Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Årgange på Bobbel med saxomat ?

(permalink) Lawaetz Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej,

Er der nogen som ved, i hvilke årgange man startede med at kunne få bobler med saxomat gear ?

Jeg har holdt lidt øje med, om der skulle dukke noget op til en fornuftig pris med saxomat, men den ældste jeg kan finde er fra 1968, men jeg ville egentlig helst have en med design som 1965 (ved ikke hvornår de skifter, og bliver som 68'eren).

Jeg er ikke den store gør-det-selv mand, så er ikke så interesseret i at købe en 68'er, for at klone den med en ældre model.

Hvis der er nogen som har link til mere info om saxomat, må de også meget gerne smide dem her.

Hilsen Jørgen

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er en pre 67 model du leder efter, det er den med lygter foran der er skrå.
Saxomat blev lavet fra først i 60'erne (muligvis 58) fra 68 er det et andet system.

Mvh. TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Lawaetz Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for svaret.

Er der noget man skal være opmærksom på med de 2 forskellige typer saxomat ?
Jeg er som sagt ikke gør-det-selv mand, så hvis der eks. er problemer med den tidlige type, kunne det være jeg skulle justerer mine ønsker ind, så stabilitet kommer i første række :)

(permalink) Lawaetz Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Fandt lige dette i min søgen på nettet, og smider det her, hvis andre uvidende skulle have interesse i det :)

Approaching the heart of the Ghia, let's talk about the mysterious SAXOMAT. Developed by the German firm Fichtel & Sachs to aid the thousands of WWII invalids, this automatic clutch was made available by a number of car makers, beginning in 1955. Ford, Mercedes-Benz, Borgward, DKW, and Saab offered the system, to name a few. You could even get a Lancia Flaminia with SAXOMAT. Opel called the unit "Olymat," by the way.
Back in 1962, the VW customer willing to pay 310.00 Deutschmark more received one clutch pedal less! An electric switch in the shifter would supply vacuum via an actuator valve to a reservoir, operating the cluch "automatically."
To make it perfectly clear: it's not an automatic transmission; the SAXOMAT retains a regular clutch, backed by the standard VW 4-speed transmission, not to be confused with the later VW "Autostick" models (with three shift ranges and torque converter). Just think of it as a predecessor to Ferrari's paddle shift system.
This ingenious but simple system works great; parts are still available, if needed. Also included is a brand new, spare actuator valve for additional peace of mind.

(permalink) mccloud Member
Skrev for 15 years siden | | | |

produktionen af Fichtel&Sachs-Saxomat startede i Aug. 1962.
McCloud

(permalink) Lawaetz Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for svaret.
Er der nogen som kender til holdbarhed og hvor meget vedligeholdelse de 2 typer kræver ?

(permalink) Dillen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har en Karmann Ghia type 14 med saxomat gear. Det er tre-trins versionen fra 1968.
Den kører bare uden nævneværdige problemer og det er utroligt behageligt at køre med.
De problemer jeg har haft, har været fejljustering af ventilen for tilkobling (een skrue i motorrummet), som
stod helt i skoven da jeg købte vognen og utætte vaccum slanger (de originale slanger holder kun i 30 år).

Der er en koblingslamel som i en standard kobling, men da man kun skifter gear yderst sjældent (man kan
sagtens starte fra stillestående i højeste trin med mindre man gerne vil "først fra start"), slides den kun
langsomt.
Jeg vil gætte på, den holder 80 gange så lang tid som en standard kobling, jeg har aldrig skiftet min,
den var ikke ny da jeg købte vognen for 20 år siden og den er stadig ikke bare halvt slidt.

Servo "motoren", som trækker koblingsarmen har en gummi-bælg, som ældes og kan revne så man ikke kan skifte gear.
Man har indtil videre kunnet klare en reparation af dette med en solid cykellap, eller simpelthen udskiftning
af servomotoren med en anden, sommetider har man endog kunnet købe en
ny (lidt kostbar), men senest er der kommet reparations-sæt med helt
ny bælg og fastgørelsesring så en reparation af denne fejl er klaret på en time inkl. ølpause.
Min er stadig den originale og er i fin stand efter små 400.000 Km. men jeg kunne
finde på at medbringe et rep. sæt på ferieture.

Der er et par gummi-plade-ventiler i styreventilen i motorrummet.
De skal naturligvis være i orden. Jeg har repareret på flere vogne med denne type
gear men har aldrig set disse gummi-plader skabe problemer. Det kan dog
naturligvis ikke udelukkes, at det kan ske.

På type 1 sidder der vacuum og vædske beholdere i bagskærmene, bag baghjulene. Disse bliver naturligvis
angrebet af rust osv. og må efterses/repareres/udskiftes(/galvaniseres!).
På Karmann Ghia Type 14 sidder vacuum beholderen inde i bagskærmen bag højre sidebeklædning i
motorrummet, altså i tørvejr og bliver højest lidt støvet og vædskebeholderen sidder til højre i motorrummet
så de holder i 400 år.

Det er fedt at kunne spise en stor vaffelis mens man cruiser i København centrum.
:-)

Martin

(permalink) Lawaetz Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for den gode gennemgang, lige hvad jeg kunne bruge !
Er lidt mere rolig, over at købe en 40 år gammel aut.gearkasse :)


Reply

You must log in to post.