Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvilken årgang skal jeg lede efter?

(permalink) MadsJK Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej VWnettet.dk! :)

Jeg står og skal finde mig et bette projekt, og valget er faldet på en bobbel. Jeg har styr på, hvordan den skal se ud, og hvad der skal laves af forskellige ting på den, men da der er så mange årgange osv. af boblerne, ville jeg rigtig gerne vide hvilke årgange, det vil være billigst for mig at lede efter!

Målet er ikke at få den til at se original ud, det bliver nok nærmere lidt "brian/drag" agtigt...

Jeg kan da lige remse op, hvad der skal ske med den! :)

1,6-1,8l motor - Ikke noget helt vildt og voldsomt, bare noget ekstra kraft uden et hjernedødt benzin forbrug. Desuden skal det være stabilt, og kunne klare at køre mange kilometer, da det bliver min primære bil!

bredere skærme for og bag

evt. sænkes en lille smule

Jeg kan også sagtens smække nogle billeder op, bare for at vise et eksempel, på hvordan jeg godt kunne tænke mig det endelige resultat bliver

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Et hurtigt svar vil være: Jo nyere jo billigere. En 1302/03 er de nyeste. De har Mcperson ophæng foran så den er lidt sværre at sænke helt i knæ:)

Ellers er årgangene som følgende:

pre-53 Brille bilerne. Bagruden er delt i 2. Disse koster en halv arm:)
53-57. Oval bagrude. Disse koster en kvart arm;)
58-66. Dem her er den type som der er flest der har. De koster stadigvæk en del, men de er også forholdsvis lette at få dele til.
67. One year årgang. En overgangs bil imellem 2 forskellige designs. Den her er rimelig svær at finde dele til ,netop fordi det er one year.
68-73. 12/130/1500 modelerne. Disse er de billigste. De er også de letteste at få billige dele til, og det er også de letteste at få bredere skærme til med mere.

1500 modelerne er med en bedre gearkasse, og det er med en god solid standard 1500 motor. Nok den bedste motor VW har bygget.

Så hvis det var mig der skulle vælge, så hed den en 70er 1500 eller deromkring:)

-------------------------------------------
Michael
(permalink) MadsJK Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kunne godt se ud til at årgang 68-73 er perfekt til mit projekt :)

Hvad så med det motormæssige, er det muligt at lave den til 1,6-1,8 uden at bruge uanede mængder penge og benzin på det? :)

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er er meget godt princip med hensyn til at tune motore:

1. Billig
2. Holdbar
3. Kraftig

Her kan du vælge 2 af dem.

Når det så er sagt, så er det lettest at bygge en 1600, da det giver extra hk, uden at holdbarheden og prisen løber fra en fuldstændig:) Men du skal bruge en motorblok som er i orden og det kan godt være svært at finde.

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Steven Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej

Jeg synes du skulle vælge en 1303, når du vil have en bil med brede skærme, bedre køreegenskaber osv. Den har McPherson ophæng og alm. skruefjedre, så den er nok det bedste bud mht. hvad du skal bruge den til. Samtidig er det som regel også den billigste model.

Hilsen Steven.

(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Mbechmann du må forklare det lidt bedre det med motorene,
teksten fra bornholmer var lidt nemmere at forstå

(permalink) Bo Alstrup Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hej mads ring til mig jeg har noget du måske kan bruge :-)

mvh bo alstrup tlf 41199177

-------------------------------------------
Mail boalstrup@stofanet.dk
tlf 25173329
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

vil du ha brianbil, påliderlig ;0) og billig bil , så køb en golf 1 diesel - det er meget bedre til dit forbrug

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) MadsJK Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Mbechmann - jeg tror jeg vælger billig og holdbar, så det bliver nok en 1600cc. Skal man så til at sætte noget større karbu på, eller noget? regner self, med noget sports udstødning.. Hvad koster det, og er det mere end bare de 1600cc, man kan gøre ved den uden at det koster det vilde, eller bruger skrækkelig meget benzin? og hvor mange hk, vil man typisk ende med?

Steven - Ja, det er nok sådan noget deromkring det bliver, da jeg ikke vil bruge en skrækkelig masse penge på at den har en speciel årgang. Det skal bare være en bobbel, og så er det godt! :)

Hjem is mand - Det er først om nogle måneder jeg får plads i garagen til at få bobbel, så er det iorden jeg beholder dit nummer og lige skriver til dig når jeg får plads? :)

Bornholmer - Brian bil: JA :D, men jeg gider ikke være ligesom alle de andre Brian'er. jeg vil skille mig ud af mængden, og kunne sige til sidst "Det har jeg lavet", og det skal være i en bobbel! :)

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Glem nu alt om det motor-halløj der - først skal du finde den rigtige bil.
Husk det er gamle biler med en 30-40-50 år på bagen.
Hvad går du efter? - skal du selv svejse eller skal den være en der ikke skal svejses?. Der er en verden til forskel i prisen.
Når du har fundet bilen (og sikkert brugt en masse tid på at lave den rustfri) så kan du begynde at tænke motor. Så går der igen tid med at få den klar og færdig - hvis ikke man har penge nok for så kan man selvfølgelig bare købe sig fra det.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) MadsJK Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der er nogle bobbler der har en lang snude, syntes jeg.. er det noget man selv kan lave, hvis man helst vil have det på sin bobel?

Er det bare at smække en længere frontklap på?

syntes ikke det er så flot med den korte snude..

(permalink) Steven Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej

Så skal du have en pre 1967 model. Man kan også godt lave det om selvfølgelig, men det er ikke bare at skifte forklap og skærme. Frontstykke, kofangere og kofangerbeslag osv. skal også skiftes.

Hilsen Steven.

(permalink) MadsJK Member
Skrev for 14 years siden | | | |

John Pedersen, skagen - Jeg regner med at finde en der ikke er helt bundrådden, men selfølgelig kan man jo ikke undgå, at der er noget der skal svejses. Det er jeg også helt med på, men det skal ikke være noget totalt vildt svejsearbedjde, der skal foretages... Hvis pengene er der, så køber jeg en hvor det værste rustarbejde er lavet, så jeg selv kan lave resten

(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 14 years siden | | | |

En 1200, 1300, og en 1500, fra '68 og frem, er den samme bil, bare med lidt forskelligt udstyr (der findes dog enkelte 1200 standard-er med irs-bagtøj i midt '70-erne, men de ses ikke ret tit i Danmark). Og, den asolutte billigste at renovere op. Ta'r du en 1200 gearkasse og parrer den med en 1600 standard motor, der er i orden, så har du et godt mix, til en overkommelig pris. Den får et bundtræk der kan klare en hel del, sammenlignet med mange andre biler. Den går dog ikke så stærk på toppen, kun nær de 150, men der er heller ikke køreegenskaber til ret meget mere i en bobbel. Gearskifte bli'r "næsten" overflødig. Kommer du kørende i fjerde, og lige vil overhale, så er det bare sømmet lidt længere ned, og så er du kørt. Osse op ad bakke... På den måde sparer du at ofre penge på tuningen, og kan derved bruge lidt ekstra på at få selve bilen lavet det bedre ;-)

Jan_vw

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) MadsJK Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jan_vw - Det skal jeg huske!
problemet er bare, at køber jeg en 1300, så er der somregel en motor med i den, og så kan jeg jo ligeså godt lave den om til 1600cc, hvis altså motoren er i fin nok stand til det, så er jeg vel ligeså godt kørende

Jeg tror sådan set bare jeg kører med den motor der sidder i, og så når pengene er til det, køber jeg en der er færdigbygget. Fint skal det jo være :)

(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 14 years siden | | | |

lyder som en fornuftig løsning ;-)

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK

Reply

You must log in to post.