Min 1500 bruger mega meget olie. Er begyndt at bruge den så småt efter vinterhi. Som sædvanlig skulle der fyldes lidt over en liter på. Når bilen står stille ligger der som regel en hel pøl underr motoren.
Er der nogen der har nogle gode ideer???
Min 1500 bruger mega meget olie. Er begyndt at bruge den så småt efter vinterhi. Som sædvanlig skulle der fyldes lidt over en liter på. Når bilen står stille ligger der som regel en hel pøl underr motoren.
Er der nogen der har nogle gode ideer???
Ja - kravl ind under og se hvor det kommer ud
John
Dækslet under oliesien - bundskruen - ventildækselpakninger - stødstangsrørpakninger - oliepumpedækselpakninger - og alle andre vegne, hvor der er olietættende pakninger.....
Det er det bedste bud, når man ikke selv har set dyret.
Tør kværnen helt tør alle vegne og lad den så stå stille indtil den begynder at dryppe, så kan du vel se, hvor det kommer fra... Følg oliestrømmen...
Tak for svaret.
Når man så har fundet ud af hvor olien kommer fra, så skal man vel have skiftet de/den pakning der er færdig. Kan det gøres uden at tage motoren ud eller???
kommer lige an på hvor det kommer fra. hvis det bare er oliesien så køb et kit ala. dette http://classicvwparts.dk/motor/pakninger/olieskift_kit_komplet_236_da.html er nemt nok
Det kommer jo så an på hvilken pakning det er.
Find nu ud af det først..
René
En motor der smider så meget olie vil under alle omstændigheder have godt af at komme ud - skilles helt ad og pakkes om. Så kan den blive så tæt som en vw motor nu engang kan. Benyt lejligheden til feks at skifte lejerne.
Jeg tror ikke på de andre lappeløsninger.
John
Hvis ikke oliesidækslet er spændt, løber olien ud. Også på en god motor..
René
mange tak. Det er jo ikke sådan at være nybegynder i motorviden.
Theis
Du er nødt at blive lidt mere specifik. Bruger den olien når du kører, kommer det ud som blå røg. Det er sjældent en VW bliver slidt så meget at den begynder at bruge olie. Hvis den ryger blåt, så er den færdig. Den har så måske været overophedet.
Oliespild er noget andet. Den kan f.eks. spilde enorme mængder fra oliekøleren, som sidder inde i blæserhuset. Det kan lave et frygteligt svineri fordi køleblæseren så får fat i olien og blæser det ud overalt.
Et godt bud kunne også være et stødstangsrør - da det var galt på min 1200 kunne man altid se, hvor jeg kom fra.....
Den kan godt ryge lidt når motoren er kold. Jeg har ikke lige lagt mærke til om røgen er blå. Det vil jeg lige kigge nærmere efter næste gang solen skinner.
Sidste sommer var motoren overophedet, hvor den også mistede kraft.
Det er når bilen holder stille at den taber olie. Det er ihvertfald der jeg ligger mærke til det
ku godt lyde som den trænger til en stor hovedrenovering - eller en udskiftning
Ja det er jeg også bange for. Det er iøvrigt ikke en original motor. Højst sandsynlig en Brasilianer.
Hvordan får man fat på det rigtige og hvordan kan man være sikker på at det ikke er noget l... man får.
man køber en org helt ny - men at finde den rigtige til den rigtige pris
er straks lidt værre - det er en tilidssags
Den skal vel bare komme fra VW i Mexico.
Eller køber en som denne: http://vwnettet.dk/topic/151675
Der er dog langt mellem fine 1500 industrimotorer.
Bjarke
Hvis ellers blok med mere er i fin stand. så brug en 3-4000 på nyt cylinder/stempel sæt og et par nye topstykker. Så skal du nok se den bliver tæt, og holder tæt!
Og samtidig bliver din 1500 til en 1600 - VUPTI
Det er med 90% sandsynlighed dine cylindre med mere der er blevet ovale fordi den har været for varm. Så sker der det, at noget af det forbrændingstryk der skulle drive bilen fremad, nu pludselig også suser forbi stemplet og ender inde i krumtaphuset. Det store tryk der så bliver der, resulterer i et massivt oliespild, fordi olien simpelthen bliver presset ud alle steder det kan kommer afsted med det.
Nyt på - og ud og kør.
Men husk at en 1500 er enkeltportet og nye 1600 topstykker er dobbeltportet.
Det betyder ny indsugningsmanifold bla.
Skild den ad og find ud af hvor slidt den er og hvor, og derefter vurder om det kan betale sig at renovere.
John
Ja, ellers var en brugt 1302-03 manifold vel heller ikke en stor udgift.
Nej nej nej John, man kan sagtens købe nye 1600 enkeltportede topstykker - så ingen grund til at gøre forvirringen stor, det er en ligetil "operation".
You must log in to post.