Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ? til et kommende type 4 motor projekt.

Tags:
No tags yet.

(permalink) BKA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har planer om et type 4 motor projekt og håber på at der er nogen af de vidende indenfor dette der vil dele lidt ud af deres opsparede viden :-)

Ønsket er en motor der har et fornuftigt moment er stabil og gir noget mere effekt end den standard 1700 type 4 jeg er vant til.

Tænker at den skal ligge på + siden af 2.0 liter og 120 - 130 hk.

Jeg vil gerne vide hvilken blok og opsætning der er det bedste til mine ønsker for denne motor? Gerne med så mange standard eller modificerede standard dele som muligt (originale vw dele)

De beskrivelser af projekter jeg har fundet er kølingen næsten altid ombygget til t1 eller en form for Porsche køling, nogen der har erfaring med at bruge det originale kølesystme på modificerede type4 motorer? Tænker at når et ombygget t1 system kan køle en tunet motor kan det originale type4 vel også..

Motoren skal ligge i en VW411

Mvh Bjarke

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

2056 ccm vil være et fint valg. Sådan en motor kan bygges med std. 71mm krumtap og plejlstænger (fra 2.0 type 4 motor) og 96mm flade eftermarkede stempler. Blokken skal hverken bores op eller ændres på nogen måde. Kombineret med den rette knast og de rette topstykker (412s eller 914 2L) giver denne combo snildt 120-130 heste. Søg evt. lidt på Blob 2056 motor ellers Rassers 1971 motor. Begge projekter er lige i den boldgade du efterspørg og er lavet til at holde mange kilometer.

(Tror måske Blobs motor er til salg http://vwnettet.dk/topic/148362)
(Rassers projekt: http://vwnettet.dk/topic/144009/page/8)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Bjarke.
Nej, faktisk er type 4 kølingen ikke mere effektiv end et ombygget type 1 (der ellers er lavet ordentligt.)
Du kan sagtens bygge en fornuftig 120 hk´s ud af en - næsten std 2,0. Du skal være opmærksom på at du skal holde kompressionen på den konservative side ift. normalt. Og du skal forsøge at ramme noget der kan trimmes på 4. puls mht. indsugningslængde, da du jo ikke har ret meget længde på manifolde. Du bør også ændre karburatorerne (IDF eller Drla) med et "update kit" for så blander de bedre med korte tragte og korte manifolde. - Op til 30% bedre brændstoføkonomi.

Hvis ikke du har det, så prøv om du kan finde en "AF" gearkasse til den. Den er lidt højere gearet og passer fint til en 2,0.

Send mig en mail, så skal jeg lave et godt set up til dig.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) BKA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Warp og Farmer tak for info.

Vil det sige at en CU motor er et ok udgangspunkt at have stående til dette projekt, eller er der en blok der er bedre og flytte en 2 liters krumtap over i?

Jeg har fulgt rassers projekt og også kigget på blobs motor som lyder rigtig fin til prisen, skal ikke bruge motoren lige nu og tænkte derfor at jeg så småt ville begynde at samle de egnede stumper.

Farmer hvilken model kørte med en "AF" gearkasse ?

Mvh Bjarke

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Indmaden er fra en CU motor (krumtap og plejlstænger) er fint, men selve blokken er måske et problem hvis den er "lukke" i toppen.
Synes jeg kan huske Frank snakke om at indmaden fra en bus og blokken fra en personvogn var en god combo da busmotoren har det lange slag på 71mm og blokken fra en personvogn typisk ikke har fået så mange tæsk gennem årene.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja, men jeg var også lige ved at øse af mine erfaringer. Men da jeg så læste om at jeg skal have 4. puls til at passe med indsugningens længde, så sprang min kæde af.
Ærgeligt. Jeg ville ellers have haft min 2054cc startet i aften.
Tilbage til tegnebordet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Warp .. Lukke i toppen..? hvad vil det sige og hvad er det skidt for..?

-------------------------------------------
(permalink) BKA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kom nu Frank bare øs løs af de erfaringer :-)
Hvad er det for et setup du har på din 2054 og er det som warp skriver blandet personvogn og bus stumper?

Det kan være vi kan lokke Farmer til at fortælle lidt merer om det med at "ramme noget der kan trimmes på 4. puls mht. indsugningslængde"?

Mvh Bjarke

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Den er blot som Warp beskriver. En "std." 2054cc med to Kadrons og en billig tarmslyng. Og med et hjemmebygget type1 kølesystem. Keine Hexerei, blot en masse timer.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis blokken er lukket i toppen er den ikke så nem at bygge om til type 1 køling. Til de forskellige ombygningssæt, der findes følger der som regl en generatorfod med, som kun passer på en blok der er åben i toppen.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvor høj er den i forhold til en med åben "skorsten" ?
Set i bakspejlet ville det måske have været lettere for mig at bruge en type2 blok, når jeg nu selv fremstiller dynamokonsollet alligevel.
Er den plan/vinkelret på blokken ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BKA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ok, nogen erfaringer med at køre med det set up vi snakker om her og standard t4 køling?

Er det en 1800 blok du har bygget på så?

Mvh

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja min er lavet på en 412S.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kender ikke lige højden, men man skal vel til at fræse i toppen af blokken osv. for at få en plan anlægsflade som den hjemmelavede generatorfod kan fastgøres til hvis man anvender en lukket blok?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Griebel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Til Frank og andre der stadig ikke trimmer efter 4.puls (bølge)....:):)
http://www.bgsoflex.com/auto.html (Intake Runner Harmonic Pulse Prediction)

Billedet viser lige nøjagtigt det øjeblik,hvor John rammer 3.bølge....

Sorry,T..Du ka' ta' det ;)

getattachment2 small.jpg

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

HAAAH !
Joeh den går vist rent ind der. Griin.

Nej der hvor jeg vil hen er, at man bør være noget påpasselig med bla knastvalg, netop pga de korte manifolde. - Der er jo en grund til at de fleste type 3/4 motorer ikke trækker specielt mange kræfter, selv med skrappe knaster etc. Så er det bedre at se om man kan ramme noget der er tæt på rigtigt med de muligheder der nu er, og så få det bedste ud af det. Og her er mindre ofte bedre end meget.

Bjarke, AF gearkasserne sad i de tidlige 411 68 hk. og er gearet nogenlunde som en 1500 type 1, altså ca. 9% højere end en 412 gearkasse.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det jeg hører dig sige... er det så at har man "bette" knast så passer korte manifolde bedst, og har man "stor" knast så passer lange manifolde?

Eller kan du forklare hvordan du regner dig frem til 4. puls på indsugningslængden?
Du må meget gerne bruge min motor som beregningseksempel, det kunne jo være sjovt at se om jeg kun rammer 2. eller 3. pulsbølge.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Rasser.
Det er lidt kompliceret at forklare. Men vi prøver i en forkortet version.
Vi tar din. Den gir max ved ca. 5800 omdr. ikke? En god indsugningslængde med en afstemning på 3 puls (Som man normalt bruger)vil være 15 - 16" afhængig af hvilken udregning man foretrækker. (Der er osse noget med portstr., men 15-16" er et godt gennemsnit. Jeg bruger som oftest denne: 2460000/rpm = ") Og guess what, et alm CB manifold set up m. offset manifolde og 1 5/8" tragte er faktisk lige nøjagtig 42,5 cm. altså godt 16".
Tar vi den samme motor og monterer et sæt type 3 længde manifolde og samtidig korter tragtene ned så de kan være i lave luftfiltre har vi måske kun ca. 10" fra ventil til tragt. Hvis den skulle være i omegnen af godt skulle motoren faktisk have peak hk mellem 9500 og 10300 omdr. Det er jo ikke ret nemt at lave på en VW motor. Så derfor prøver man så at sinde en anden afstemning. De dygtige vælger så normalt 2. puls. Men det går osse galt med længden. I mangel af bedre bruger man så 4. puls. (Det koster lidt effekt, men er noget bedre end en uafstemt.)På 4 puls bruger man en noget anden, men stadig sammenlignelig udregning. Igen afh. af hvilken udregning man bruger vil man så ligge med et max hk punkt i omegnen af 7000 omdr. Det er jo noget tættere på noget normalt.
Derefter kommer så real life ind. Og erfaringerne viser, at på type 4 motorer med så korte manifolde ikke kan li´skrappe knaster. - Jo effekten kommer, sådan rimeligt, men brændstoføkonomien går helt galt, fordi man ved at forsøge at afstemme på 4. puls får meget mere fuel stand off. Så skulle man jo bare montere et større filter. Ja, men det var jo lige det vi ikke havde plads til. Derfor er mindre ofte bedre i denne type motorer.
Hvis vi ser på vores meget dygige "ven" JP Motorsport, og på hvordan han byggede sin 1603 mouse motor. Så opkortede han sine big beef manifolde ca. 2" for at få korrekt længde. Det hentede han 12 hk på, hvis jeg husker rigtigt.
Et andet real life eksempel: Jeg har været lidt inde over en 1420 cc. rally Mascot motor fornylig, som havde fået en af hver af de gode stumper, og skulle give 135-140 hk. men rykkede kun 115. Den havde indsprøjt med et enkelt spjældhus m. dyser og fine TWM tragte, det hele monteret på en lang swan neck manifold. Der var to problemer. Brændstoffet nåede at kondensere i mellemomdr. og indsugningslængden var ALT for lang. Vi målte over 18" fra ventil til tragt. De blev indkøbt 2 motorcykel spjældhuse, og 2 nye kortere manifolde blev fremstillet og monteret "port on port" med et justerbart balancerør. Den nye længde var 13,3", (sat efter den ønskede 3. puls) hvor man så kunne justere ½" på tragtlængde. Uden at gøre andet blev den prøvet af igen. Og effekten steg til 130 hk sammen med en enorm momentstigning.
Så ja, det betyder en del når man er ude efter det sidste effekt og kørbarhed. Vi gør normalt ikke meget ud af det i "vores" lille Verden, for det hele koster jo. Og i en vis udstrækning er det et overset punkt i tuningen. Men på den type (3/4) motorer især er det bestemt noget man bør have in mente. BKA kunne nok med fordel bruge den samme slibning, eller en meget tæt på, som du kører med. Jeg er ikke sikker på jeg ville bruge mere end det.

Hvis nogen kan forklare det bedre, skal de være velkommen til at skyde mit i sænk ;-)
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det var jo også en meget bedre forklaring. Dit første svar var bestemt ikke noget en nybegynder kunne bruge til noget.
2460000, er det så 3.puls eller ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Griebel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Og lidt på engelsk om hvordan "bølgerne/pulsen" opstår...

http://auto.howstuffworks.com/question517.htm

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) BKA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for nogle gode og lærerige indlæg.

Farmer jeg tar en snak med dig når jeg når til at der skal vælges knast og manifolde så det blir sat fornuftigt sammen i forhold til hinanden.

Er der noget videre forskel på blokken på de forskellige personvognsmotorer? Hvilken der fx ville være bedst som udgangspunkt, selvfølgelig med forbehold for slid og korrekte tollerancer.

Mvh Bjarke

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

En personvognsmotor har oliepinds-rør i blokken. Den mest almindelige type4 var jo stationcar(Variant) Så de fleste blokke du kan finde, er uden oliepindsrør.
Jeg kan ikke huske hvad der sad på en type2, når den var født med type4 motor.
Du kan købe det du skal bruge. Men du skal altså være istand til at lave noget selv. En dims, et beslag, hvad ved jeg.
Jeg har f.eks. indbygget et oliepindsrør i min blok, fra en VW Polo. Og lavet en oliepåfyldning der ligner lort. Men den er nem at hælde olie på. Nu sidder min motor i en speedster og der er lidt akavadede forhold til at hælde olie på.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BKA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jo jeg er med på at der skal fremstilles lidt forskellige dele på egen hånd og oliepinds problemet lyder som om det er til at løse. Men tænkte på om der er forskelle på disse type4 motorer i form af legering, oliekanaler, osv som der er på type1? Eller er det ligemeget om det er en V,W,AN,EC,BA eller AP blok der bygges en 2.0 CU krumtap over i? Den skal som skrevet køre med originalt blæs.
Ved godt du helst vil have de type4 for dig selv Frank :-) meen en type1 i en 411 går sku ikke...

Mvh

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så vidt jeg ved er legeringen den samme i alle type 4 blokkene (ret mig hvis jeg tager fejl). I modstæning til type 1, som er lavet af en magnesium legering, så er type 4 blokken lavet af aluminium og er noget mere holdbar.
Der kan dog godt være lidt forskel på olie kanalerne, men om det har betydning for hvor god blokken er til tuning osv. ved jeg ikke ...jeg har ikke selv taget højde for det i mit eget projekt. (Jeg bygger på en W blok)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

De tidlige "V" blokke er af en anden legering. ellers er det det samme.
- Brug en der passer til bilen, altså en "W" eller "AN" AP er osse magen til, men har mig bekendt ikke været monteret i eroupæiske modeller (Commonwealth undtaget) De er for såvidt ens, og der er ingen problemer med krumtappen.

Ja Frank. det er formlen til 3. puls.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply »

You must log in to post.