Hej Hendrixxx. Jamen der er nok mange "stadier" af hvad folk vil kalde up to date system. Men det jeg betragter som up to date på almindelige til halv kvikke motorer er som følger: 1. Elektronisk tændingsmodul. Dvs Ignitor/Compufire/Lumention type. Ignitor/Compufire koster i omegnen af 630 kr. Lumenition er noget dyrere, men leverer osse en kraftigere gnist. (Det er jo halvvejs et amplifier system a´la MSD bare uden multistrike)
2. Kraftigere end std tændspole. Der kan man bruge Pertronix, Jacobs og tyske Rød Bosch. Jeg bruger Pertronix 3 ohm i stor stil. Gode kabler, ikke bare de billige 99 kr´s sæt. En kammerat har målt på forskellige sæt og fundet temmelig store udsving i modstanden på kabler/hætter i de billigere sæt. - Et godt bud til almindelige motorer er Bosch "grey" De koster kr. 165.- og har den rigtige modstand. til sidst, tændrør. Vælg modeller med fremskudt kerne. i kan nok desværre ikke få dem i Bosch, da Bosch ikke engang selv kan finde rundt i deres varenumre (Eller osse er det imbessile lagerfolk. Det skal jeg ikke kunne sige) Men Feks NGK BP5HS til std motorer eller Denso W16FPU. dernæst juster elektrodeafstanden til 0,85 mm.
En sidste ting som ofte er overset er om der er nok strøm i ledningen som leverer strøm til spolen. Hvis der er for meget spændingstab der, vil tændingen jo ikke kunne yde max. Hvis jeg har problemer med at få en stabil 12V der under belastning, laver jeg et relæstyret system så spolen får strøm direkte fra batteriet. DET virker :-)
I den gamle fordeler kun med vacumavancering er det lidt tricky at montere et modul, men med lidt tålmodighed og snilde går det.
Men ovennævnte tre grundting, spole, modul og kabler sammen med justering af gnistgabet på tændrør, så har du et rigtig godt udgangspunkt. Det er klart at tændingen ikke kan kurere problemer med brændstofblandingen, underlige luftfiltre osv. Men det er et godt udgangspunkt.
T