Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Mangler en VW el-mand i Herning området..

Tags:
No tags yet.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

der er nogen der har gammel bil fordi det er sjovt at køre i den - også er der
nogen fordi det er sjovt at skrue i den - du er så heldig at din bil kræver begge dele - det er da fedt ;0) på med vanterne og igang igen ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) lasse Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har lige været ude og kigge til bilen igen sammen med Karsten... Og har konstateret, at det er inde hvor kødbenet sidder på, den er gal...

Den gearkasse jeg købte af Lars, var uden aksler.. Og da jeg ikke har rodet med gearkasser før, troede jeg man forholdsvist nemt kunne sætte de gamle aksler over på... MEN MEN... Er åbenbart ikke bare lige sådan.. Har hørt/læst en masse om at pakningerne skal passe på nærmest mikrometer samt der skal et bestemt antal shims osv på, for at få det til at spille helt rigitg.. Er IKKE bare skille ad, og samle på samme måde igen...

Har hørt at selv de kloge hoveder, bruger længe på at få det til at køre ordentligt.. Så kan godt regne ud, at med min viden er det vidst en håbløs opgave.. Så følger Karsten's råd og går på jagt efter en anden gearkasse MED aksler den her gang... Ved godt det er næsten umuligt at finde .. Da det virker til at der er mangel på dem...

Men leder efter en gearkasse helst fra 70 og frem, gerne med et 9 tands 1-gear.. Men 10 kan også bruges.. MED lange svingaksler.. Om det er 1200-1300 eller 1600 Ja er ikke så vigtigt, selvfølgelig gerne med højgearing og en 1600, som den jeg lige har smadret.. DAMN altså.. Men ved godt de er eftertragtet.. Så lav/alm gearing kan også bruges... Bare noget der kan få bilen til at køre...

-------------------------------------------
Den eneste ting her i livet, der er svær at modstå, er fristelser ;)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Selve opgaven med at indstille akselrøret varer såmænd ike mange minutter. Der er langt "derind" og skidtet er gammel, beskidt, slidt og rustent, så der er meget forberedelse og klargøring før man kan indstille og samle det igen.
Modsat mange andre gider jeg kun lave det én gang. Jeg gider ikke skille noget ad igen, så jeg tager den tid og de nye dele der skal til før jeg samler noget.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lasse har skiftet gearkassen.. men noget er gået galt, for som det er samlet nu, er der 100% spær!!!
Og det kunne MEGET godt tænkes, at diffet har mistet et par tænder..

Derfor ville det være rart med en "komplet" gearkasse.

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

når jeg sænker en bus er der stor forskel på prisen , hvis gearkassen er uden aksler eller med aksler - jeg syntes det er pisse træls at rode med og det tager alt for lang tid at klargøre det og rengøre det - men det er desværre nødvendigt
at ta den tid det kræver.
men jeg vil helst undgå at rode med det hvis jeg kan slippe.
men igen min drømmebil virker 100 og skal bare pudses og vaskes en gang om året ;0)
jeg drømmer stadig - har ikke fundet den endnu

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) lasse Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg kan selv komme derind og få det hele skilt ad, og samlet igen.. Men mangler en kyndig hånd til når selve akselrøret skal indstilles, så jeg ved det virker når jeg samler det igen... For gider ikke skille ad og samle igen igen, for at det stadig ikke fungere indeni... Så selvom det kun tager et par minutter at indstille som du siger.. Så er det svært når man ikke rigtig ved hvordan.. hehe

-------------------------------------------
Den eneste ting her i livet, der er svær at modstå, er fristelser ;)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Man lægger shims (pakninger) under ståldækslet med de 6 møtrikker. Med den hvide plastikskål og det hele monteret, skal akselrøret kunne bevæges frit i alle retninger uden slør. Det er simpelt.
Pakningerne er mærkede med små huller. 1 hul = en pakning på 0,10mm. 2 huller, jeps, 0,2mm. Eller det var de originale ihvertfald.
Så tager man røret af igen. Monterer bagakslen med dens lille tandhjul og glidestenene, skive og låsering. Det hele smurt med olie. Glidesten og spaden på akslen skal være fejlfrie. Evt mindre mærker kan meget forsigtigt glattes med en oliesten eller lign.
På med røret igen, med de shims man fandt frem til og i med baghjulejet.
Men okey, det hele kræver håndværksmæssig erfaring ved montering af lejer osv. Men det er jo en hobby I har valgt. Så lær det, hvis det er det I vil.
Hvis I vil montere stereoanlæg med multistik, så køb en moderne bil.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

"vis I vil montere stereoanlæg med multistik, så køb en moderne bil. "
HAAAHH! - best laugh of the day.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) lasse Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hey hey... Vi er jo nogen der prøver at lære... Sådan var du vel også i en ung alder og med din første rode selv bil.....

Men takker for tipsene ang. at montere akslerne.. Tror det går bedre den her gang... Har ihvertfald skilt motor og det hele ad igen.. Og er klar til at pille gearkassen ud i morgen.. Så må vi håber det bliver samlet ordentligt den her gang..

-------------------------------------------
Den eneste ting her i livet, der er svær at modstå, er fristelser ;)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja jeg fik en hård start. Jeg startede med en Mascot. Så var VW en dejlig overraskelse. Den kunne køre i lang tid mellem reparationerne. Tænk bare at når man havde lavet bremser på en VW, så kunne den køre i flere år. En Mascot kunne køre en uge, måske to.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.