Nope Mette, ingen fortolkninger.
Det handler om motor historie, de første biler havde massive bagaksler og baghjulstræk som er affjedret sammen. Hvilket betød at hvis det ene hjul rammer et hul så flytter det andet sig også, med dårlige køreenskaber til følge.
Det problem er så løst ved at lave uafhængig affjedring i bag.
Når det så drejer sig om VW, blev de udviklet da det var high tech at lave uafhængig affjedring og deres bud på en løsningen var pendul aksler. Hvilket var en forbedring i forhold til massiv aksel, men som igen har den svaghed at hjulets hældning ændre sig i takt med fjedringen.
Det løste VW så ved at lave firledet bagtøj, som nok stadig kan findes magen til på moderne baghjulstrukne biler.
Irs = Independent rear suspension.
Som hos VW dækker over:
Swing axel = Pendul aksel.
Dubbel jointet axel = Firledet bagtøj.
I VW kredse er IRS så blevet synonym med firledet bagtøj, kontra pendul aksler hvilket ikke er et problem, men hvis man snakke med andre gearheads fatter de minus.
Lang forklaring på en mindre ting, men det er nok bare mig der er en nørd 8-/
Mvh. TeddyC