Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvordan får jeg mit blæsehus afmont.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har købt "Humbug" Oval '57. Der er monteret noget Doghouse lignende blæsehus sikkert med noget større olie køler. Der kommer olie ud og jeg skal nu have afmonteret dette blæsehus. Men jeg kan overhovedet ikke få det ud. JEg har afmonteret speedertræk til Delorto'erne, og alt andet der sidder ivejen foran. Jeg ´har afmonteret alle boltene foran og på siderne. Men det er ligesom det her ekstra hus bagpå blæsehuset ligesom har en "røvballe" der går ned under kaross. kanten over gearkassen. Hvad gøre jeg? Jeg skal vel ikke have køle blikket over cylinderne af. Det betyder så jeg skal have karbs af også?? Nogen med gode ideer???
Ryom

humbug6.jpg

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Her er lige et billede af motor. Dog inden jeg skilte den ad. Nogen kender måske til den..

Ryom

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der er en skrue der holder den røvballe fast som du snakker om. Når du får den løsnet skulle du kunne få blæserhuset af (forudsat at du har afmonteret bagklappen).
Du kan mærke den hvis du føler ind bag på blæserhuset, og jeg mener at man akkurat kan komme til med en lille tommelfinger skruetækker

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) t2Finn Member
Skrev for 15 years siden | | | |

husk også termostaten (hvis den er mont.)

-------------------------------------------
(Er du fuld så tag bussen hjem)
T1 splitbus 1967 1.6 L
Vw Polo 2013
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg er ikke så skarp. Termostaten. Hvor sidder den henne og hvordanfar jeg den afmonteret. OG er der noget på bagsiden af blæsehuset bag olie køler der skal afmonteres før jeg kan få det af.

Mvh
"VW føllet"
Ryom

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Sorry Rasser

Så ikke lige dit svar. Takker.

JEg prøver når jeg kommer hjem.

Føllet

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg synes at kunne se på dit billede af du IKKE har thermostat monteret, så er der den ting mindre at bekymre sig om ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg tror nok jeg for længst havde taget motoren ud.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja. Har bare ikke muligheden der hvor jeg skruer bil. Nemlig i min typehus garage.

Føllet.

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ville det være en stor operation at konvertere om til ekstern oliekøler når du det hele var afmont. Der er i forvejen monteret ekstern oliefilter som tilsluttet via noget CSP halløj på motoren. Skal der meget til.?

Føllet

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det eneste du skal bruge for at tage motoren ude en donkraft og en 17'er nøgle stort set. Det er ikke noget problem i en lille garage.

Den originale oliekøler køler helt fint så behold den . At fjerne den er ikke en løsning, men bare en work-around på problemet med utæt køler.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det lykkedes ikke at få det af i aftes. Jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde en skrue bagpå. Men Doghouse'et ser lidt anderledes ud end dem jeg kan se herinde på nettet. Det er ikke med to paralelle sider lodret op ad huset. Det skråner ligesom en trekant ud mod venstre side af bilen. MEn der er fuget med noget der ligener noget sort sealing på kanten som om den muligvis kan åbnes. Så måske jeg skal prøve at åbne det doghouse for at se om der er noget derinde der gør jeg ikke kan får det af. Eller hvad??
Ryom

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Slet ingen der kender til hvorfor doghouse'et bag på mit blæsehus er samlet i kanten med noget sealing lign. fuge.

Ryom

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jamen kære ven. Vi kan da ikke vide hvorfor den tidligere ejer ikke har samlet bilen rigtigt. Tag nu den motor ud og lav det -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugservice Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ud med motoren det er mgt lettere end det du har gang i
en times arbejde så er den ude
MVH Dennis

-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej men det kunne jo være at personen der kendte til det så indlægget, Okay. Og motoren ud, er ikke en mulighed i mit tilfælde. Så jeg må forsøge videre.

Ryom

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ikke for at være fræk, men det er da helt sikker sealet for at være tæt, altså så der ikke bliver blandet "falsk" luft fra motorummet ind i køleluften.

Jeg kender godt ham der har bygget motoren, hvis den ikke er blevet lavet om siden bilen blev bygget.

(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Helt sikkert. Det er med garanti lavet som det skal og for at være tæt. Men måske ham der har monteret motoren ved om der sidder noget man ikke lige kan se, som skal gøres før det kan komme af. Tror du det er muligt at finde ud af det.

Ryom

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Motoren holdes af 4 bolte...en i hver hjørne om man vil. Når du sidder på knæ og kigger på motoren, så stik din højre hånd ind bag blæserhuset og led efter den bolt der holder motoren. Løsn den med en 17 nøgle.

Løsn Speederkablet....enten med en skruetrækker en 8 nøgle.

Afmonter ledningerne til motoren og mærk dem med et stykke tape så du ved hvor de skal side når motoren skal retur. Klips fordelerdækslet af så du ikke knuser det når du hiver motoren ud. Løsn spændebåndet der holder generator/dynamo og tag kilerem af.

Nu ved jeg ikke hvor samlingen til benzinen sidder, men ofte er det på samme side som koblingskablet....altså under bilen og på venstre side af gearkassen. Husk noget til at afklemme benzinslangen af med, eller noget at stikke ind i slangen så benzinen ikke render af.

Når du alligevel er under bilen, så sidder der 2 bolte og holder motoren. De nedeste bolte kommer fra motoren og går igennem gearkassen. De skal også af med en 17 nøgle.....du kan ikke tage fejl.

Den sidste bolt sidder lige skråt over koblingsarmen, og den skal løsnes modsat den du startede med. Altså på gearkasse-siden af motoren. Den kommer du nemmest til ved at pille ve. baghjul af og løsn den med en skralde med lang forlænger og 17 top. Nu har du løsnet 4 møtrikker i hver hjørne (en fra motorsiden og 3 fra gearkassesiden) svarende til klokken 2-5-7-11. Træk også lige speederkablet tilbage, og skub føringsrøret det kører i i blæserhuset frem så du kan nå det fra motorsiden med fingrene eller en tang.

Sæt baghjulet på igen (bar emed 3 bolte for lige at holde) og sæt donkraften under motoren (bag oliedækslet)og løft motoren godt 2 cm. Så er det bare at tage fat i udstødningen og trække den ud af gearkassen.

Når motoren skal sænkes med, så skla du sørge for du gør det meget langsomt så du ikk eødelægger dine karbs. Det er muligt du må have karbs'ne af eller luftfiltrene bare, men det ved jeg ikke så meget om. Det er der sikkert en anden der kan fortælle dig.

For den øvede kan motoren tages ud på 15-20 min incl ølpause :-), så det er en ret simpel operation....der er lige det med karbs'ne der måske kan komplicere det lidt.

Termostaten sidder på hø side af motoren under stødstængerne (hvis den er der)

Blæserhuset holder i begge sider med enten en skrue med lige kærv eller bolte der løsnes med en 10'er nøgle. På bagsiden af blæserhuset sidder der 2 huse der også lige skal pille af med en 10'er nøgle.

Når alt er løsnet kan blæserhuset løftes opad, og det kan godt hænge lidt fast på den nedeste det af oliekøleren så der skal lirkes lidt. Når blæserhuset er af, er der frit udsyn til oliekøleren

Har jeg udeladt noget????

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) JJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |

næe men du siger noget..........Ryom... har du pillet speederkablet af??? for ellers kan du naturligvis ikke løfte blæserhuset af.........
men pil den motor ud det er meget nemmere.

-------------------------------------------
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Alle

Så fik jeg det af. Jeg takker for hjælpen. Jeg har måske virket lidt langsom. Jeg kunne bare se at det var bagateller der skulle til for at få det til at give sig det sidste. Jeg fik det af med motoren siddende i. Det er simpelthen fordi det Doghouse sidder så tæt på karrossen. Jeg skulle bare have den "røvballe" der er skruet på nederst på doghouset til at give sig. Så kom det af uden problemer. MEn tak alle alligevel.
Ryom

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400

Reply

You must log in to post.