Støjgodkendte dæk
Færdselsstyrelsen har den 2. september 2009 udstedt en bekendtgørelse om ændring af Detailfor-skrifter for Køretøjer om ændrede regler om dækstøj.
Bekendtgørelsen indfører med visse undtagelser:
1. Krav om, at personbildæk med en bredde på højst 185 mm og vare- og lastbildæk, der monteres den 1. oktober 2009 eller senere, skal være støjgodkendt og mærket.
2. Krav om, at personbildæk med en bredde på mere end 185 mm, men højst 215 mm, der monte-res den 1. oktober 2010 eller senere, skal være støjgodkendt og mærket.
3. Krav om, at personbildæk med en bredde på mere end 215 mm, der monteres den. 1. oktober 2011 eller senere, skal være støjgodkendt og mærket.
Bestemmelserne gælder for biler og registreringspligtige påhængskøretøjer hertil, der registreres første gang på ikrafttrædelsesdatoen eller senere.
Bestemmelserne gælder desuden for biler og registreringspligtige påhængskøretøjer hertil, der er registreret første gang den 1. oktober 1980 eller senere.
Personbildæk er dæk hovedsageligt beregnet til personbiler og påhængskøretøjer hertil. Vare- og lastbildæk er dæk hovedsageligt beregnet til vare- og lastbiler, busser og påhængskøretøjer hertil.
Bestemmelserne indeholder en overgangsordning for dæk (uden mærkning), der opfylder græn-serne for dækstøj og er importeret til Danmark inden den 1. oktober 2009. Disse dæk skal ved monteringen være ledsaget af en attest, der bekræfter, at disse betingelser er opfyldt. Overgangs-ordningen vil kun kunne omfatte dæk produceret senest i uge 40 i 2009 (produktionsmærkning højst ”4009”).
Eksempel på godkendelsesmærke er gengivet herunder (godkendelsesnummeret efterfulgt af et ”S”, som er en forkortelse for ”sound”).
Det gælder jo altså ikke for vores gamle biler. Men så kar der vist ikke findes på mere -- ?