fandt lige en kort og præcis forklaring om bilimport andre kan få glæde om herinde:
Den er IKKE helt præcis , men meget godt vejledende , og kan sagtens bruges
til at få en ide om hvad der kræves og hvordan det ofte foregår.
__________________________________________________________________________________
bilimport: Vil du have en lækkert udstyret, brugt bil, kan du i bedste fald spare titusindvis af kroner ved at købe bilen i udlandet frem for herhjemme. Vi giver dig en tjekliste, du kan bruge som udgangspunkt.
TRANSPORT
Hjemtransport af bilen sker lettest med en autotrailer. Vil du køre den selv, kan du i nogle lande, fx Tyskland, leje såkaldte eksportplader. Danske prøvenummerplader må kun anvendes i de nordiske lande.
EN BIL I DK PÅ UDENLANDSKE PLADER MÅ IKKE KØRES AF EN DANSKER - MEDMINDRE MAN
KAN DOKUMENTERER MAN HAR FAST BOSTED I UDLANDET !!!
VEJNING
Når bilen er ført ind i Danmark, skal den synes, før der kan betales registreringsafgift. Men inden syn skal bilen have noteret en dansk egenvægt, hvilket kan ske på et vejecenter (ca. 500 kroner) eller via oplysninger fra en importør.
SYN
Der skal både foretages almindeligt syn og et toldsyn, hvor bilens udstyr, kilometerstand og generelle tilstand noteres. Et kombineret told- og registreringssyn koster 800 kroner hos Applus Bilsyn.
AFGIFT
Det er SKAT (tidligere ToldSkat), som afgør, hvor meget du skal betale i registreringsafgift på din importerede bil. Førhen indsendte man en forespørgselsblanket nr. 21.009 til SKAT, men i dag henvender man sig direkte til et af landets fire vurderingssekretariater i Aalborg, Århus, Odense og Høje-Taastrup. Månedlange vurderingsprocesser er historie. I dag får du oplyst afgiften på din importbil på stedet, i særlige tilfælde efter et par dage.
Afgiftsvurderingen afhænger af bilens gennemsnitlige handelspris i Danmark. Om bilen er i god eller dårlig stand har ikke den store indflydelse - er standen under middel, fratrækkes der 5%, og ved en stand over middel tillægges 5% af afgiftsbeløbet. Registreringsafgiften udgør omkring 63% af en bils handelsværdi i Danmark. Man kan dog aldrig komme til at betale afgift af en højere basispris end bilens oprindelige pris uden afgift.
Veteranbiler over 35 år og ikke ombygget slipper med lavere afgift; den oprindelige pris nedsættes 40%, og af dette beløb betales så 180% i afgift.
KLAGE
Du kan klage over afgiftsvurderingen ved at skrive et brev til SKAT. Din klage behandles af et særligt skattefolk-frit motorankenævn, som består af tre medlemmer, hvoraf de to er indstillet af FDM. Er du stadig ikke tilfreds, kan du gå videre til Landsskatteretten.
VIDERESALG
Skal bilen en dag sælges, kan du vælge at eksportere den igen. Registreringsafgiften kan refunderes, når bilen er afmeldt hos motorkontoret, og det kan dokumenteres, at den enten er solgt til udenlandsk side eller indregistreret i udlandet.
Der tilbagebetales som udgangspunkt et beløb svarende til den registreringsafgift, der skulle betales, såfremt et tilsvarende køretøj blev indført fra udlandet. Der fratrækkes dog et gebyr på 15% af det endelige beløb - og man kan ikke få mere retur, end der tidligere er betalt i afgift på bilen.
DETTE ER IKKE AKTUELT FOR VETERANBILER !!!!
MOMS
Du skal ikke betale told og moms, hvis du importerer en brugt bil fra et andet EU-land. Biler købt i fx Schweiz eller USA slipper derimod ikke uden 25% moms og told (forskellig toldsats alt efter lande) oven i købsprisen plus evt. fragt- og forsikringsomkostninger.
BRÆNDSTOFAFGIFT 2009
I år er der kommet et tillæg i afgiften som gælder alle importbiler , i grove
tal betaler man 1000 kr pr ltr bilen forbruger pr km under 16 km pr ltr.
dvs at kører den feks kun 14 km pr ltr koster den 2000 kr ekstra i afgift i meget runde tal.
EN VW GÅR I SNIT MELLEM 10 - 12 PR LTR , DER KAN DOG VÆRE UNDTAGELSER FOR BÅDE
MERE OG MINDRE.GÅR BILEN DERIMOD MERE END 16 KM PR LTR BLIVER BELØBET FRATRUKKET
DET ALM IMPORTAFGIFTBERRETIGET BELØB. MEN DET GÆLDER JO IKKE VORES GAMLE BILER.
_________________________________________________________________________________
OBS!!!!! specielle regler mht til sverige....
når man handler bil i sverige skal man købe den med både del 1 og del 2 på registreringsattesten og nummerplader , man skriver under på en kvittring til sælger
at man eksporterer bilen , når man ankommer til danmark afleverer man de svenske
plader på sit motor/skattekontor som man feks afmelder en dansk bil.
så får man lov til at beholde BEGGE dele ag registringsattesten , og sælger skal ikke forsætte med at betale ejerafgifter og forsikring på bilen i sverige.
glemmer man derimod af afmelde bilen , og man har begge dele af attesten , er man som sælger ikke ret godt stillet fordi man ikke kan afmelde bilen og skal fortsat
betale ejerafgifter , så husk det nu , eller ville jeg som sælger anmelde bilen som stjålet.
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)