Motoren holdes af 4 bolte...en i hver hjørne om man vil. Når du sidder på knæ og kigger på motoren, så stik din højre hånd ind bag blæserhuset og led efter den bolt der holder motoren. Løsn den med en 17 nøgle.
Løsn Speederkablet....enten med en skruetrækker en 8 nøgle.
Afmonter ledningerne til motoren og mærk dem med et stykke tape så du ved hvor de skal side når motoren skal retur. Klips fordelerdækslet af så du ikke knuser det når du hiver motoren ud. Løsn spændebåndet der holder generator/dynamo og tag kilerem af.
Nu ved jeg ikke hvor samlingen til benzinen sidder, men ofte er det på samme side som koblingskablet....altså under bilen og på venstre side af gearkassen. Husk noget til at afklemme benzinslangen af med, eller noget at stikke ind i slangen så benzinen ikke render af.
Når du alligevel er under bilen, så sidder der 2 bolte og holder motoren. De nedeste bolte kommer fra motoren og går igennem gearkassen. De skal også af med en 17 nøgle.....du kan ikke tage fejl.
Den sidste bolt sidder lige skråt over koblingsarmen, og den skal løsnes modsat den du startede med. Altså på gearkasse-siden af motoren. Den kommer du nemmest til ved at pille ve. baghjul af og løsn den med en skralde med lang forlænger og 17 top. Nu har du løsnet 4 møtrikker i hver hjørne (en fra motorsiden og 3 fra gearkassesiden) svarende til klokken 2-5-7-11. Træk også lige speederkablet tilbage, og skub føringsrøret det kører i i blæserhuset frem så du kan nå det fra motorsiden med fingrene eller en tang.
Sæt baghjulet på igen (bar emed 3 bolte for lige at holde) og sæt donkraften under motoren (bag oliedækslet)og løft motoren godt 2 cm. Så er det bare at tage fat i udstødningen og trække den ud af gearkassen.
Når motoren skal sænkes med, så skla du sørge for du gør det meget langsomt så du ikk eødelægger dine karbs. Det er muligt du må have karbs'ne af eller luftfiltrene bare, men det ved jeg ikke så meget om. Det er der sikkert en anden der kan fortælle dig.
For den øvede kan motoren tages ud på 15-20 min incl ølpause :-), så det er en ret simpel operation....der er lige det med karbs'ne der måske kan komplicere det lidt.
Termostaten sidder på hø side af motoren under stødstængerne (hvis den er der)
Blæserhuset holder i begge sider med enten en skrue med lige kærv eller bolte der løsnes med en 10'er nøgle. På bagsiden af blæserhuset sidder der 2 huse der også lige skal pille af med en 10'er nøgle.
Når alt er løsnet kan blæserhuset løftes opad, og det kan godt hænge lidt fast på den nedeste det af oliekøleren så der skal lirkes lidt. Når blæserhuset er af, er der frit udsyn til oliekøleren
Har jeg udeladt noget????