Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 2 motor i en KG

Tags:
No tags yet.

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har fået tilbudt en Type 2 Bus 1600 motor, men kan den umiddelbart flyttes over i min Karmann Ghia (12V)?

Jeg forestiller mig at svinghjulet skal skiftes over fra min gamle motor.

I samme forbindelse, skal jeg lige høre, hvordan platiner og ventiler skal stilles på sådan en Type 2 motor. Er det 0,15 mm på ventilerne og 0,4 mm 10 grader før top på platinerne ligesom på min gamle 1200?

Mvh

Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jeg har en type2 busmotor og den er identisk med en type1 på nær skjoldene, så jeg tror sgu ikke engang du skal bytte svinghjulet om

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg kører med bus-motor, og der skulle lige slibes 1 mm materiale i gearkassen (kan klares med sandpapir og slibeklods) for at få svinghjul/kobling til at være der.

Hvis den stadig har sin oprindelige manifold, skal hullet til bremseforstærkeren lukkes af, ellers er det som hendrixxx siger: Type 1 forklædt i andre skjolde.

Mvh
Anders

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 15 years siden | | | |

svinghjul og tryk plade skal skiftes vis gearkassen er før 69 uden førenrør 1600 as motor 215 mm og ad motor 200 mm kobling 1200 motor sikkert 180 mm 80% af 1600 bus motor slidt op tjek tændrør gevin for revner og med en skruetrækker under svinghjul om det kan hoppe op og ned (bagleje def)

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej, nej og nej. Der skal ikke slibes, byttes eller tages andre hensyn.
En type2 motor er en type1 motor i forklædning. Der er blot skruet nogen store skjolde udenpå til at fylde motorrummet ud. Og så har den en lydpotte med kun et afgangsrør.
Når det så er sagt, kan alle de andre forslag om slibning, ombytten af svinghjul osv. godt være rigtige. Men det kunne også være problemer der skulle løses, selv om den nye motor kom fra en type1.
Men hvis motoren er fra samme årgangrække, hvis man kan sige det sådan, så passer en type2 motor i en type1 uden problemer.
215mm kobling kommer ikke før i 76-77 på type2 og den passer stadig i en type1.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det kan godt være at der ikke skal slibes, men jeg har kendskab til 2 tilfælde hvor der skulle.
Det er så lidt at man kan spænde motoren til uden at der kan ses et gab mlm motor og gearkasse. Begge tilfælde var det en 215 mm kobling med solfjeder.
-Men den detalje skal i hvert fald ikke holde dig tilbage for at købe den motor :-)

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Indrømmet. Jeg tror det kommer an på hvilket fabrikat koblingen er. Sommetider kan det kræve at man sliber lidt når man bruger en 215mm kobling. Ligesom med en type4 motor.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg måtte slibe i min gearkasse (ny model), og det var med en 215mm kobling (monteret på min gamle type 1 motor med type 2 kobling). Men det var så lidt at motoren sagtens kunne køre rundt inden jeg sleb. Jeg kunne bare fornemme at den gik på en lille smule når jeg tørnede motoren rundt med håndkraft.
Det viste sig at være selv rundingen på trykpladen der gik mod gearkassehuset. Det var en Sachs trykplade mener jeg?!
Men igen, det var så lidt at jeg tror man kunne have startet motoren op uden at have anet uråd, og så ville det nok med tiden have "tilpasset" sig.

Jeg tror ligesom Frank, at det kommer an på fabrikatet af trykplade/kobling.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

nu siger i den er identisk med en bobbelmotor , en busmotor har kun 48 hk pga lidt mindre ventiler vel

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er det ikke bare en enkeltportet 1600 motor (B) du tænker på Ib? Den har jo 47hk

Sikker på du ikke blander det lidt sammen?
Det med de mindre ventiler 33/30 er vist noget mexico eller sprøjt halløj.

Mig bekendt har der aldrig været størrelsesforskel mellem ventilerne på type1 og type2 motorer (samme motorstørrese)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 15 years siden | | | |

1600 as bus motor kom i 1974 og fik 215 mm kobling og fik 33/30 vintiler august 1976 alle dobbelportet 50 hk -af motor lav com 6.6:1

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com

Reply

You must log in to post.