Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Omdrejningstæller blues

Tags:
No tags yet.

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har lige monteret en omdrejningstæller fra MotoMeter, og den virkede fint da jeg afprøvede den, men da jeg havde samlet færdig gav den pludselig fuldt udslag når den får 12V. Jeg har prøvet det meste og er komet frem til at det er internt i elektronikken den er færdig. Så det ender nok med at jeg må skifte indmaden ud med noget moderne.

Er der nogen bud på en donor til dette, jeg har ikke kunnet finde noget online.

Er der event. en der har et bud på en der kan reparere den? Det er lidt ærgeligt da den åbenbart er sjælden, jeg kan kun finde et andet billed af en tilsvarende.

Mvh. TeddyC

omdr.jpg

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Teddy

Du skriver ikke noget om diameter , men jeg har en Autometer med Mooney design
på vej fra Kieft en Klok til mig selv , den er 80 mm i diameter
Koster godt nok €159,50 så det er en dyr donor :-))
men den ligner da

/ Clausen

tacho - autometer.jpg

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Motometeren er også 80 mm, den Autometer ligner meget, og vinklen på de 7000 omd. passer hvist også, meeen en donor til 1200 kr. er lige i overkanten.

Men ellers godt bud, og fed tæller.

Mvh. TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er der ikke noget med at der ligger et lille firma i Søborg der beskæftiger sig med rep af bla. speedometre? Måske de kan hjælpe?

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) termhlen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

er du helt sikker på den ik virker mere for jeg tror måske det kan være dit stel der driller dig lidt havde samme problem da jeg skulle sætte ny tankmåler i min så gav den fuld tank selv om den var helt tom.

-------------------------------------------
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Her var firmaet i Søborg http://www.vdo-instrumenter.dk/ ... knap så lille som jeg huskede :-) Mener altså at de kan lave det meste.

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) Fridolin Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lerup,
Som du skriver (WWW. VDO), men så klare de også det til UG....alt andet nej!...

-------------------------------------------
berg.m@webspeed.dk
22772343
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tjekker lige forbindelserne igen, men jeg tvivler.

Fridolin du er sikker på at det kun er VDO ??

Mvh. TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det hjalp ikke med en ny stilforbindelse.

Mvh. TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Dem fra gamle Skodaer ligger alle vegne og har vist nogenlunde formatet?
Ellers Smith fra traktorer?

Of topic: Fridolin smider du lige et kontonummer på post(snavelahhh)gustavoghund.dk?

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvad regner du for gammel skoda?

Mvh. TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Skoda 110-130 Rapid vel ?

Henriksen, her på VWnettet, puttede engang indmaden fra en Biltema omdr.tæller i en klassisk omdr.tæller. Men nu vikler han jo også selv sine egne 6 volts pærer.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det havde jeg også tænkt, men jeg kan ikke finde en omdr. tæller hvor vinklen mellem 0 og 7000 passer, men biltema er ret tæt på, så det kan være jeg lever med en lille fejlvisning.

Mvh. TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Okey, ja jeg kan se hvad du mener. Men jeg tror Henriksen kun bruge "voltmeteret" som omdr.tælleren vist i virkeligheden bare er - ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ikke forstået Frank

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jo det var helt langt ude. Henriksen havde fundet en gammel "original" omdr.tæller der blev trukket af noget der lignede en cykeldynamo ude på krumtapremskiven.
Noget virkede ikke. Jeg kan ikke huske det. Men Henriksen fandt vist ud af at dynamoen gav 2 volt ved 5000 omdr.
Så købte han en Biltema omdr.tæller og fandt ud af at den også viste 5000 omdr. ved 2 volt. Sååh i med det.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hr. Andersen. Deres hukommelse er jo (næsten) knivskarp..!

Det der ikke nødvendigvis ligner, men fungerer præcis som en cykeldynamo, manglede til min. En gl.model cykeldynamo får jo også pæren til at lyse kraftigere, jo hurtigere man cykel (spændingen stiger). Men den manglede til min, og hvor finder man så lige sådan en..?!!

Nej, ud til biltema, og købe en omdrejningstæller til under kr. 200,-

Men det er vigtigt først at forstå, at en omdrejningstæller bare er et voltmeter. Impulserne fra tændspolens minus-side ("platiner-siden"), omsætter elektronikken så til en lille spænding fra 0 til ca. 2-5 volt alt efter model og omdrejningsniveau osv.

Og ja, det virker..! Fremgangsmetoden var simpel. Adskildte de 2 omdrejningstællere, så jeg kom ind til selve voltmeteret. Med en strømforsyning, sætte jeg jævnspænding på, og skruede stille op til 5000 rmp. Så at strømforsyningen i begge tilfælde viste 2 volt. Men ellers sidder der på elektronikken en variabel modstand, som man kan finkalibrere med. Husk at elektronikken både skal have 12V, stel, og så den variable til omdrejningstælleren for at virke, men der følger monteringsdiagram med til den (fra Biltema).

Det med at omsætte impulserne fra tændspolen til en variabel spænding, blev først omfundet omkring start/midt 1960´erne. Så alle omdrejningstællere ældre end det, virkede anderledes.

De fleste var rene mekaniske enheder, men den VDO-lavede til Karmann Ghia var noget af det første elektriske. Men altså sammen med en, fra krumtappen kabeltrukken "cykeldynamo"...

Jeg har set en E-type Jaguar, hvorpå der originalt sidder en tilsvarende elektronik for enden af knastakslen. Og en Porsche 356 kører med en ren mekanisk kabeltrukken omdrejningstæller, fra oliepumpen - langt kabel...!!!

Held og lykke med din. Og husk, det vigtigte instrument i en sportsvogn er omdrejningstælleren...

Lidt billeder...

mvh Henriksen

omd3.jpg
omd1.jpg
102nikon-dscn8638_dscn8638.jpg
omd10.jpg
omd7.jpg
omd11.jpg

(permalink) langeberg Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Og husk, det vigtigte instrument i en sportsvogn er omdrejningstælleren...

mvh Henriksen

Nå....mvh ham den lange misundelige ..der ikke lige her 200.000...*GGG*

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for det henriksen.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg er med, men har lige slagtet en tæller fra thansen, og den har et kalibrerings potmeter(som du skriver), så den kan tilpasses skalaen på Motometeren(den kommer tæt på når den instilles til 3 cyl.

Der er også plads nok i huset, så jeg skal bare have det bygget sammen og kalibreret den, så køre det.

Mvh. TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Velbekomme...

Dog er jeg ret sikker på at du ikke får en korrekt kurve, hvis du indstiller den til et forkert antal cylindre. Forstået således at den kun i så fald vil passe ved et bestemt omdrejningsniveau.

Husk på at det jo er impulserne fra platinerne der måles, og 3000 rpm med 6 cylindre er jo ikke det samme antal impulser som 3000 rpm med 4 cylindre osv.

Har lavet denne skitse som viser hvorledes det virker. Normalt er elektronikken selvfølgelig indbygget i huset. Min er et gammelt drejespole indstrument, hvor der aldrig har siddet en elektrik inde i. Så der var ikke plads, og var så nød til at placere den udvendig på bagsiden af huset..!

Det er selvfølgelig kun de 3 nederste ledninger man normalt kan se udvendigt, men det er de 2 indvendige du skal bruge når du udskifter elektronikken.

- nå, ved ikke lige hvad der sker med mit billede, men prøver at uploade det senere..?? Puuhhh, det kører bare for mig og billeder idag.. Ved ikke hvordan man sletter de overflødige..?

mvh Henrik

omdr.tif
omdr.tif
omdr.jpg
omdr.jpg

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeps jeg er med nu, ang. at stille den til tre cylendere passer det på den måde at den nye tæller går til 10000 hvor den gamle kun går til 7000. Når der stilles til tre cylendre viser nålen mere end ved fire cyl., men det passer netop(næsten) til skalaen på den gamle.

Mvh. TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis

Reply

You must log in to post.