeleren skal stoppe ved 18-20 grader ikke ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jo er helt med på det. kan bare ikke lave en forindstilling på msden da det bare er en firkant der køre og rammer en inductiv føler. men når motoren er varm holder jeg den på ca 3000 0mdr og så tændingspistolen på.. det var det der gik galt dan den avancerede før højt så blev tændingen ved med at avancere op i omdrejninger.. men nu holder en på 30 ved 3200 omrd og jeg kan så se hvor jeg er igen.. men så ser det også helt anderledes ud på hele kurven.. skal godt nok på rullen næste fredag men vil gerne lige selv vide hvad der sker og hvor jeg står..

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja og hvis du så giver gas til f.eks. 4000, så skal den ikke avancere videre. Den skal blive på de 30.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja der er 4 bøsninger med fordeleren en på 18,21,25 og 28 graders stop. nu køre jeg med den på 28 graders stop.

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja det er jo så nok forkert. Du skal nok bruge 18 eller 21, så du får 30 tilsammen, altså med grundindstillingen lagt til de 18-21 ikke ?

009´er avancerer jo også kun en 19-22 grader. Eller lidt mindre faktisk. Det er vist kun 16-18 grader på en 009 og 18-22 grader på en 050.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det kan du selvfølgelig have ret i.. men skal jeg ikke stole på min tændingspistol? at når den er på 30 grader ved 3000 omdr og avanceringen stopper er det så ikke i skuret?

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jo, men hvis du bruger en 28 graders bøsning i fordeleren og indstiller så den advancere til 30 grader ved 3000 omdrejninger så ender du jo med kun at have 2 graders fortænding i tomgang. (altså under forudsætning af at det Frank siger ellers holder vand)

...med andre ord så skal din fortænding passe både ved tomgang og 3000 omdrejninger før den sidder i skabet. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) bang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

her er et link til den guide jeg bruger. der er 6 eksempler med fjedre og bøsninger til stop af avancering. ved 1500 omdr er der 10 graders fortænding og så avancere den til 30 grader ved 2500 omdr kan også bytte den ene fjeder ud så den skal op på 3250 omdr for fuld avancering.. men før jeg begyndte at justere skulle den helt op på 6000 for fuld avancering.
http://www.msdignition.com/instructions/Products/Distributors/8485.pdf?terms=8485

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Og det gør det :) Jo du skal stole på din pistol, men den viser jo kun den totale fortænding. Altså grundindstillingen + avanceringen, altså de 30 grader.
De fleste motorer kan godt "lide" lidt fortænding i tomgang, typisk 5-10 grader. Også for lige at kunne tage gassen når man vil starte blødt fra lyskryds. Derefter tager avanceringen over og lægger noget til. På VW så omkring 20 grader. Det hele ender med 30 totalt, som du kan se med pistolen.
Hvis det var mig ville jeg stille den på mindst 5 grader, helst 7-8 grader som grundindstilling. Indstille fordelerens bøsning på 21 og sørge for at den er færdig med at avancere ved 3000 omdr og så se hvordan den kører og så afgøre i rullefeltet om den måske skal ned på 18 i fordeleren for at give max effekt.
Jeg ved ikke hvordan din fordeler opfører sig. Men en 009 kan f.eks. godt drille og ikke falde ordentligt til ro i tomgang. Så kan det være svært at indstille karburatorerne fordi strømfordeleren står og holder motoren oppe i omdr. med en avncering der er begyndt for tidligt.
Du skal sørge for at avanceringen ikke begynder før 25-50 omdr. OVER tomgang.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Okay hvis fortændingen er 10 grader ved tomgang og advanceringen stopper omkring 3000 omdrejninger så skulle den jo være i vinkel.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

Reply

You must log in to post.