Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  hjælp til motor problemer

Tags:
No tags yet.

(permalink) hammer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

kan det ikke godt passe at dette er pakningerne til topperne på 1600ccm sættet

dscn0834.jpg

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er rigtig nok, der skal IKKE pakninger mellem cylinder og toppe. Det slutter fint tæt, hvis ellers sagerne er i orden.

Prøv at juster ventiler på den måde Anders henviser til, det er også selv den metode jeg bruger. En tikkelyd indikerer som oftest at der er for meget ventilspillerum. Ellers må du til at se om der er et ventilstyr der er gået løst, eller andet uha. Men når du siger at lyden er der i begge sider, så er chancen nok størst for at det er en "fejl 40".

Jeg skal gerne komme og lytte en dag det passer ind, men jeg vil helst hvis du checker alle de basale ting først, og dobbeltchecker med værkstedsmanualen.

PS: både ventilsæder og ventilstyr sidder fast med en pres-pasning. Jeg mener at ventilsæderne sidder "strammere" end styrene.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Styrene skal presse 0,03-0,04 og sæderne 0,2-0,3mm. Men hvad kommer det sagen ved ?

"lyddiagnose" via nettet og en pc er ret håbløst. Og specielt når 75% af forslagene er helt forkerte.
Da jeg var i lære var jeg meget imponerede over folk der kunne høre at den og den lyd er en krydspind og den og den lyd er et plejlleje.
I går hjalp jeg Allan Ranck med at finde en olieutæthed på hans motor.
I den forbindelse havde han sin motor startet uden blæserhus på, for at kontrollere oliekøleren.
Kort forinden havde han haft ventildækslerne afmonterede for at skifte hans alu-ventildæksler ud med std. Fordi de klippede ventildækselpakningerne over.
Nu havde motoren fået en grim tikkeløs inde fra midten af blokken. Meen hold nu: "tag lige ventildækslet af i højre side igen" Og der havde "man" glemt at sætte en møtrik på vippearmsakslen, så den kun sad med én møtrik. Men lyden kom inde fra midten !

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Frank: Han spurgte jo til hvordan ventilsæder sidder fast, derfor jeg svarede. Men nej det har højst sandsynligt intet med sagen at gøre, men derfor er det jo ikke forbudt at svare ham i en lille "PS kommentar".

Men som du selv er inde på så er hele ventil/vippetøjsmekanismen "forbundet" ind til midten af motoren (for nu at sige det meget enkelt) - som du også forklarer med dit eksempel.

Men der er vel ikke noget galt i at foreslå at han dobbeltchecker hans ventiljustering ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej-nej. Du er vist blevet lidt følsom på det sidste er du ikke ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej det er da dig der er blevet lidt sur på det seneste er det ik ?
Hæ ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) hammer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvor er de ringe så gode henne??? jeg tjekker lige en gang og justere vippetøjet....

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tager jeg ikke helt fejl bruges de ringe til at sænke kompressionen på en busmotor,
så den ikke er så anstreng og derved måske holder lidt længerer / eller
passer de til en meget ældre vw motor. dvs en gammel 1200 i dette tilfælde.
kommer an på diameteren.

stod der ikke noget om dem i den samlevejledning du brugte da du samlede motoren ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

De ringe er, som Bornholmer er inde på, til 1200, og kun 1200 med gammel varmesystem. Men de har ingen indflydelse på kompressionen eller højden på topstykke/cylinder.
De holder ikke kompressionen "inde" De ligger faktisk an mod hjørnet på den øverste køleribbe på cylinderen og skulle hjælpe med til at undgå kulilte i varmesystemet på det gamle 25 og 30HK varmesystem. Fordi der jo netop ikke er nogen egentlig toppakning på en VW.
Med det nye varmesystem fra 61- bortfalder de.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ok , kan ikke se diameteren på billedet - og tager jeg ikke helt fejl mener
jeg også at de kompressionsringe er udført som en flad ring og i alu - ikke
som en rund ring i kobber. så ja det er nok til en tidlig 1200 ccm

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) hammer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

nu har jeg så justeret de vippere der og det hjalp ikke yderligere.. og jeg tjekkede ventil sæder og styr uden held....

(permalink) Ole Henriksen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har du husket at vende mærket i stemplernes top mod svinghjul? Udfræsningen i stemplernes bund er sikkert forskellige og derved ikke frigang til plejlstængerne.
( Er ikke ekspert, så det må betraktes som et bud på den SKURENDE og tikkende lyd)

-------------------------------------------
OBH 1945
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det kan, efter hvad jeg har hørt, også støje hvis stemplerne vender forkert. Så bliver de jo forsat til den forkerte side (op/ned) i forhold til tryksiden på stemplet. Jeg kan ikke bekræfte dette, jeg har aldrig vendt dem forkert.
Nogen kalder jo remskiven for svinghjulet, og så går det galt.
Jeg tror ikke plejlstang og stempel kan nå hinanden oppe under stemplet. Plejlstængerne kan jo også vende forkert ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Slynger lige et bud mere i puljen: det kunne vel ikke være en eller flere stødstænger der rammer mod stødstangsrøret, eller en skæv stødstang?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.