Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  T4 stempler ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Her er to forskellige tybe stempler til type 4 motor.
Orig. er det der er med udhulning, men det andet er fladt, med 7.4-1 i komp. sker der jo noget hvis man montere de flade i orig. motoren. Komp. stiger jo, men er det mere end den kan tåle.?

t4 stempel.jpg
t4 stempel.jpg
t4 stempel.jpg

-------------------------------------------
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har lavet flere motorer med 12:1 men så er det shell v-power 99 octan. Udgangs punkt til gaden er 11:1 fint.
Jo vildere knast jo mindre middel tryk.

Mvh
Haldex201

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis du ikke har tænkt dig at skifte til en knast med større duration skal du ikke hæve kompressionen ret meget.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad knast kan der anbefales til de stempler med den høje kompreesion. Jeg havde tænkt 284.

-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg vil gerne vide hvad kompressionsforholdet ender med at blive, før jeg udtaler mig.
Du må ud i værkstedet og måle forbrændingskamre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

problemet er vidst at han ikke har et fladt stempel at sammenligne med

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Uanset hvilket stempel man vælger, skal man kende vendehøjde-volumen og volumen på kammeret. Ellers kan vi kun sidde og gætte.

Det flade stempel kan man "tænke sig til" Når man regner forholdet ud og man regner med at køre med flade stempler, så laver man bare regnestykket sådan. Med et hult stempel kan man måle "hullet" ligesom et forbrændingsrum.
Et stempel med top på, må man sætte i en cyl. og måle "resten" og så regne baglæns fra et fladt stempel.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Bobby green: Du bliver nødt til at tænke i den omvendte rækkefølge.
Man bestemmer først hvilken type motor man vil bygge (race/street/morfar eller hvad nu) derefter finder man en knast der kan give motoren den ønskede karakteristik og til sidst bestemmer man kompressionen på baggrund af knasten bl.a.
Det der med at lade formen på stemplet bestemme hvilken knast og kompression motoren skal have og dermed motorkarakteristikken er noget juks.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Vil det hjælpe hvis jeg fortæller at det er en std. CU top...?

-------------------------------------------
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

det er jo ikke noget problem at regne komp forhold ud hvis bare man kender stemplet
og vende højden er stempel kronen den samme på det flade og det hule ?? altså målt fra center krydspind til top af stemplet ?? er det flade stempel helt plant ?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

xs1: Det bliver et skud-

Ja Bobby, det gør det, hvis der sidder en bruger her der kan huske volumen på en CU top. Men uanset hvilke topstykker du bruger. Hvis du skal gøre dig noget håb om at komme op på 8,7-9:1, så skal du bruge flade stempler. Eller 914 stempler, beregnet til det europæiske marked, som har en lille hulning. 3cc tror jeg nok.
Jeg har lige samlet en 2054cc (96x71) og der måtte jeg fræse kamrene op til 59cc, fra 54cc, (412S topper) for at komme ned på 8,6:1. Skal køre med std. knast.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Lad være med at spekulere i hvad vendehøjden bliver med forskellige stempler osv.. Regn/mål jer i stedet frem til præcis den vendehøjde i ønsker! Man får enten fræst af blokken, drejet af cylinder, drejet af stempeltop, eller også ligger man shims under. Der er mange måder at komme i mål på, men vendehøjden ligger jeg gerne fast, og retter så kompressionen til ved større eller mindre kammer. Ps frank, tror det er mindre end 3ccm i 914eu stempler, som sagt så lidt at jeg slet ikke regnede det med dengang jeg var igang - for mig var det et fedt om jeg ramte 8.8 eller eks. 9.1 kompression, begge dele var jo alligevel gætterier på hvad jeg troede min motor ville ha'.
Jeg har altid gået mest op i at vendehøjden skulle være optimal, og så rettet resten ind efter det. Det lyder nemt, men der er så mange variabler-heldigvis ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis man vil være HELT sikker på at få den rigtige kompression er der kun EN måde i den sidste ende. Mål de nuværende stumper ud, beregne hvor meget der skal tages fra eller lægges til og så få lavet det nødvendige maskinarbejde. Herefter MÅLES IGEN for at være sikker!
Som Rasser siger er der rigtig mange variable (og specielt når man bruger 3. parts stumper) så derfor kan man ikke altid være sikker bare ved at regne ud hvad kompressionen BURDE være.
....der er flere der har lært det på den hårde måde

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvordan regner man sig frem til hvad vendehøjde man ønsker ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

Frank det er da ikke noget skud.
hvis man kender kammervolumen i topstykket og volumen over stemplet så det da fakta

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja det er rigtigt xs1, men det skrev du ikke :)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

jaFrank det kunne vidst godt misforståes, men var mere ment som et spørgsmål til stemplernes udformning og højde over krydspind så vi havde noget fakta at regne ud efter

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du kan ikke bruge krydspindshøjden til noget. Jo du kan sammenligne to stempler og så vurdere om de kan bruges til at køre i en given motor. Men du kan ikke afgøre hvilken vendehøjde en motor ender ud med. Der er kun at måle. Std. motorer er heller ikke ens.
De uoriginale stempel/cyl. sæt jeg har brugt på almindelige 1600 motorer ender med 2mm vendehøjde. Hvis man så fræser 1mm. af topstykkerne, "fordi det plejer at passe" Så ender man jo ca. på std. komp.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja ok en skrive fejl. Der skulle have stået mål og ikke regn - men det havde du sikkert REGNET ud ;) det er ikke altid nemt at få det hele med når det foregår fra mobil tlf.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej, men du plejer jo å´ku´ta´det ?

Min motors vendehøjde, blev bestemt af at jeg blev træt af at købe shimsskiver der ikke var ens. Jeg skulle bruge nogen på 0.75mm. Jeg havde så købt en pakke der stod 0,77mm på. Empi fra CSP. De svingede fra 0,73 til 0,89. Jeg fik så en anden pakke hvor der står 1,02mm på. Der er så én på 1,03 og tre andre der svinger fra 1,16 til 1,23.
Farmer havde så et sæt han selv havde fået slebet på 0,6 og de originale metalpakninger er 0,2. Så det blev dem !.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg går grædende i seng om aftenen, men det kunne du selvfølgelig ikke vide;)
Ps. Har lige rettet teksten til foroven, så forståelsen er lidt bedre.
Ja mht. Shims i forskellig str. Så har vi jo begge gjort den sure erfaring, men et eller andet sted er ja da glad for at det også er sket for dig, for jeg kunne da godt fornemme at min stumpepusher ikke troede på at de var forskellige dengang jeg ringede og gjorde opmærksom på problemet. Kan være at det hjælper, nu hvor flere står med samme problem. Jeg tør slet ikke tænke på hvor mange der kører rundt derude med 4 forskellige str. Shims :-( :-( :-( :-( De er nu arkiveret sammen med andre nye skæve stumper på hylden :(

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har lige målt kammervolumen i topstykket til ca 50 ccm og 13 ccm i stemplet, i alt ca 63, 63/492 er 7.8-1 i kompreesion CA . I følge "bogen" er den 7.4-1 hvilket nok skal passe med shims.
Med flade stempler, altså minus de 13 ccm er man så oppe på 9.8-1 i komp. Som nok er 9.4-1 med shims. Her er jeg vel ikke helt ved siden af ?, hvis det nu er rigtig vil den komp. være god med en 284 knast eller ? der kommer større vintiler i 44 ind og jeg kan ikke lige huske ud. (ønsker ca 100 hk i type 4 motor)

-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du mangler 7cc til 1mm. vendehøjde.
Hvis den er 1mm. vel at mærke.

Så regnestykke ser sådan ud: 50+13+7+492/50+13+7= 8:1

Med flade stempler og 1mm. vendehøjde:
50+7+492/50+7= 9,6:1.
Sænk den til 8,5-8,6 med 42/36 ventiler, std. personvogns knast og et par 40mm. karb. Så skal den give 90-100 HK.

Min 2054cc er lavet med 412S ventiler/topstykker. Jeg bliver da skuffet hvis ikke den viser 95-100 HK. Men vi ses på motorvejen :) Hvis ikke den er ødelagt af de
kineserstumper jeg har brugt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Brug evt. den her beregner så er det nemmere at lege lidt med de forskellige variable uden fare for at regne forkert.
http://www.cbperformance.com/enginecalc.html

Efter min begegning (med ovenstående beregner) vil flade stempler og 1mm i vendehøjde give 9,7:1 hvilket er for meget til en 284 graders knast. Jeg ville ikke gå over 9:1 i kompression med sådan en knast ...måske endda lidt mindre (noget i retning af hvad Frank nævner 8.5-9:1).

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad er knasten på std. personvogn..? (grader)

-------------------------------------------

Reply »

You must log in to post.