Nu føler jeg at det er min tur til at dele en VW historie her på nettet efter at have læst masser af interessante tråde.
For nogle år siden købte jeg en '71 camping bus af Mulle, og efter at have skiftet motoren og ordnet rust (her fik jeg hjælp af Scharling, tak igen, hvis du skulle læse denne tråd), blev den synet og fik plader på.
Jeg kørte 5000 km. i den og blev tryg ved tanken om at tage på en længere tur.
I Juli i år kørte min kærest, mig selv og vores 2 årige søn så ud i verden i vores bus. Den første prøvelse kom da vi ramte Kassel bjergene i tyskland, her måtte vi ned i 3 gear, og holdt en march hastighed på ca. 60. Herefter var vi klar på alperne da blinklyset satte ud. På et værksted fik jeg et nyt blinklys relæ, det kostede ikke noget, da han syntes at det var en flot bil vi havde..
Dagen efter tog vi over alperne, vi kørte gennem de tunneler som Garmin mente vi skulle bruge, og der var ingen større stigninger.
Planen var at køre til Garda søen, men en uheldig indtastning i Garminen sendte os ca. 200 km væk fra vores destinatition, og vi endte i Lignano Sabbiadoro, ved adriaterhavet, hvor vi blev i flere dage. Fantastisk sted.
Herefter kørte vi til Firenze, der var 37 grader varmt, så vi skyndte os ud til kysten på den anden side. Her rendte vi ind i et bjergområde, hvor vi ad små veje ofte måtte køre i 1. gear. Motorbremsningen syntes jeg lød lidt for voldsom i første, så jeg brugte pedalen en del her. Det var meget varmt, og da vi endte nede i dalen efter en lang nedkørsel virkede bremserne ikke mere. Det var kun bagbremserne der fungerede. Heldigvis var der en dejlig strand, som kæresten og ungen kunne hygge sig ved, mens jeg vandrede til den nærmeste by, hvor der lå en mekaniker. Her købte jeg noget bremsevæske, og aftalte at hvis jeg ikke kunne fixe den selv ville jeg ringe. Da jeg kom tilbage virkede bremserne på magisk vis igen.
Jeg skiftede dog bremsevæsken alligevel, en ting der stod på min lite inden jeg tog afsted, men som jeg ikke helt nåede. Herefter havde vi nogle fantastiske dage ved middelhavet, og kørte til Barolo og fik fyldt vognen op med vin.
Her lagde jeg mærke til at dynamoen larmede ved lave omdrejninger, og ligesom vibrerede. Jeg tænkte at det måtte være nogle lejer indeni der var røget, og at nu skulle vi hurtigt hjem.
Vi kom til alperne hvor der var en lang kø ved en tunnel og valgte at tage den gamle bjergvej. Her måtte vi ned i 2. gear, og her var jeg sikker på at vi havde den stærkeste motor i verden. Vi trak i hvertfald en kø på ca. 3 km.
Jeg bemærkede at olie standen var begyndt at dale lidt, så jeg købte en liter på en tankstation hvorefter vi begav os ud på de tyske motorveje.
På vejen derned havde vi holdt os på en marchhastihed på omkring 100, men den blev stille og roligt rykket til 120 da vi nærmede os Danmark.
141 km fra Berlin gik det galt.
En tikkende lyd startede, og efter ca. 5 sek. var den øredøvende hvorefter, jeg koblede ud og kørte ind til siden.
Kabinen fyldes med røg gennem de ellers lukkede luftkanaler, og kæresten redde ungen ud, men jeg fumlede rundt efter brandslukkeren.
Jeg åbnede lågen til motoren, men der var intet at se. Checkede olien, men der var ikke noget. Vi ventede en halvtimes tid, men det var sket. Motoren sad fuldstændig urokkeligt fast. Så kontaktede vi SOS international. 4 timer senere havde vi en spritny Passat til at komme hjem i og 5 dage senere kom der en flink tysker og afleverede bussen på vores hjemadresse.
Vi sov i bussen alle dage, flere gange hos privatpersoner hvor vi parkerede uden for deres hus, og også på campingpladser.
Alt i alt en dejlig spændende ferie som jeg syntes jeg ville dele med jer.
Nu har jeg vinteren til at få repareret bussen, til vores næste VW bus eventyr.
Der kommer nok nogle tråde senere vedr. motor renovation, men nu må denne gøre det.
Magnus
KBH NV
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554