Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type1 hovedbremsecylinder på type3 ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Fandt denne liste, ser ud som om Type3 og Type 1 har samme diameter på hovedbremsecylinder.
Kan man montere en Type1 hovedbremsecylinder på en Type3 uden at det bliver alt for bøvlet ??
(de er nemlig væsentligt billigere...)

Vehicle Bore
VW Type 1 (dual circuit) 19.05mm
VW Type 2 22.2mm
VW Type 3 19.05mm
Early VW Type 3 Squareback 20.64mm

Audi 100 22mm or 23mm

Porsche 914/4 17mm
Porsche 914/6 19mm
Porsche 924S/944 23mm front / 19mm rear
Porsche 930 23mm

Front disc brake caliper sizes
Vehicle Bore
VW Type 1 (dual circuit) 40mm
VW Type 2 (late Bay) 54mm
VW Type 3 42mm
VW Type 4 42mm

Porsche 914 42mm
Porsche 924 ('floating' caliper) 48mm
Porsche 924 Turbo ('floating' caliper) 53.9mm
Porsche 944 ('floating' caliper) 53.9mm

Talbot Horizon 48mm

Rear drum brake slave cylinder sizes
Vehicle Bore
VW Type 1 (dual circuit) 17.46mm
VW Type 2 (late Bay) 24mm
VW Type 3 22.2mm
Early VW Type 3 Squareback 23.8mm

Porsche 944 rear disc caliper 35.9mm
Sierra Cosworth rear disc caliper 43mm
Golf GTI rear disc caliper (Mark 2) 36 or 38mm
Golf GTI rear disc caliper (Mark 3) 38mm

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det vil jeg tro. Jeg har ihvertfald kørt med type3 hovedcyl. på type1. Det var en jeg faldt over billigt.
Grundlæggende er forskellen vist kun at en type1 har gevind til boltene, hvor en type3 er med gennemgående bolte og møtrikker.

Men jeg har også kørt med Passat og LT35 hovedcyl. Og lige nu kører jeg med type1 hovedcyl. på min Polo.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Afgangene på den er vinklet lidt anderledes, men hvis dine bremserør har lidt at give af, så burde du kunne få den til at sidde der.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Type3Henrik Member
Skrev for 15 years siden | | | |

... Hvis du søger en hovedecylinder til type 3, så har jeg en god brugt som kan renoveres. Kørte selv med den i " sin " tid, men afmonterede den da jeg skiftede hele bremsesystemet ud. Den har været opbevaret tørt !

Hilsen Henrik

(permalink) fvee Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Husk!!!!!!!!!!på etkreds skivebr.system er bundventilen gennemboret (ingen fortryk).

(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

fvee:
Det er et 2-kreds, med skiver 1967.
Men der holdes vel heller ikke tryk på det ?
Som jeg har forstået det er systemet med en ventil der forhindrer tilbageløb
noget der blev brugt før skivebremsesystemet ?

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

De fleste biler har vel efterhånden fået udskiftet hovedcyl. til en uden fortryksventil.
På en tokreds var ventilerne skruet på, udvendigt hvor rørene går i. Dem kunne man skrue ud og brække ventilens indmad ud og skrue den i igen. Ellers passede røret ikke i gevindet.
Jeg kan ikke huske hvordan det så ud på en etkreds.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Frank.
På en etkredshovedcyl.til skivebremse er bundventilen gennemboret, (et ca. 1,5mm hul). De er mærket med et blåt bånd udv.
Prøver at finde et foto.
Pas på hvis i finder et sådan rep.sæt ikke at bruge det til en tromlebr. hovedcyl.

Vh FVEE.

(permalink) fvee Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Husk!! Hyd. br. dele bør adskilles, afr. og smøres med br. fedt/pasta,
hvis de har ligget på lager mere end 2 år.
Her er foto af enkreds skivebr.cyl.med den gennemborede bundventil.

Vh. FVEE.

vw dele  ate 058.jpg
vw dele  ate 063.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Interessant.
Ja jeg skiller også nye bremseting ad og smører dem, før jeg bruger dem. Det de kommer med er helt til grin.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Min Bentley manual påpeger at man ikke må afrense med fortynder (solvent)
(på olie basis som jeg forstår det, f.eks benzin/terpentin ?)

Istedet skal man bruge "metylated spirits", dog må man ikke bruge dem indvendigt da det kan forårsage dampbobler, når systemet tages i brug.
Hvad er "metylated spirits", er det noget der kan anbefales i disse miljø tider ?
Hvad skal man istedet bruge indvendigt ?

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Sprit. Jeg bruger det røde fra Biltema. Du kan jo drikke det bagefter, så ødelægger du ikke miljøet.
Alternativt bremsevæske. Men det er noget fedtværk at stå og rode i.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) birke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så fik jeg prøvemonteret en ny hovedbremse cylinder fra en type 1 på min type 3.
Sparede godt 900 Kr, så jeg var jo glad...
Lige indtil det gik op for mig at pedalen gik i bund.
Da jeg fik skilt det ad var det jo logisk nok:
Type 3 Hovedbremsecylinderen stikker 23 mm dybere ind i forhold til anlægsfladen.
Jeg manglede altså 23 mm fra bremsepedal til cylinder.
Nu kommer spørgsmålet så:

Kan jeg forlænge den lille "stang" der er i mellem pedal og cylinder ?
Kan nemlig gøres enkelt med lidt gevindstang og en lang møtrik + 2 kontramøtrikker.

MEN min Bentley manual insisterer på at man ikke engang må justere lidt på længden af den originale "stang" når man skal stille pedal frigang.
Dette SKAL gøres på den lille plade foran pedaler.
Men de forklarer ikke hvorfor dette er så vigtigt/helligt.
Risikerer man at gøre VW guderne vrede eller er der en praktisk grund ?

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er vel ikke fordi det bageste stempel ikke kommer tilbage.
Jeg har som sagt gjort det omvendte. Det er godt nok 30 år siden, men alligevel -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) birke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej.
Det ses tydeligt når man holder dem ved siden af hinanden.
Simpelthen forskellige...

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nå. har først set tråden nu.
- Nej du kan IKKE umiddelbart bruge type hovedcylinderen på en type 3. Der findes PT ikke en std type 3 hovedcylinder på markedet. derfor er der kun den lidt dyrere løsning. Men det dur til gengæld. Jeg vil ikke afvise at man kan få det hele til at virke, men det blir hurtigt noget klamp.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvorfor kan sådan et sæt ikke bruges til en tromlebremse cylinder...?

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) birke Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja hvorfor ? Eller måske kan det ?
Jeg ved det ikke men kan det have noget at gøre med tilbageløbs ventil som vi diskuterer oppe i tråden ?

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har samlet mit og kan få tryk på. Men syntes ikke det som på en bil med 2 kreds, men kender jo heller ikke hvordan 1 kreds med tromler skal være..

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) fvee Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Trykstangen SKAL have en bestemt længde ellers ødelægger man bundventilen og udvekslingen i pedalen bliver forkert og derved dårlig virkning.
Frigang just. man på pedalstoppet.

(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Prøver lige og ligge et billed op. Er stadig i tvivl om det rigtigt.

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har samlet den sådan og sat den i huset.

I dette hus, det er blevet ordnet og renset inden.


Dette er sættet.

Sådan ser det der sad i ud.

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968

Reply

You must log in to post.