Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  HJÆLP (igen-igen) - Er det mon tændspolen den er gal med???

Tags:

(permalink) Folkevognen Frida Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej gutter,

Jeg havde for et par uger siden problemer med at min 1300 ikke ville tage fat når jeg trykkede speederen ned. Blev rådet til at skifte platiner og kondensator. DET VIRKEDE :o)

Så i søndags (da jeg skulle starte) skete der ikke noget da jeg drejede nøglen? Den har kørt fint siden platinerne blev skiftet, men pludselig var den helt død? Efter at have prøvet et par gange startede den pludselig igen.

Så i dag skete det samme, men denne gang startede den altså ikke (jo tak, måtte tage bussen hjem fra arbejde). Mit spørgsmål er nu, HVAD KAN DER VÆRE GALT?

Batteriet er kun 4 mdr. gammelt, fik det skiftet sammen med en ny starter, så den burde heller ikke fejle noget (der er både gang i radioen og lys/lygter). Når jeg drejer nøglen siger den bare "klik", og der sker ikke mere (?)

Kan det være tændspolen den er gal med? Den der sidder i ser temmelig gammel ud. En blank sag (ikke den blå Bosch som ellers er så populær :o)

Er der nogen der kan hjælpe??

TAK!

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Når den kun siger klik når du drejer nøglen er det sikkert fordi der ikke kommer strøm til din starter. Tjek lige kablet der går fra batteri til starter.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) vwmichael Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tror nu mere på det er en defekt starterbøsning.

-------------------------------------------

http://www.eca.mono.net
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ud over det John skriver, så tjek også din stelforbindelse mellem gearkassen og bunden. Prøv evt. at løbe den igang for hvis den så starter med det samme, er det nok dine forbindelser til starteren der skal ses efter.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

En defekt starterbøsning opfører sig ikke sådan at det er enten eller.
Det er en dårlig strøm/stelforbindelse et sted.
Tændspolen er det ikke for motoren skulle "turne" alligevel så.

John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Med din fejlbeskrivelse ville man forsøgsvis aktivere starteren direkte mellem den tykke fra batteriet og klemme 50. På den måde kan man vurdere om starteren virker når man omgår resten af ledningsnettet.
Hvis starteren så kører friskt, indbygger man et hjælperelæ til at lave funktionen.
Venstrehåndsarbejde, når man har prøvet det mange gange. Ren rutine på et rutineret VW-værksted. Men desværre svært at gøre via en PC.

Men du blander tingene sammen. Platiner, tændspole mv. Har intet med startmotorens funktion at gøre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Folkevognen Frida Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Okay, så...

Starteren fejler ikke noget. Har prøvet "trikket" med en skruetrækker for at få den til at dreje - og det gjorde den altså.

Så det jeg kan høre er at det muligvis er stelforbindelsen den er gal med? Hvordan checkes dette bedst?

Grunden til jeg troede det var tændspolen, er fordi det jo er i det område jeg har pillet lidt.

Som I sikkert kan høre er jeg ingen mekaniker, men jeg lærer noget hver gang den kære vogn brokker sig. Var ellers lige så stolt over at få de platiner skiftet, og mortoren til at trække rigtigt igen...

Nå, jeg vil kigge på forbindelsen til starteren, og stelforbindelsen. I er altså sikre på at det ikke er tændspolen?

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis den kan dreje når den kortsluttes er det ikke stelforbindelsen ved gearkassen for den skal jo stadig ha stel ved kortslutningen.

John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Folkevognen Frida Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja, det giver god mening. Men jeg tror heller ikke det er starteren den er gal med. Kunne bare godt li at vide hvor problemet så kunne ligge.

Er der ingen der har ideer?

Når nøglen drejes rundt siger den klik, men der sker ikke mere...
Jeg er et stort spørgsmåltegn (men okay, det har jeg jo prøvet før...)

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jamen det er et strømproblem. Der kommer ingen signal fra tændingsnøgle til starter - hvis ellers jeg har forstået dit problem rigtigt.

John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du skriver i starten at starteren bare klikker, men ikke mere.
Så skriver du at den drejer fint hvis du bruger skruetrækkeren. Hvis du er sikker på det, skal du montere et hjælperelæ der så laver skruetrækkertricket, ved at du styrer det med den ledning der går på relæet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lagerchefen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Folkevognen Frida !

Dit batteri er 4 måneder gammelt, men hvordan er ladestanden ? Kan din dynamo/generator lade batteriet op ? Det skal kunne virke uden at der skal monteres diverse hjælperelæer.
Tændingslåsen kan også være slidt (dårlig forbindelse igennem den).

Vh. Anders

-------------------------------------------
Dele til salg : https://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=1789
Tlf. til Anders 60 81 60 04.
(permalink) Herbie 2 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvad med nogle nye tæningsksbler eller nye teændør
VH susanne

billede 021.jpg

(permalink) Herbie 2 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tæningsrør

billede 021.jpg

(permalink) JN MORS Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Styrestrømmen fra tændingslås til starter er sikkert for svag hvilket er et alm. kendt VW problem
kan afhjælpes med et relæ som Frank tidligere skrev

(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hejsa....

An på hvor du bor i landet så kig om der ik er en klub eller en flok af os nørder der mekker vw sammen som evt kunne hjælpe...

Kaffe og kage og måske øl/vand hjælper også på stemningen... ;-)

Og så kan du evt også få afløb for nogle af alle dine spørgsmål du garenteret
har til at ligge...

Mvh. Bo

-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tæænkabler og tæænrør, har intet at gøre med at starteren ikke vil køre. De kommer først ind i billedet NÅR starteren kører.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Folkevognen Frida Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej igen gutter (og Susanne),

Mystikken breder sig. Da jeg igår kom tilbage til bilen (jo tak, en lille cykeltur skader vel ikke), drejede jeg lige nøglen for at sikre mig at den stadig var gal. Men WUPTI, så sprang den igang uden nogen problemer?? Jeg kørte en lille tur, og alt var som det plejede (?). Jeg parkerede den igen, og tog den så efterfølgende hjem til adressen.

Jeg prøvede den så igen i morges, og den startede første gang (som den plejer). Hvad kan dette skyldes? Det er jo anden gang den har opført sig sådan indenfor en 3 ugers tid, og det er jo ikke holdbart at den pludselig kan "nægte at starte" hvis den ikke har lyst...

Med denne opdatering på historien, er der nogen der kan komme med et bud på problemet?

(permalink) Mr-M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja, dit ledningsnet eller en eller anden elektrisk komponent i kredsløbet til starteren har et eller andet sted en svag forbindelse - dårlig gennemgang - som så af og til gør at dytten ikke starter.

Nærmere kan man ikke komme det uden at være i nærheden af bilen, når symptomet opstår. Prøv dog nogle af de allerede stillede forslag.... Og hvis det ikke hjælper, så prøver man det næste. Indtil du lige pludselig har fundet den rigtige grund - og har så en startvillig bil igen!

Og hvis du ikke selv kan, jamen så prøv da at kontakte en klub eller anden gruppe, som ved noget om de luftkølede...

God fornøjelse!

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er typisk ved en slidt starterbøsning (det ene leje til starteren der sidder i koblingshuset) at starteren har det svært ved varm motor.
Tag starteren ud. Skift bøsningen, se starterens kul efter for slid. Skift dem, hvis de er slidte. Vask starterens lille tandhjul og aksel i benzin og du MÅ IKKE SMØRE. Det skal være tørt.
Efterse kabler og kabelsko.
Montér starteren og eftermontér et hjælperelæ, som nævnt tidligere.
Vend tilbage hvis ikke dette hjælper. Ellers god sommer.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Folkevognen Frida Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej igen,

Tak for de gode råd. Jeg tror jeg først følger Franks råd og undersøger starterbøsningen, og renser hele starteren.

Hvis ikke det klarer problemerne gør jeg som Mr. M råder...

Tak for hjælpen, og tak til VW-nettet (online ekspertviden i særklasse!)

/Carsten


Reply

You must log in to post.