Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Lettere Tuning af 1600 AS Motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hitman Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej.
Jeg skal bruge lidt hjælp...
Jeg har skaffet mig en Standard 1600 AS motor (50HK), som jeg gerne vil peppe lidt op og køre vildere men stadig så dne kan køre "normalt"..

Jeg har kigget lidt på nogle CylinderSæt hos Classic VW parts..

Kan jeg bruge et 94mm Cylinder Kit.. evt. nogle som har nogle forslag til hvad man evt. kan købe inden jeg køber noget som ikke kan bruges til den.. :)

-------------------------------------------
Bobbel Typ 1 - 1966 "1300" 1600ccm
BUG´s if you can´t ride them, KILL EM´
vw_evil_bug@live.dk
(permalink) Hitman Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har lige fundet et nyt Blæsehus i chrome med Doghouse.

Men ved ikke om jeg skal beholde olie køleren fordi umiddelbart så kan den i chrome ikke fåes hvor olie køleren sidder i den rigtige side, ved ikke om det bare er billedet.. ???

-------------------------------------------
Bobbel Typ 1 - 1966 "1300" 1600ccm
BUG´s if you can´t ride them, KILL EM´
vw_evil_bug@live.dk
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Oliekøleren sidder i samme side på alle T1 motorere, så det er nok bare billedet der er spejlvendt. At den er i chrome gør den ikke bedre, snarere tværtimod.

René

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

om du vil beholde oliekøleren ???? - - ville du fjerne din køler på din bil hvis den var vandkølet ????

behold din motor som den er , vil du ha noget vildt så køb noget nyt og start med det..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Hitman Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Bornholmer.

Det som er projektet, er at jeg har en ekstra 1600 As motor, som jeg gerne vil give en lille tune up.. med diverse cylinder kit o.s.v men jeg ved ikke nok om hvad jeg kan smide på motoren.. den er 100% adskilt og er ved at bestille nye dele..

Den skal gerne kunne holde men også samtidig være sjov.. ved godt disse 2 ting ikke altid passer sammen...

Så er på udkig efter cylinderkit / Toppe, Vippere, ventiler o.s.v
Men aner ikke hvad der passer på sådan en motor..

Om det er 90,4mm større eller mindre ????

-------------------------------------------
Bobbel Typ 1 - 1966 "1300" 1600ccm
BUG´s if you can´t ride them, KILL EM´
vw_evil_bug@live.dk
(permalink) Hitman Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg skal måske starte helt fra bunden med motorblok også eller ??

-------------------------------------------
Bobbel Typ 1 - 1966 "1300" 1600ccm
BUG´s if you can´t ride them, KILL EM´
vw_evil_bug@live.dk
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvor mange motore har du lavet ..?

-------------------------------------------
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

du kan starte med at måle det du har efter , om det kan bruges til noget , der er kun 10% chance for at det kan det..

derefter kan du sætte dig en fast mål hvad du forventer af din motor
også bygge efter det..

også kan du lave dit budget og bygge efter det..

men du har nok et budget på max 10000 kr som så mange andre nybegynder motorbyggerer
, og vil jeg anbefale du holder dig til en totalt standart motor hvor alt er iorden , det kan nogen gange godt laves for de penge hvis man gør det selv og har
en af de motorerer der er blandt de før nævnte 10%...

og ja 9 ud af ti motorprojekter burde altid starte med en ny blok ...

og bobby green - jeg har aldrig lavet en motor , og kommer aldrig til det - det
lader jeg dem som er gode til det gøre - også laver jeg det jeg er go til ...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Hitman Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Bobby Green..
JEg har bygget en del amerikaner motore... fra bunden..
Men aldrig en luft kølet..

Bornholmer.. du tager lidt fejl.. har et langt større budget end de små 10,000kr..
Motoren skal bare ikke være så den ikke kan køre på gaden..
Men må lige studere videre..

-------------------------------------------
Bobbel Typ 1 - 1966 "1300" 1600ccm
BUG´s if you can´t ride them, KILL EM´
vw_evil_bug@live.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

luftkølet til gaden er ikke så meget anderledes end V8 vil jeg tro - der skal mange
cmm til , og en begrænset belastning på delene og et godt momment til = mild / org knast...

men en lille boxer har jo ikke støbejernsblok og er derfor alt for tit ude af mål og
bør udskiftes ...

men prøv at kig lidt på http://www.morepower.dk

der er skrevet en del du godt kan bruge - beklager jeg tog dig for en helt newbie ;0)
det kan man jo ikke se når man sidder bag skærmen.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det var nu et spørgsmål til Hitman (det med motoropbygning) :o)

Jeg har lige gjort mine første erfaringer med motoropbygning, sjovt og lærerigt.
For ca 8000kr. har jeg en sjov 1600.

-------------------------------------------
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

har en god formel her :

billig
holdbar
hurtig

du må kun vælge to - der er frit valg , du har nok valgt billig og hurtig
bobby , som så udelukker den sidste af de tre.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det har jeg måtte sande idag.. HI HI
Så har lige måtte bestille dele hos CSP idag da der vist ikke er andre som har åben. De 8000.- bliver nok også til mere. Og jeg bliver god til at tag motor ud og ind af en bobbel.

-------------------------------------------
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ja men kan jo ligeså godt øve sig hvis man ikke vil bruge kassen første gang...
held og lykke med det ;o)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Hitman Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Bornholmer.. Det er skam helt ok.. det er jo svært at se gennem skærmen.. hehe

Har fundet lidt dele, som i måske kan se om det er noget jeg kan bruge...

# Motorblok boret for 94mm og CNC bearbejdet for Long Stroke krumtap.
# Cylindersæt 94 mm m. smedet stempler.
krumtappen er jeg lidt i tvivl med.. :)

-------------------------------------------
Bobbel Typ 1 - 1966 "1300" 1600ccm
BUG´s if you can´t ride them, KILL EM´
vw_evil_bug@live.dk
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jo tak ..

-------------------------------------------
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hitman: De cylindersæt du nævner passer ikke direkte i en 1600 blok. Det 1600 cylindersæt som sidder på din motor nu (sikkert 85.5mm) er noget af det største du kan få uden at skulle bore blokken op. Men som Bornholmeren er inde på så start med en ny blok hvis du alligevel skal til at bore den op ...de fleste gamle blokke er ikke noget værd.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Køb en 69 mm modvægtet krumtap sammen med de andre par stumper du nævner(ny blok boret til 94mm og 94mm smedede stempler) og du kan lave en fin 1914ccm motor.
Måske du skulle nævne noget om hvad dit budget er? ...så er det jo lidt nemmere at komme med ordenlige forslag til hvilken combo der er realistisk.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Hitman Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jamen .. er ikke så glad for at tale om penge, sådan lige over nettet.

Men vi snakker måske 35 til 40kg.. Gider ikke købe færdige maksiner skal bygge den selv.. :-)

-------------------------------------------
Bobbel Typ 1 - 1966 "1300" 1600ccm
BUG´s if you can´t ride them, KILL EM´
vw_evil_bug@live.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er et meget fornuftigt og realistisk budget til en peppet motor som også kan holde.
Var det mig ville jeg nok bygge en solid 2110ccm som ikke er super pumpet, men bare peppet(120-140hk). Det ville være en super gademotor og hvis du kan lave et par gode handler undervejs så ligger det også indenfor budgettet.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Hitman Member
Skrev for 14 years siden | | | |

OK..
Havde også selv tænkt på en 2110ccm.. men hvad skal man så vælge af blokke og diverse...

Har været lidt inde og snuse på Classic VW parts.. ??

argggh... hehe.. jeg stirre mig blind på en masse tal

-------------------------------------------
Bobbel Typ 1 - 1966 "1300" 1600ccm
BUG´s if you can´t ride them, KILL EM´
vw_evil_bug@live.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

90.5mm cylindersæt (smedede stempler og lange cylindere)
82mm modvægtet smedet krumtap
Ny blok boret til 90.5mm og clearet til 82mm slag

Så skal du selvfølgelig have plejlstænger, knast, lejer, topstykker, ekstern oliekøler, kobling, stødstænger, udstødning ...osv.

Du skal nok satsepå at lave et par gode handler med nogle af stumperne for at holde budgettet, men der er jo af og til fine sager til salg her på siden f.eks.
Det skal også lige siges at dette ikke er et "begynder" projekt. ALT skal tilpasses, måles osv. for at få et godt resultat da der stort set ikke er en eneste standard stump i sådan en motor.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Hitman Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Warp.

Super.. Lyder som et godt valg..

Kan være jeg lige skal bruge noget mere støtte.. har sidder og valgt noget fra til det du har skrevet fra CSP...

Så skal jeg bare lige have fundet resten som skal bruges til motoren.. :)

-------------------------------------------
Bobbel Typ 1 - 1966 "1300" 1600ccm
BUG´s if you can´t ride them, KILL EM´
vw_evil_bug@live.dk

Reply

You must log in to post.