Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  tændingsbanken når der trækkes campingvogn

Tags:
No tags yet.

(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har et problem med min 1641 motor, når den trækker campingvogn tændingsbanker den, har forgæves givet den Shell V-Power og bly erstatning, men hjalp ikke på problemet...... men prøv at tjek mine tændrør ( tænkte, skal der en federe blanding til, altså en lidt større dyse ??) (tændrør har kørt 10.000km siden de blev renset)
eller skal jeg have en 009 fordeler på ? Har lige skruet nogle NGK B5HS i den, men har endnu ikke haft campingvogn på krogen for at teste

september 09 080.jpg
september 09 082.jpg
september 09 081.jpg
september 09 084.jpg

-------------------------------------------
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ved ikke noget om tændingsbanken. men ved at ngk tændrørgevin er noget skidt. ved brug i luftkølet vw topstykker. brug bosch i stedet for. hørt fra en vw mekaniker igemmen 50 år

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ÆVL!!!!
- Ja, Bosch gevind er lidt blødere på "spidserne" Men NGK og Denso er ikke noget problem. Og i øvrigt har Bosch DK problemer med at levere de tændrør vi vi ha´. Derfor bruger jeg ikke Bosch.

Back to topic. Du skriver ikke noget om hvad der er gjort ved den motor, ud over at det er en 1641. Men det ser ud tuil at du skal et nr. op i hoveddyse.
Såfrem den er trimmet lidt og har mere end std kompression ville jeg ubetinget gå op i NGK BP6HS og hvis du ikke allerede har det, så få noget godav i "din gnist".
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det der med at se på farven på dine tændrør kan være meget misvisende da det kun viser hvordan motoren kørte LIGE inden du slukkede den som jo typisk er tomgang. Det du er interesseret i er jo at vide om den får nok benzin når den trækker campingvognen hvilket betyder at du bliver nødt til at tage tændingen fra motoren midt på landevejen og hive tændrørne ud! ...det bliver vist noget rod. ;-)

Generelt har tændingsbanken ikke så meget med hverken tændrør eller mager blanding at gøre (det giver normalt andre symptomer). Tændingsbanken opstår normalt enten pga. for høj dynamisk kompression eller for mange graders advancering af tændingen. Hvis din motor ellers kører med std. knast og std. kompression burde tændingsbanken ikke komme herfra og jeg mener derfor du skal starte med at kigge på tændingsadvanceringen.
Hvilken fordeler har du? ...og hvor mange karburatorer sidder der på motoren? (er nødvendig at vide for at sige hvordan tændingen skal stå)

t2pickup: Synes det der med at NGK gevind ikke duer lyder som en skrøne?? Jeg har brugt NGK masser af gange og tror halvdelen af de luftkølede biler i DK kører med NGK uden problemer af nogen art. (men hvad ved jeg)
Kan du evt. komme med nogle argumenter hvorfor de ikke duer til luftkølede toppe?

EDIT: Nå Farmer kom mig vist lige i forkøbet. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

...tak for svar, havde lige kørt 10 km da jeg hev tændrør ud (frisk landevej's kørsel) ....
jeg har std kaburator (kun en), std tænding, std udstødning og std tændspole ( betyder "godav i din gnist" at jeg skal have en anden tændspole ?

Iflg K&B er min kompression hævet med ca 0,5-0,8 (ifht std) med det "kit"......

Undervejs med campingvogn på krogen , flyttede jeg lidt på fordeleren ca. 2mm ( med uret )syntes ikke det hjalp....

Dvs ved kørsel med campingvogn skal jeg have et "koldere" tændrør altså selvom motor ikke er specielt trimmet ud over det cylinder kit ?

bus motor 003.jpg

-------------------------------------------
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du skal ikke have et koldere rør fordi du kører med campingvogn, men fordi din kompression er hævet.
Jeg er bange for at den hævdede kompression er kilden til dit problem med tændingsbanken. Du bliver vist nødt til at finde en tændingspistol for at stille tændingen (og se hvor meget den egenligt giver). Det der med bare at flytte fordeleren 2 mm er ikke en god idé da du ikke aner hvor mange grader den nu advancerer.
Du kan måske kompensere for den forhøjede kompression ved at give motoren lidt mindre advancering, men jeg vil mene det er nødvendigt med en tændingspistol for at vide hvor tændingen er henne af i verden.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis nogen af de data man kan finde rundt omkring passer. 1641cc = 410cc i hver cylinder. Hvis du så har 50cc i kamrene, som vist nok er std. på en 1600, med 1mm. vendehøjde 6cc.
Så er regnestykket 410+56/56 = 8,3:1. En 1500 S kørte vist med det eller var det 8,5:1.
Det bør du kunne køre med på 95 oktan.
Hvad er det for "tænding" du kører med. Er det den rigtige ? Som Warp er inde på: Du må hjælpe med at koge det noget mere ned.
Ellers må du skille den ad og måle efter. Tændingsbanken ødelægger ting.
Har du en større oliepumpe i (30mm) I så fald, så sæt en std. i.
Kontrollér om den bageste reduktionsventil virker. Ved at skrue proppen ud og konstatere at stemplet falder ud.
Men få nu lige styr på tændingen. Ingen gætterier, ikke noget der hedder "tænding" Hvilken fordeler kører du med (reservedelsnummeret står på den) Hvis du tager vakuumslangen af. Hvor meget fortænding har den så ved 3000 omdr. ? Du må regne omkredsen ud på din remskive og måske lave et 25 og et 30 graders mærke -?
osv-osv. Kom tilbage når du har noget konkret.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

....tak tak, vender tilbage med flere data, skal lige siges at der ingen tændingsbanken er uden campingvogn hmmmm..., har de sidste 2 dage kørt 350 km uden
nogen underlige lyde (dog uden campingvogn) ....

-------------------------------------------
(permalink) Rolf Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Prøv at lade motorklappen stå åben næste gang du skal ud med campingvognen, det kunne jo være den ikke fik luft nok til køling. Sæt evt et eller andet i lemme i klappen så den ikke lukker.

/R

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Rolf ...kørte faktisk med klappen på klem ( for at teste om det hjalp ) ( fra Vejle-Ringkøbing) syntes ikke der var nogen forskel....

-------------------------------------------
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nu skal vi lige have konstateret hvad du har gjort ved den motor.
- Har du købt et af de der ombygningssæt som K&B o.a. sælger, eller har du brugt eksisterende topstykker, std 1600 eller opfræste 1300 toppe?

- Frank, 1500Seren skulle have 98 oktan iflg. Werket.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Frank , Farmer, Warp..., vender tilbage inden så længe med alle de nævnte data..........

( Cyl kit er købt hos K & B) topstykker er std 1600....(de gamle toppe havde revner, så der kom friske topstykker på, med nye ventiler)

Er lige kommet hjem efter 60 km på motorvej med strid vind (uden campingvogn) (ingen dumme lyde selvom der er meget vindmodstand med det tagtelt på taget)

bustrf 09 juni 007.jpg

-------------------------------------------
(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 14 years siden | | | |

.....status...et par dyser blev skiftet...."turbo" tøven er væk....har dog kun kørt 15 km med campingvogn, ingen mislyde på den tur selvom jeg pressede den , så mon ikke det var det der skulle til.

Ved alm kørsel inkl. tungt læsset trailer er der intet at høre nu, kører 95okt.(mener du Farmer at jeg skal fortsætte med V-power?)

vw bus motor  flge sep 09 024.jpg
vw bus motor  flge sep 09 059.jpg
sverige okt09 051.jpg

-------------------------------------------
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hey Baldur

Godt at høre du måske fik ordnet det. Gad vide om den er mere tørstig nu?

Hvor har jeg set det røde arbejdsbord før ? :-)

Ronnie

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Howdy Ronnie
yes...hemmelig sted på sjælland findes der sådan et arbejds bord hæ.

Tror du har ret mht benz okø, den er vist ikke i nærhed af de 11-12 km/l mere, nu kører jeg jo en del trailer kørsel, så lidt svært at vurdere, men vil skyde den til 8-10 km/l når den går solo og temperaturen er over +10gr.

Du siger bare til når jeg skal test køre din Westy, gider kun hvis du montere et benzin-fyr i den, alt andet er sku for koldt lige nu hæhæ

-------------------------------------------
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja, men det er vel naturligt at den er mere tørstig når der er læs på. En moderne bil er jo også nede under på 5- 10 km/l når der fx køres jord.
Min Westy klarer da fint sådan lidt sne, der er jo ikke alt der tectyl til at holde på sneen. Den giver da en anelse varme med det org. setup, men der er en lille bilugt af udstødning/fedtet motor osv...gør det noget..hehe

picture 042 large.jpg

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) ph Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg har gode erfaring med at skifte til bedre benzin v power feks

(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ok , giver den noget V-power når campingvogn kommer på krogen til sommer, der har godt nok ikke været nogle mis lyde siden dyser blev skiftet, så det bare fedt.

Ronnie, gør slet ikke noget med fedtet motor , har selv smurt varmekasser med det "goe", så er vant til dufte. Jeg har sne kæder, så bare kig forbi, kan se du ikke har "rigtige" vinterdæk på, der skal være krystaller og bjerg logo på hæhæ.

Hold fast den er for sprød at se på, må nok vente med prøvetur til en dag hvor solen har tørret vejbanen, alt andet er vist synd når den er ubeskyttet mod det danske klima.....

-------------------------------------------

Reply

You must log in to post.