Hr. Andersen. Deres hukommelse er jo (næsten) knivskarp..!
Det der ikke nødvendigvis ligner, men fungerer præcis som en cykeldynamo, manglede til min. En gl.model cykeldynamo får jo også pæren til at lyse kraftigere, jo hurtigere man cykel (spændingen stiger). Men den manglede til min, og hvor finder man så lige sådan en..?!!
Nej, ud til biltema, og købe en omdrejningstæller til under kr. 200,-
Men det er vigtigt først at forstå, at en omdrejningstæller bare er et voltmeter. Impulserne fra tændspolens minus-side ("platiner-siden"), omsætter elektronikken så til en lille spænding fra 0 til ca. 2-5 volt alt efter model og omdrejningsniveau osv.
Og ja, det virker..! Fremgangsmetoden var simpel. Adskildte de 2 omdrejningstællere, så jeg kom ind til selve voltmeteret. Med en strømforsyning, sætte jeg jævnspænding på, og skruede stille op til 5000 rmp. Så at strømforsyningen i begge tilfælde viste 2 volt. Men ellers sidder der på elektronikken en variabel modstand, som man kan finkalibrere med. Husk at elektronikken både skal have 12V, stel, og så den variable til omdrejningstælleren for at virke, men der følger monteringsdiagram med til den (fra Biltema).
Det med at omsætte impulserne fra tændspolen til en variabel spænding, blev først omfundet omkring start/midt 1960´erne. Så alle omdrejningstællere ældre end det, virkede anderledes.
De fleste var rene mekaniske enheder, men den VDO-lavede til Karmann Ghia var noget af det første elektriske. Men altså sammen med en, fra krumtappen kabeltrukken "cykeldynamo"...
Jeg har set en E-type Jaguar, hvorpå der originalt sidder en tilsvarende elektronik for enden af knastakslen. Og en Porsche 356 kører med en ren mekanisk kabeltrukken omdrejningstæller, fra oliepumpen - langt kabel...!!!
Held og lykke med din. Og husk, det vigtigte instrument i en sportsvogn er omdrejningstælleren...
Lidt billeder...
mvh Henriksen