Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp til ventil skift søges..

Tags:

(permalink) Bay71 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg vil gerne smide nye ventiler i en standard 1600 AS, og vil høre om det er noget jeg selv kan gøre, og hvilket værktøj jeg skal bruge.
En valve spring kompressor skal jeg vel have og noget til at slibe sæderne.
Der er mange på markedet, så hvad er bedst?
Alternativt, er der nogen der laver sådan noget til en billig penge i Kbh.?

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis ikke du kan lave det selv skal du lade være. Altså hvis du skal spørge hvilke værktøjer du skal bruge, så køb to nye topstykker.
Du skal starte med at skifte styrene. Derefter fræser du sæderne med sædefræseværktøj. Det kan du også få gjort på et motorrenoveringsværksted, men så bliver det for dyrt, kontra nye topper.
Til sidst sliber du lige ventilerne i sæderne med fint slibepasta.

Det var den korte version.
Men hvis ikke du skifter styrene, så hold nallerne fra de topstykker.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

"Hvis ikke du kan lave det selv skal du lade være" hmmm, så du mener ikke at man skal lære nyt?

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej med dig Bay71.

Tror Frank mener det godt, selv om det lyder lidt surt ;O)

Men ja du skal have en valve spring kompressor.

Men at skifte ventiler i et standard topstykke synes jeg ikke kan svare sig uden også at skifte styr og sæder, det er ellers lige som at tisse i bukserne for at holde sig varm. Hvorfor vil du skifte ventiler?

Men der er mange meninger om det.

Du kan også vælge at tage dine gamle ventiler og slibe med ventilslibepasta

mvh
Henrik

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg renoverede et sæt topstykker i vinters og det var godt nok en del arejde og penge taget i betragtning af hvad nye toppe med ventiler og alt koster.

En ventilfjedertang kan man hurtigt lave ud af en gammel skruetvinge og lidt rør. Slibe ventilerne er heller ikke det store problem - lidt pasta osv.
Ventilsæde værktøj....... jeg fandt et gammel sæt i god stand på et stumpemarked, men det kostede stadig penge..
Værktøjet til at skifte ventilstyr var en bor der var slebet til, en ovn, kølespray
og en hammer.

Det er ikke lige til at lave, og det kan hurtigt vise sig at mere skal skiftes en man tror. Mine ventiler så fine ud indtil jeg opdagede at de var hule hvor de træder på sædet og skulle slibes med mere end pasta. Det endte med nye ventiler.

Man kan lave det selv, men man skal bruge en del tid til læsning og trail and error. Det koster omkring 150 kr pr ventil at få skiftet styr, slebet ventiler og trykprøvning.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det var ikke for at lyde sur. Men ordet "smide" og "kaste" tænder mig lidt. Det er ikke arbejde for amatører og det kan ikke betale at bruge penge på det, hvis man ikke ved hvordan.
Alene sædefræseværktøjet er noget til mange tusinde kroner, som jeg låner af et værksted jeg har et godt forhold til.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Årsagen til at jeg spørger er, at jeg har læst at ventilhovedet har det med at knække af på udstødningsventilerne, og nu hvor jeg har topstykkerne skilt, tænkte at det måske var smart at sætte nye i. Tanken var at en ny ventil ikke ville knække ligeså let som de gamle. Selvom ventilstyret var mere slidt, ville det vel være bedre med nye ventiler, end bare at lade de gamle sidde, var min tanke. At få fjernet sod og skidt og få dem til at passe, regnede jeg med at man kunne gøre med en form for slibeventil som havde de rigtige dimensioner, og så slibepasta med de nye ventiler. Men som sagt, er det ikke noget jeg har prøvet før, så det det er nok ikke sådan man gør det.
Jeg vil dog sige at jeg tænder ligeså meget af på det "det kan du ikke", som frank gør på forskellige formuleringer, og hvis jeg ville købe nye topstykker, ville jeg sgu nok også købe en ny bil. Med andre ord, er det nok mere processen der er det interessante. Hva ... jeg ku da bare købe en nyrenoveret motor, der er en her til 15k, men det er bare ikke det samme.
Anyvay..Det er ligemeget nu, jeg har tænkt mig at lave den om til at køre diesel, er der nogen der ved noget om dyser??

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Bare for en anden gangs skyld:
Skal jeg holde min viden, mine råd og erfaring for mig selv ? Skal jeg bare snakke folk efter munden og i dette tilfælde sige: "Ja du køber blot fire nye udstødningsventiler og en ventilfjedertang. Du skal også bruge en sugekop-pind og noget slibepasta.
Så sliber du blot de nye ventiler i de gamle sæder"!.
Var det svaret du ville høre ? For så gør jeg da bare det i fremtiden.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det syntes jeg da ville være ærgeligt, hvis dine erfaringer kan hjælpe andre med at undgå brølere og lign. Men lige for at opsummere og se om jeg har fattet hvad du skriver, så er det i bund og grund.
Hvis jeg ikke skifter styrene samtidig og fræser sæderne, skal jeg ikke skifte ventilerne.

Jeg har ikke tænkt mig at skifte styrene og fræse sæderne, så spørgsmålet er:
Der er en del sod i hovederne, vil du foreslå at jeg renser og sliber de gamle ventiler i sæderne med pasta, eller det ligemeget?

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis ikke du skifter styrene skal du holde nallerne væk. Jeg har erfaring for at hvis man laver ventilslibearbejde på gamle styr og selv om de gamle styr er indenfor slidgrænserne, så slides styrene totalt op i løbet af 5000 km.
Derfor: Tag skridtet helt eller lad helt være.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ok, jamen så tror jeg at jeg lader dem være i fred..(-:
takker.

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er man inde og rode med det, er det ikke den store opgave at skifte styrene - det udløser som altid bare lidt mere arbejde ;)

Desværre er min motorprojekttråd forsvundet ved en ombygning af vwnettet, for der var rimelige billeder af hvordan jeg greb den an.

Jeg vil lige tilføje at selv om det er ok og inden for vw tolerancer for sædebrede, anlægsflader, vinkler osv. osv. havde det sikkert været en mere præcist resultat hos en profesionel. Men, min motor er en 1500 ombygget til 1600 og med enkeltportede toppe = ingen racer.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Griebel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ang. udskiftning af styr...
http://vwnettet.dk/topic/151153

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel

Reply

You must log in to post.