Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ? til et kommende type 4 motor projekt.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Okay Nu bliver det spændende læsning... :)

Jeg bliver nød til at spørge hvad forskellen på 2, 3 og 4. puls så er helt præcist??

Og hvordan lyder formlen, hvis man nu skal regne sin motor efter og måske en anden??

På forhånd tak... Tommy

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ved brug af 1700cc. W. skal blokken så ikke bore op. vis 96mm cylindersæt skal på. ?. da standart er 90mm. cu. motor er med oliepind i blokken. ved brug til type 1. blæsehus kan der slibes af oliehuset og bores hul til generatorfod. ved adskildt blok. olie påfyldning i bunden som t3. t4. via rør

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

t2pickup: Nej den skal ikke bores op.

Hummel: Det er 1., 2. og 3. ordens afledte resonans pulser ...altså afledte harmoniske svingninger af grundfrekvensen på den bølge som ventilen skaber når den lukker. Hvis man så kan styre timingen af resonansen rigtigt ved at ændre længen på indsugningsmanifolden vil resonans pulsen "hjælpe" mere luft ind i kammeret når ventilen er åben. (derfor siger Farmer ramme 3. puls)
Udfra grundfrekvensen på en bølge kan man matematisk udregne frekvenserne på de harmoniske svingninger som hedder 1., 2. 3. afledte osv. Jo højere man kommer op i orden jo mindre bliver amplituden dog på de harmoniske svingninger.
Det kan nævnes at 2. puls har en styrke på ca. 10% af grundbølgen, 3. puls ca. 7% osv. Dvs. jo lavere orden man kan "ramme" jo større bidrag i den tilsvarende omdrejningsområde.

Hvis du vil regne efter på din egen motor så brug f.eks. den tommelfingerregl (2460000/rpm = Længden i mm) Farmer kom med ...eller en lignende alt efter hvilken puls du vil afstemme efter.
De originale formler er ret langhårede og mere til teoretisk formål, de giver ikke nødvendigvis et bedre resultat da der er mange andre faktorer, som også spiller ind og muligvis har større indflydelse.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så kan jeg bedre forstå at min motor ikke lyder ret godt. Den skal have en indsugningsvej på ca. en halv meter.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hehe...
Ja hvis det er 3. puls du går efter er det noget i retning af 500 mm, men hvis det er 4. puls i stedet kan du nøjes med ca. 400 mm
...eller vælge bare at gøre som os andre, kør og vær glad! :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 15 years siden | | | |

He he Frank, ;O)

Spændende læsning, men samtidig også skræmmende et eller andet sted med alt det puls.

Det vigtigste er vel at chaufføren af bilen har en puls ;O)

(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jamen når vi nu snakker puls-tuning skal vi så ikke også have nogen kloge hoveder til at forklare lidt om udstødnings længde, dvs her gælder det om at ramme et lavere tryk så udstødningsgasser får hjælp til at komme ud....

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er jo Total spændende læsning!! Tænk er der var sådan ang. tuning at jeg aldrig har hørt om før...

Dog stadig væk lidt løse ender, hvis i lige gider :)

Når i snakker længden så er det helt nede fra ventil(tallerknen)? også op til Spjældet? eller Tragtens ende...?

Og når formlen lyder 2460000/RPM =.... Er RPM så Peak? eller hvor man gerne vil have den trækker allermest! ?

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er fra ventilen og typisk til toppen af tragten, eller mere præcist første gang trykbølgen møder et sted i indsugningskanalen hvor diameteren bliver markant større ...hvilket jo oftest vil være i toppen af tragten hvor der er overgang til fri luft.
Ang. RPM vil jeg hellere regne lidt om på formlen så den kommer til at hedde 2460000/længde = rpm ...med denne formel kan man beregne ved hvilket omdrejningstal 3. puls giver et positivt bidrag til flowet ved en given længde indsugning. Med andre ord så behøver 3. puls i princippet ikke at bidrage ved maks. effekt, men i praksis er det det man sigter efter for at maksimere den volumetriske effektivitet der hvor motoren yder bedst.

...men lad nu være med at lægge alt for meget i teorierne, i praksis er der jo mange andre faktorer der spiller ind og måske har større indflydelse.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Warp du skriver i dit første indlæg "med rette knast skulle man kunne få 120-130hk" hvad ville efter din vudering være rette knast..?

-------------------------------------------
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Han linker til to indlæg hvor der er eksempler på knaster der evt. kunne bruges til det formål.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tak Rasser

-------------------------------------------

Reply

You must log in to post.