Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tændningsbanken på en let tunet 1600

Tags:
No tags yet.

(permalink) Teis Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har bygget en 1600, men har et problem med tændingsbanken.

Den banker ikke når den er kold eller lunken, men starter først når den er rigtig varm. Den gør det når jeg træder speeder pedalen mere end cirka halvt ned, og når den generalt kommer op i omdrejninger. Og hvis jeg køre over 100 i 4 gear gør den det konsekvent.

Motoren er bygget over et 1600 tun sæt, som er købt hos Bug Service for ca. 8år siden, men er først blevet bygget færdigt i år. Blocken er en AB 1302/1303 block.

Info om motor:

Karb: 34 pict 3
Strømfordeler: Kombineret sving klods/vacuum
Tændrør: NGK B5HS
Kanst: Ukendt, men ikke standard. Dennis er på ferie, så kan ikke spørge ham.
Topstykker: Der er blevet fræst af toppene, for at hæve kompressionen.
Dette er gjordt af Dennis, da jeg købte sættet.
Andet: Tændkablerne og tændrør er nye.

Jeg startede med at have en ren vacuum fordeler på, men prøvede at sætte en kombi fordeler på. Det hjalp, men ikke nok. Jeg kørte i starten med 92, men prøvede at skifte til 95, men det hjalp slet ikke.

Jeg har prøvet at ringe til Dennis, men han er på ferie de næste 2 uger, og vil gerne have gjort noget ved det før.

Hvis i har nogle ideer, så kom frit frem. Hvis der er noget mere i gerne vil vide, så kom frit frem.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Helt simpelt sat op er der 2 ting der resultere i tændingsbanken.
1 - for høj kompression i forhold til knastprofilen.
2 - for meget tændingsadvancering

For at kunne tjekke om kompressionsforholdet er forkert skal du kende knastprofilen og antallet at cc i topstykke og vendehøjde. (lyder som om du ikke kan svare på dette)
Ang. tændingsadvanceringen så skal fordeleren maks. advancere ca. 30 grader (under forudsætning af at førnævnte kompressionsforhold er i orden) og den skal nå maks. advancering omkring 3000 omdrejninger.

Har du tjekket at advanceringen er i orden? ellers er det det første du bør gøre.

/Jacob

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Teis Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja, jeg har både prøvet 7.5 grader før top, men har stillet den ned på ca. 4-5 grader før top.

Knasten kender jeg først mandag i uge 28.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er ligegyldigt om advanceringen er det ene eller det andet i tomgang det har ikke betydning for om motoren tændingsbanker.
Som jeg skrev skal du tjekke maks. advanceringen i stedet, det er den der har betyding for om motoren tændingsbanker.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Teis Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvordan gør man så det, hvis man må spørge lidt dumt?

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du skal bruge en tændingspistol som du peger ned på remskiven og samtidig gasser motoren op til 3000-3500. Nu kan du så se hvor advanceringen topper og hvor mange grader tændingen advancere. Hvis du ikke selv har sådan en så er der måske en venlig sjæl i nærheden der kan låne dig en.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Teis Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Med en festaval vel overstået, forsætter jeg tråden.

Ved 3000rpm, tænder den 37grader før top.

Hvordan ændre man dette?

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

Hejsa løsen strømfordeleren og drej med den indtil advanceringen er 30 grader før top
Lars

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

37 grader før top ved 3000 omdr. er sikkert for meget. MEN ! Er den færdig med at avancere der ? Eller har den 45 grader ved 4000 omdr ?
Man skal have to ting in mente. Hvad skal den have i tomgang, typisk 7-10 grader, for at den går pænt og kan starte på at tage gas ? Hvor meget skal den have totalt, typisk 27-32 grader ved 2800-3200 omdr ? Dette afgøres bedst i rullefelt hvis ikke man har nogen tidligere erfaringer fra lignende motorer.
Det er underforstået at fordeleren er færdig med at avanceret ved 2800-3200 omdr. Det nytter ikke at kigge ved 3000 omdr. og derefter forsætter fordeleren op til 4200 omdr.
Hvordan ændrer man så på det ?
Man bestemmer sig til de 7-10 grader, som eks. Hvis man så skal have 30 grader totalt ved 3000 omdr. Så skal fordeleren "give" 20-23 grader fra tomgang til 3000 omdr.
Så må man ændre på fjedrenes "stramhed" og flytte klodserne stop for total avancering.
Vær opmærksom på at en motor kan være svær at justere hvis fordeleren allerede begynder at avancere i tomgang. Typisk 009 problem.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

Hmmm frank advancerer en 009 ikke kun 18 Grader ?

(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

En 009 har en hurtigere mekanisk avancering, men kortere kurve 18-22 grader og dårlig kvalitet.
En org. har ja, vakuumavancering. Kan være en fordel for benzinøkonomi, men svært at få til at virke rigtigt med to eller flere karb. Langsommere, men lidt længere mekanisk kurve. 22-27 grader.

(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Teis: Jamen så har du jo fundet årsagen til din tændingsbanken. Det tager 2 minutter at rette, men husk som Frank skriver at tjekke at fordeleren er færdig med at advancere ved de 3000 omdrejninger. De 30 grader skal være din maks advancering.
Når du så har justeret tændingen korrekt så går motoren sikkert som en pose lort, men så skal du justere tomgangen på karburatorerne og ikke pille mere ved tændingen ellers er du lige vidt igen.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Teis Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Fucking fantastisk! Jeg takker og bukker og vender tilbage når jeg har prøvet det.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Teis Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvad nu hvis man vil køre du ren vaccum fordeler?

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så skal man køre med den originale karb. der hører til fordeleren. Eller starte fra bunden og lave sine karb. om til at køre med vakuum.

Og XS1: Jo, men jeg siger heller ikke at en 009 er rigtig. Jeg ombygger og tilpasser en original, hvis jeg skal tune.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Frank har du en god vejledning til ombygning af standart fordeler når man kører med kadroner ??

Lars

(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

what Frank said. MEN, 37 gr max på vacum er fint nok. Men du må lige se hvad den gør med vacumslangen afmonteret. Der skulle den jo gerne gå ned på 30-32 gr.

Jeg kunne godt forestille mig at den fordeler du har er fra en CT motor. De avancerer helt tosset efter in mening. Brug en 205 fordeler fra en 1303 eller en 1600 bus motor De har den bedste avanceringskurve.

Dernæst, få fyundet ud af om den får tilstrækkelig brændstof. Det kunne nemt være et kombi problem.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ved ikke lige hvorfor jeg havde fået i hovedet at det var en 009 fordeler.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nå ja, jeg havde som sædvanligt ikke læst motorens specifikationer. Jeg så ikke at den kører med std. karb. og strømfordeler.
Det er Farmer og jeg jo ikke enige om, men jeg mener det er synd at udelukke muligheden for nemme billige heste, blot fordi man er bange for at man ikke kan indstille to karburatorer.
Nej xs1, jeg har ikke opskriften på Kadrons med vakuum. Men du er velkommen til at lave det og udbrede det. Jeg har det nemlig siddende på min kommende motor.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

Nå frank så kommer du nok først men vil da gerne høre om det

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej jeg kommer ikke først. Hos mig går der måneder fra at montere og til at turde dreje nøglen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Pjat med dig! Sådan en motor får du hurtigt banket sammen, du har vel allerede SMIDT knasten i? ;)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Naej. Først måtte jeg jo konstatere at fire ud af 8 cylindre, som jeg havde fået boret, hverken var runde eller cylindriske.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.