Da jeg var ung havde jeg venner og bekendte der var tømrere og murere og studerende der lavede fine motorer og kørte motorløb med dem. Jeg ville ønske jeg kunne sætte en finger på hvorfor det pludseligt er blevet et problem at samle en motor.
Jeg ved da godt at jeg er mekaniker og som sådan har lært nogen grundlæggende ting på teknisk skole. Men på værkstedet, hvor jeg var i lære, lavede vi da ikke motorer. Jo vi skiftede et topstykke, men hvis motoren skulle hovedrepareres, købte man en "ombytter" En komplet, det I ville kalde en "turn key" eller en shortmotor, de I kalder en "longblock".
At lave hele motorer foregik hjemme i garagen. Man startede med at krybe, før man kunne gå og lavede en 1600 ud af en 1300. Så lavede man en tunet 1600 med en ukendt knast. Så lavede vi 1600 med knast købt i USA. Typisk Scat. Prøv at tænk, vi fik lavet en check i vores egen bank og sendte til USA. Så gik der 3 måneder uden man hørte noget. Så pludselig en dag kom pakken med posten.
Jeg har engang fået fire fælge, over fire måneder, ca. med en fælg om måneden.
I dag kan vi have dele på en lille uge og emaile med firmaerne i USA.
Nu mangler vi bare at få lært tyskerne at bruge kreditkort.
Jeg har lavet nogen motorer, ikke ret mange, for eller til andre. Men det er bøvlet. Man kan ikke overlade en motor med to karburatorer til en kontormand eller bankelev. Han, eller hun kan ikke høre når den stopper en tomgangsdyse til. "Det går jo væk når den får noget gas, så ka´den lære det" Men den lærer det ikke. Den bærnder hul i et stempel hvis man kører 110 km/t på motorvej, med for mager blanding på én cylinder.
I dag syntes jeg at der er en endnu større tendens til at en bil skal have nogen klø. Jeg har aldrig kunne nænne at give en kold motor bundgas. Det er lærlingen på det værksted, hvor jeg har lejet mig ind med synshal, kold over for.
Han har en Polo G40 og jeg har jo som bekendt en ældre Polo med 1,6 16V motor. Han har længe luret på min. For hans kan ikke starte og køre når den er kold. Jo den kan godt starte, så skal den lige stå 5 min. i tomgang og få lidt temperatur, så kan han køre.
Forleden kørte jeg i kø et par biler bag ham på landevejen, og han gik ud til overhaling.
Jeg fulgte efter og gav gas. Hans bil prustede og hvæsede fra bov-ventiler og hvad ved jeg, men jeg røg så hurtigt forbi ham, at man skulle tro den gik i stå. Han har ikke sagt noget de sidste dage, så han er nok blevet overrasket.
Nå nu tabte jeg vist tråden, men kom i gang. Dyrk jeres hobby. Sæt jer ind i tingene og byg så de motorer selv. Så får I også en bedre forståelse for hvad der går galt når den ikke vil køre.
Måske er der en ting mere: Alle de nye reservedele i dårlig kvalitet. For 25 år siden var det ikke noget problem at købe en ny stump og så bruge den. Men i dag skal man være mistænksom overfor alt hvad man kan købe. Måle og kontrollere. Det kan godt være jeg er tosset. Men jeg har lige målt på den udvendige diameter på to nye oliepumper i denne uge. Og bestemt mig til at genbruge den gamle originale. Det er fandme for dårligt og det kan jeg ikke forstå vi skal finde os i !
For tre uger siden kontrollerede jeg 8 cylindre som jeg havde fået boret til type4. Der er 4 der kan bruges ! Der er pokker tag mig også for dårligt ! Og det er lavet ved et velanset dansk motorfirma. "Jamen er det ikke godtnok" var kommentaren. Nej det er ikke godt nok at en nyboret cyl. er 0,07mm. konisk, når den skal køre med 0,05mm spillerum. Så er der pludselig 0,12mm spillerum når stemplet er nede at vende i bunden. Underligt at nogen døjer med "blowby" ikke ??
Når man tidligere modtog et sæt nye cylindre/stempler fra Kolbenscmidt eller Mahle, så målte vi da aldrig på dem. Vi samlede det bare og det gav aldrig problemer.
Da jeg lavede min Polomotor målte jeg cylindrene. Det var ikke målbart at det var en brugt motor. Honing og nye ringe. Den har kørt 76.000 km nu. Sådan skal det være.
Men jeg kan da ikke gøre hverken fra eller til. Jeg er da ikke nogen troldmand. Men jeg kan da rengøre delene og samle dem uden sand. Så tror jeg man er kommet langt.
Måleværktøjet kan købes for små penge i dag. Det var ubetaleligt for 25 år siden. Bare kom i gang.