Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Arghh!! Lasse du er et kæmpe fjols.......

(permalink) lasse Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja det er så mig selv jeg taler om... hehe... Kan sgu heller ikke lade være med at ødelægge ting... :)

Det hele startede for 11 måneder siden, da jeg besluttede mig for at ville have noget spark i den lille røde... Jeg kontaktede Torben aka Farmer, og vi blev enige om en tidshorisont på 1 måned og et budget på ca 45K.. Så endelig efter 10 måneder og ca. det dobbelte af budgettet fik jeg bilen igen i går aftes.. Det har bare været en drilsk bil, alt hvad du kunne gå galt gik galt i opbygningen, derfor tog det meget længere tid end beregnet...

Så ligger jeg og køre et par ture og tænker nu skal den sgu lige ha lidt max ga.. Skal lige siges at den kører fandme som en raket.. Hurtigste bil jeg nogensinde har sat i.. Damn den trækker bare derud... Tænker det er sgu alle pengene værd... Så jeg finder mig en øde vej, sammen med en kammi, og nu vil vi lige se om ikke den kan lave lidt hjulspin ;)

Hjulene snurrer og bilen slår med bagenden som den skal ;) og jeg kobler ud og trækker den halv hårdt ned i 2 gear.. krunk/crash/grrr siger det fra gearkassen og prøver at få den i 1 og 2 gear men vil ikke tage ved..siger bare grimme lyde.. Sætter den så i 3, hvor den fint tager ved og ruller hen til nærmeste gadelygte... Får åbnet bagklappen og kigget ned...

Det viser sig så først og fremmest, at oliepinden, som sidder for tæt på remmen efter min mening.. Den har under rystelserne svinget sig ind i remmen, som så er hoppet af, Så der er nul køling på.. Går udfra at det er sket der, kunne også godt være sket før, da motoren virkede meget varm... Men det er da til at lave igen, Kortere olie pind og ny rem på..

Nu kommer vi til det hvor jeg ikke selv længere er sikker på, hvad der kan være galt.. Vi kigger til gearkassen, og den ser intakt ud udefra, drypper ikke olie eller andet ud.. Koblingen virker fint, den kobler godt ud og går rent i 3 og 4 gear, dog glider den lidt i koblingen, dvs. kan dreje hjulene rundt i 3 og 4 gear, hvis man skubber på hjulet.. Burde man vel ikke kunne????.. Spørgsmålet med den lange historie er så, Kan man se/mærke nogen steder udefra, om det er selve gearene der er i stykker, eller det er den 1-2 gears skinne/gaffel som gearvælgeren bruger der er i stykker. Da 3-4 gear virker fint.. Og hvor sidder den skinnegaffel, sidder den inde i gearkassen, da min kammi, snakkede om at den godt kunne sidde under bilen et sted mellem gearstangen og gearkassen...

Men typisk mig venter knap 11 måneder for så at smadret bæstet efter en time... ARGGHH!! håber i forstår min frustration.. Selv om den nok er selv forskyldt.. Eller også kunne den standard gearkasse, bare ikke holde til den nye moter, ved godt 140 Hk er lige til den gode side, på en std gearkasse...Men er jo højt gearet ;) så burde lige kunne gå...

Hvis der er nogen i Herning, der havde tid i løbet af ugen, til at kigge forbi og hjælpe mig med at lokalisere problemet, eller hjælpe mig med at bedømme, om det kan laves, eller jeg bare må ud og finde en ny/brugt gearkasse.. Så vil jeg blive en rigtig glad mand.. Ville være fedt hvis man kunne finde ud af, om det kan laves eller er håbløst, inden jeg skiller det hele af..

Gode råd og billige grin tager jeg gerne i mod ;-)

-------------------------------------------
Den eneste ting her i livet, der er svær at modstå, er fristelser ;)
(permalink) Thomas - Memorians.dk Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er jo det der sker når drenge leger, Lasse ;-)

Hvis man vil give gas skal man også kunne tåle at legetøjet går i stykker, men det virker som om du har styr på den del.

Jeg mener at det billigste du kan gøre er at jagte en anden brugt gearkasse..... til hensynsfuld brug.
Hvis du vil kunne sætte fra med "Ib-dæk" ved hvert lys...... så begynd hellere at lægge de næste 45k til side

-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
(permalink) micha racing Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det er sikkert en synkro ring der er gået , men tab olie af gearkassen og se hvordan den ser ud :(((((((.. men der skal nok pro street på hvis du skal køre

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) lasse Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Thomas.. Ja nu har Torben jo fået de ekstra 45 der lå.. Så bliver nok en brugt gearkasse, hvis der skal en anden på.. hehe.. Krisen krasser jo alle steder. :)

Micha.. hehe Ja er jo ikke den store mekaniker og ved godt den kan være smadret indeni, selvom den ser fin ud udefra, men er da gode tegn, der ikke stikker en gearvælger eller andet ud af siden på den.. haha... Men en synkronring lyder sansynligt, kan den godt nøjes med at gå til 1-2 gear, eller sidder der en ring til både 1-2 gear skinne/gaffel og en til 3-4 gear..

-------------------------------------------
Den eneste ting her i livet, der er svær at modstå, er fristelser ;)
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

140hk og std. gearkasse er en dårlig combo. Gearkassen holder fint til morfar-kørsel, men hvis du virkelig lukker op for lorteposen og alle de 140 hk så brækker gerakassen sig før eller siden. En anden ting der er ret vigtig er afstivning så bilen ikke kan lave hjulhop da hjulhop kan slå selv den stærkeste gearkasse ihjel.

/Jacob

P.S.
Der sidder synkromesser på alle fire gear, men 1. og 2. gear sidder på samme aksel og bruger samme skiftegaffel, så det er nok derfor at både 1. og 2. gear er røget. Så længe du ikke har åbnet gearkassen kan man kun gætte på hvor galt det står til.
Køb en anden brugt gearkasse og smid i bilen og kør lidt med omtanke indtil du har kroner til en forstærket gearkasse. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bo Alstrup Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hej lasse jeg var oppe ved torben i sidste uge og så lidt på din bil

kan kun sige fuck den er fed

det var bare lige en kommentar :)

-------------------------------------------
Mail boalstrup@stofanet.dk
tlf 25173329
(permalink) PcbOvals Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Skal liige være helt med her...?
90.000,- og 10 måneder for en motor med 140HK ??
Er det korrekt?

-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja hvis man skal have andre til at dyrke sin hobby, så koster det.

Med hensyn til "morfarkørsel" så holder en std. type1 gearkasse til at køre baneløb. Men "hovedet oppe i røven kørsel" holder den ikke til.

Gå ind på http://www.griebel.blogspot.com/
Og se gamle billeder fra da Jørn Dalsgård kørte løb med hans type1 og senere en banebil med turbomotor og senere igen 911 motor.
Bevares han ødelagde da også 3-4 gearkasser over de mange år, men det var udelukkende std. gearkasser han brugte.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) lasse Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Pcbovals: Selve motoren render op i godt 45k... Men de sidst 45 er for alt verdens bøvl med tank, ny forbro, koni dæmpere, bremser, custom lavet lygte huse, instrument isætning og en helt masse andet.. Så tror det passer meget godt..

Frank: du har ret.. Jegt kørte "hovedet oppe i røven" kørsel og er kun ris til egen røv.. Men så ved jeg da det... Af dumhed bliver vi alle klogere... Vise ord... haha

Nogen der har en std 1500 gearkasse til salg?????

-------------------------------------------
Den eneste ting her i livet, der er svær at modstå, er fristelser ;)
(permalink) PcbOvals Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hehe så giver det bedre mening...

-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
(permalink) HeineDalgaard Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tag skraldet og få torben til og bestille en pro street gearkasse hjem,så køre det....men den koster...

mvh heine

(herning)

-------------------------------------------
type 3 variant...1969 solgt ...tlf 26848576 mail. heine.madsen@hotmail.com
117 årgang 59..solgt
(permalink) Blob Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lasse, jeg har en brugt gearkasse du kan købe, 1. og 2. er godt nok smadret, men det er du jo vandt til... he he
Lasse, jeg lavede nøjagtig samme nummer som dig. Når det hele endelige spiller skal man ligge prøve tingene af, og bang.... tjaa... Skynd dig at finde en brugt gearkasse, og pas så lidt på den. Så spiller det. Det tager jo heller ingen tid at skifte. Been there, done that:)

(permalink) Scharling Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kunne vi så ikke få lidt billeder af det skam skudte udyr :) Altså hvordan din bil er kommet til at se ud.

-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Meget af det der er lavet kan sådan set ikke ses, når bilen bare "står", med undtagelse af andre fælge. - Lad mig sige det således: Vognen er/var et skole eksempel på, at en eller anden syntes det kunne være sjovt at lave en kopi af en legendarisk racerbil. Det lykkedes sådan set osse vedkommende at få en kørende vogn ud af det, som endda blev synet og godkendt. Og da jeg sagde ja til at lave en lettere ombygning af bilen faldt jeg i med samlede ben. Jeg havde simpelthen ikke fantasi til at forestille mig hvilken gang KLAMP!!! det var, inden vi fik bilen skilt ad. Den så jo egentlig ganske okej ud sådan umiddelbart. ALT der kunne skrues af og mere til er blevet reparet eller fornyet. Instrumentpanelet er blevet ændret, hjulkasser/skærmkanter er blevet ændret. Lygtehusene håndlavet, som Lasse osse nævner. Og en anden, men ikke uvæsentlig ting, sådan en spyder er jo et bæst mht luftgennemgang i motorrummet. Så derfor har vi banket plader ud, som inddækker gearkassen op til motoren, og ligeledes lavet afdækning bagved motoren, således at motoren trækker luften gennem de forreste ribber i hver side (som er blevet åbnet) og kommer af med det varme luft bagud. fiberarbejdet og afdækningen alene, var en udfordring på ca. 60 timer. Og så skal vi endda lige efter ventre forskærm igen. Strømmen var nåed værre nåed. Det har vi kun nødtørftigt ryddet op i. Men nu virker det rimeligt. Det tog ca. 1 dag incls. montering af nye instrumenter. Og det er slet ikke sjovt at lave i sådan en spyder. Der er næsten INGEN plads! Så har vi lavet en ny front klods på 30 kg. til den, så den osse kan styre og bremse med de relativt store fordæk. Og så alle de andre småting som tar en milliard million timer at lave. Udstødningen er et kapitel for sig. Turbo Thomas som jo laver en del for mig, indvilligede i at lave den. Men han havde aldrig set sådan en bil IRL, Så jeg tog ca. 15 billeder fra forskellige vinkler, med og uden bagende, derefter en laaang tlf samtale, som han så byggede efter. Headeren passede som fod i hose, men placeringen på potten, samt afgangen har vi tilrettet lidt. Potten blev flyttet 2 cm længere væk fra motoren, og afgangen blev løftet ca 1 3/4" for mere frigang midt under bilen bagtil.

Der kan garanteret findes noget at pege fingre ad endnu, men vi blev jo nødt til at stoppe et sted. jeg vil dog sige, at nu fungerer bilen da. Dvs. når Lasse får en anden gearkasse i. Griin. (Men han VAR blevet advaret, så sent som da han kørte herfra 1½ time før. Men de knejter har sku halm i ørerne tror jeg)

Der kan ses billeder her: http://morepower.dk/RSK718.htm
Og der kommer lidt flere af den færdige bil når jeg får den ud til "the final touch"
Men Lasse har taget det i stiv arm det meste af vejen. Det skal han ha´. En gang imellem har han nok tænkt "de er skutte rejti kloge derude", men når vi så lige fik det snakket igennem, så kunne han godt se meningen med hvad vi lavede.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) lasse Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kan nok ikke siges/forklares meget bedre.. og giver dig ret i alt du skriver, både at bilen var klappet sådan sammen, at den kun lige kunne/måtte køre... Men er jo typisk svensk opbyg.. hehe... Og giver dig ret i, at jeg tænkte, de er sgu "ette rejti kloge derude"... ;-)

Kan godt se i bagklogskabets lys, at der nok var flere af tingene, jeg skulle ha kastet mig selv ud i.. Og taget timerne selv, det havde sparet dig for en masse bøvl og mig for lidt dollars.. Men sådan bliver det en anden god gang.. Er jo nok ikke det sidste projekt i mine dage...

Men Torben har ret... ALT under karossen er blevet fornyet/forstærket, så bilen er helt andeledes at køre i.. Men udseendet er ikke ændret det store dog lidt er der da sket.... Nye Fælge, Nye beige favet Autometer instrumenter, Udluftningshuller, som før var sort glasfiber, Nye håndlavet lygte huse sorte, Og så lige til sidst de helt nye ægte beige farvet lædersæder og sider, som en autosaddelmager har lavet for mig.. Dem sidder man dælme godt i.. Så er faktisk det meste der er blevet gjort noget ved.. manglede bare lige en ny lakering, så er alt ændret.. men Rød ER altså den rigtige racer farve i mine øjne ;)

Tak for en god behandling af bilen Torben.. Og trøster mig med, at har det drillet for dig, så havde det sgu nok drillet endnu mere for alle os andre.. ;)

Jakob(blob)... hehe.. Er sgu godt at høre jeg ikke er den eneste.. Tænkte nok der var andre der heller ikke kunne holde sig i skindet.. men så er det jo en oplagt mulighed, for at lære lidt om gearkasser, købte jo bilen, for at blive klogere.. hehe

-------------------------------------------
Den eneste ting her i livet, der er svær at modstå, er fristelser ;)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har fundet fejlen: I har vendt det hele forkert. En Spyder er da med centermotor -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kew Member
Skrev for 15 years siden | | | |

og hvis nogle er interesseret i at lave en er den lige her.. http://vwnettet.dk/topic/154010
og i dette kit er meget af det som Farmer har lavet, lavet..
se mer på http://www.spyders.dk

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

"Jeg har fundet fejlen: I har vendt det hele forkert. En Spyder er da med centermotor - "
DOOOH, detdadet der er galt. hvorfor har jeg ikke tænkt på det :-)
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jah, men de der sure gamle synsmænd vil jo ikke godkende det.....

Hihihi....

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jowda ! Hjertens gerne. Men dem der bygger dem, har ikke den nødvendige dokumentation.

Det er jo ikke syningsmandens/kvindens skyld.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kaj Hansen Member
Skrev for 15 years siden | | | |


Reply

You must log in to post.