Hej Rasser.
Det er lidt kompliceret at forklare. Men vi prøver i en forkortet version.
Vi tar din. Den gir max ved ca. 5800 omdr. ikke? En god indsugningslængde med en afstemning på 3 puls (Som man normalt bruger)vil være 15 - 16" afhængig af hvilken udregning man foretrækker. (Der er osse noget med portstr., men 15-16" er et godt gennemsnit. Jeg bruger som oftest denne: 2460000/rpm = ") Og guess what, et alm CB manifold set up m. offset manifolde og 1 5/8" tragte er faktisk lige nøjagtig 42,5 cm. altså godt 16".
Tar vi den samme motor og monterer et sæt type 3 længde manifolde og samtidig korter tragtene ned så de kan være i lave luftfiltre har vi måske kun ca. 10" fra ventil til tragt. Hvis den skulle være i omegnen af godt skulle motoren faktisk have peak hk mellem 9500 og 10300 omdr. Det er jo ikke ret nemt at lave på en VW motor. Så derfor prøver man så at sinde en anden afstemning. De dygtige vælger så normalt 2. puls. Men det går osse galt med længden. I mangel af bedre bruger man så 4. puls. (Det koster lidt effekt, men er noget bedre end en uafstemt.)På 4 puls bruger man en noget anden, men stadig sammenlignelig udregning. Igen afh. af hvilken udregning man bruger vil man så ligge med et max hk punkt i omegnen af 7000 omdr. Det er jo noget tættere på noget normalt.
Derefter kommer så real life ind. Og erfaringerne viser, at på type 4 motorer med så korte manifolde ikke kan li´skrappe knaster. - Jo effekten kommer, sådan rimeligt, men brændstoføkonomien går helt galt, fordi man ved at forsøge at afstemme på 4. puls får meget mere fuel stand off. Så skulle man jo bare montere et større filter. Ja, men det var jo lige det vi ikke havde plads til. Derfor er mindre ofte bedre i denne type motorer.
Hvis vi ser på vores meget dygige "ven" JP Motorsport, og på hvordan han byggede sin 1603 mouse motor. Så opkortede han sine big beef manifolde ca. 2" for at få korrekt længde. Det hentede han 12 hk på, hvis jeg husker rigtigt.
Et andet real life eksempel: Jeg har været lidt inde over en 1420 cc. rally Mascot motor fornylig, som havde fået en af hver af de gode stumper, og skulle give 135-140 hk. men rykkede kun 115. Den havde indsprøjt med et enkelt spjældhus m. dyser og fine TWM tragte, det hele monteret på en lang swan neck manifold. Der var to problemer. Brændstoffet nåede at kondensere i mellemomdr. og indsugningslængden var ALT for lang. Vi målte over 18" fra ventil til tragt. De blev indkøbt 2 motorcykel spjældhuse, og 2 nye kortere manifolde blev fremstillet og monteret "port on port" med et justerbart balancerør. Den nye længde var 13,3", (sat efter den ønskede 3. puls) hvor man så kunne justere ½" på tragtlængde. Uden at gøre andet blev den prøvet af igen. Og effekten steg til 130 hk sammen med en enorm momentstigning.
Så ja, det betyder en del når man er ude efter det sidste effekt og kørbarhed. Vi gør normalt ikke meget ud af det i "vores" lille Verden, for det hele koster jo. Og i en vis udstrækning er det et overset punkt i tuningen. Men på den type (3/4) motorer især er det bestemt noget man bør have in mente. BKA kunne nok med fordel bruge den samme slibning, eller en meget tæt på, som du kører med. Jeg er ikke sikker på jeg ville bruge mere end det.
Hvis nogen kan forklare det bedre, skal de være velkommen til at skyde mit i sænk ;-)
T