Fordi en "skabere" knast tit skaber flere problemer end fordele.
Ved MIBs Dynoday var det, som så ofte før, std. motorerne der kørte bedst. Der var 2-3 stykker af de tunede der virkede, men mange kunne næsten ikke holde sig i gang. Ikke for at fornærme nogen.
Man ser det også på moderne biler. Folk køber en skarp knast og tror at deres std.motor forvandles til en vildt bæst. Det eneste de opnår er en dårlig tomgang.
Knasten alene gør det ikke. Når man har valgt en knast skal resten af motoren bygges op omkring den, for at få en komplet motor, der virker.
Mange af de ting, som portning, jeg hader det ord, ventilsædearbejde, bedre udstødning og karburatorer, virker fint, også på en motor med std. knast. Uanset hvordan vi vender og drejer det så kommer vores gamle motorkonstruktion fra 1930´erne aldrig til at kører ligeså godt som en moderne 16 eller 20 ventilet motor, bygget af en stor bilfabrik.
Men kig en ekstra gang på den gamle type3 1500S og type4 412S. Begge to std. motorer med lidt hævet kompression. Men masser af liv og god benzinøkonomi.
Lav en 1776cc std. motor eller en 2 liters std. type4 motor. Man er helt fri for spekulationer om det holde. Bare byg den ud af gode, helst tyske stumper, og kør for fanden !.