Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Værktøjsspg

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har brug for et rigtigt godt råd. Hvilken vinkelsliber bruger I? Årsagen til at jeg spørger, er at jeg i min tid har brændt i hvert fald 10 vinkelslibere af.

3 stk billige 125mm Power Craft - hvoraf 1 brændte af efter 3 timer.
2 stk Falke 230mm Falke. Holdt 1½ mdr.
1 stk FTZ 230mm. Holdt 1 uge
1 stk rød Borsch 125mm. Holdt 10mdr
1 stk blå Borsch 125mm. Holdt 2 mdr.
1 stk grøn Borsch 125mm. Holdt 4 mdr.
1 stk Dewalt 125mm. Holdt 6 mdr.

Den eneste der er købt brugt, er den røde Borsch - dog med garanti på den. Det betyder også at jeg selvfølgelig for min Dewalt byttet, men kan jeg sikre mig at det ikke sker igen?

Det jeg skal bruge dem til, er til at skralde biler (skærer rustne lig i småstykker) + roterende stålbørste.

Skal jeg virkelig ud og købe en Makita for at den kan holde til det? Eller er der et andet alternativ? Jeg vil et eller andet sted også gerne have en på batteri, men de koster kassen:)

Hvad bruger I?

-------------------------------------------
Michael
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tror sgu mere det handler om hvordan du bruger værktøjet!!! husk det er vinkelsliberen der skal arbejde og ikke dig. JEg tror mange har tendens til at mase klingen igennem stålet. Det gør jo at motoren mister omdrejninger, render varm og så er den skid slået.

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Måske du presser dem for meget ?
Undgå så vidt muligt at presse dem så meget at de går ned i omdrejninger - den skal skære sig frem stille og roligt.
Falke fra Jem&Fix er der 5 års garenti på - men hvor gode de er ved jeg ikke, men jeg har da selv tænkt mig at købe et par stykker af dem så jeg hele tiden har en med skæreskive - en med flapskive og en med stålbørste. De koster jo kun minimalt.
Jeg gider ikke skifte skive konstant.
Lige nu har jeg en Makita og den virker.
Blå Bosch skulle også være godt - Dewalt er generalt noget pis i mine øjne. Kender dog ikke deres vinkelsliber.
Batteridreven er helt udelukket til at skære skrot med. Det er de for svage til.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) stoej Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har powercraft, en grøn Bosch, en Makita, en stor Metabo. Det er pt ikke lykkedes mig at brænde en motor af. Powercraft'en ryger dog på skrotten fordi knappen er så slidt at den ikke kan låse i On-positionen mere, Boschen skal nok også snart til den evige skrotplads, dog fordi gearene larmer og ryster for meget pga af slid. Sjovt nok følger der tit ekstra kul med de helt billige el-maskiner (alle slags: båndsliber, fræser, boremaskiner), det er dog aldrig lykkedes mig at slide kulene helt ned før noget andet mekanisk gik i stykker i dem.
Makitaen tror jeg dog vil holde længst af dem jeg har. Men som skrevet af andre ikke noget med at trykke alt for hårdt, og det gælder endnu mere for luftdrevne værktøjer.

(permalink) luffe Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Min far købte en 4½" blå Bosch i 1980, og den har indtil nu overlevet adskillige biler og husbyggeri.
Den har ikke nogensinde fået skiftet kul eller andre dele.
Har iøvrigt stadig orginal emballage til den.
Jeg mener at kunne huske at den kostede omkring de 500 kr, hvilket var en del penge på den tid.

Mvh Luffe.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så vil jeg spørge: Hvad bruger du dem til ? Jeg købte en grøn Bosch da jeg var i lære i 1975. Den har tjent mig trofast lige siden. Den kom på aftægt i 1985, da jeg købte en lidt større Metabo. Men Boschen bliver stadig brugt med papskive eller stålbørste.
Det fatter jeg ikke. Du må klemme dem, eller holde om dem så køleluften ikke kan komme igennem.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Per Madsen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Prøv at sætte en skæreskive på 1mm på de er entlig til rustfaststål de køre bare igennem som var det smør og maskinen bliver ikke så hårdt belastet og lad maskinen selv arbejder sig igennem du kan også bruge en god gammel flækøkse det har jeg brugt en del gange når det bare var skrot der skulle pilles fra hinander så får du også brugt lidt kræfter det går ellers meget godt
Hilsen Per

-------------------------------------------
per@arnaa.dk 20317427
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Grøn Bosch, 115 mm, 450 watt.
Kørt upåklageligt siden 1989, inklusiv bilskrotning.

Tror også at det handler om din "teknik"...

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for de foreløbige svar. Jeg bruger den mindst 2-3 gange pr uge. Jeg vil ikke udelukke at det godt kan være måden jeg bruger dem på, men de går aldrig ned i omdrejninger, og jeg syntes nu ikke jeg presser dem igennem.
Jeg er dog kommet til at tænke på en ting her i nat. Kan årsagen være "rester" af materialet jeg skærer igennem. Fx når jeg skærer en boble op, så er der med jævne mellemrum gummikante som jeg bl.a. også for op på armen osv. Kan det være disse rester som giver problemer?

-------------------------------------------
Michael
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tror det ikke...

Kan der være klumper i strømmen, der oppe i vendsyssel ?

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Andreas Member
Skrev for 15 years siden | | | |

-> Birke: Ja, her i Vendsyssel kommer vi sjældent op på 230V - fasespændingen ligger oftest omkring 130 V. Og det er heller ikke unormalt at strømmen forsvinder helt et par gange i gøgnet ;-) ;-) ;-)

Har du prøvet at skille et par af vinkelsliberne ad? Skæring i rust med vinkelsliber er jo nok noget af det der støver mest, så jeg vil gætte på at defekterne skyldes en kortslutning pga metalstøv - din vinkelsliber er jo en stor magnet. Hvordan ser kulholdere, rotor og ikke mindst "tænd"-knappen ud? Formålet med kullene er godt nok at skabe forbindelse, så der gør metalstøv nok ikke så meget skade, men check dem nu du er i gang.

-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

har en blå bosch - har tabt den i en oliespand , ladet den ligge uden for i regnvejr , skåret jeg ved ikke hvor mange biler op , bygget en garage med stålspær den har skåret over , osv osv osv , og den kører stadig fint , det er arbejdsmetoden der tæller , den skal selv skære og ikke presses - går det for langsomt så brug de tynde skæreskiver , så skærer den hurtigerer , men de skal også bruges med forsigtighed , presser man dem , så springer de - og det gør NAS ;0)
skiverne koster det dobbelte af de andre , men bruger man dem rigtigt holder de også længe.

skal du hugge mange biler op , så brug en god kvalitet luftmejsel med rigeligt luft og en skarp mejsel , så går det stærkt , den kan splitte en karosse ad i 4 dele
på under 10 min , supler med en stor vinkelsliber der hvor det er for bøvlet at komme til. så som paneler og tagrender mm.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) duck Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tyndere i chippen så de knækker i dippen

jeg har en metabo og den har overlevet en brandslukning

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har ikke haft dem skildt ad endnu. Har stadigvæk den røde borsch liggende. Den kan jeg starte med.:) De andre har jeg jo købt nye, så dem har jeg blot byttet.

Jeg bruger både de tynde skiver, og de lidt tykkere. Jeg har endnu ikke sprunget en af de tynde. Det er også derfor jeg er næsten sikker på at jeg ikke presser for hårdt.

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er garanteret fordi du presser dem igennem. Du skal bare lade den hvile på materialet og så ellers selv lade den skære sig igennem, og bare støtte/styre den. Tålmodighed er en dyd, og kvalitets skæreskiver er en fryd! Har også selv en gammel bosch som jeg tit har været et svin med, og den kører endnu. Den er dog aldrig blevet belastet ved at presse den igennem stålet.
Er også gået over til 1mm skiver, de passer bedre til det arbejde vi typisk laver på vores biler.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

og med de tynde mener du de 1 mm skiver som rasser nævner , og ikke de alm 3 mm skiver som du forveksler med de 5 - 6 mm tykke slibe skiver ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg mener 1mm skiverne ja. I øvrigt købt hos den lokale værktøjsmand og ikke thansen fusk:). Jeg syntes nu ikke jeg presser dem på nogen måde. De tykke jeg tænker på er 3mm skiverne. Har 1 enkelt slibe skive.

Når jeg skærer igennem, så føles det også som jeg skærer i smør. Ikke som om jeg skærer i metal.

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

så ved jeg ikke hvad du gør galt , du er nok bare ekstremt uheldig så.

men prøv en Metabo eller en Milwaukee så , så fåes det ikke bedre , kan du splitte
det ad må det være dine arbejdsmetoder der er noget med , der er selvfølgeligt ikke noget der holder evigt. ikke engang værktøj med evighedsgaranti.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har lige haft den røde borsch skildt så meget ad som jeg kunne. Jeg kunne ikke komme helt ind til motoren. Men den slår simpelt hen gnidster når den bliver tændt. I den del hvor kullene sidder, ser den fornuftigt ud, lige indtil man tænder den. Så ryger den med hvid røg, og slår altså også gnidster inde fra motoren.

Den hvide røg er faktisk det der altid sker.

-------------------------------------------
Michael
(permalink) bang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvis du køber de billige skal du tænde dem og ligge dem i et par timer.. det er ikke pis.
det skyldes at de kul der sidder i er firkantede og bliver den voldtaget inden de er slidt til dør den.. har brugt en billig til at skære fuger ud på mit hus og den holdt til det.. hver dag i 14 dage.

ellers har jeg mekita i værkstedet og det køre bare.

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tror som frank at dine luffer dækker for kølehullerne..
Jeg har slidt en grøn bosch op - det tog mindst 10 år og rigtig mange biler.
Nu har jeg en dewalt.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Den røde borsch sidder kølehullerne bagud. Der kan lufferne ikke dække for dem. De andre har jeg været opmærksom på det med ikke at dække dem til. På dewalten er der plads til at holde hånden så den ikke lukker dem til.

Bang, gnidsterne kommer ikke fra kullene, men fra motoren indvendig. Den der med at lade den kører i 2 timer har jeg ikke hørt før. Hvad skal det gøre?

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Andreas Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er der nogen her der rent faktisk har taget livet af en vinkelsliber, ved at være for hård ved den??? Her snakker vi selvfølgelig ikke en 200 kroners vinkelsliber fra Jem & Fusk.
De fleste vinkelslibere til 1000,- og opefter har rent faktisk termosikring, netop for at forhindre vinkelsliberen brændes af ved for høj belastning. De fleste private (og nok også håndværkere) oplever dog aldrig at termosikringen slår fra, da det kræver MEGET HÅRD kontinuerlig belastning over længere tid.
Har en bekendt der polerer/sliber rustfri og alu, og hans vinkelslibere får virkelig tæsk - og det er både Metabo og Fein vinkelslibere til hhv. 1000,- og 4000,-. De vinkelslibere han har taget af med livet har været pga. støv, som jeg også nævner tidligere. En del har dog kunne reddes med en grundig rensning.

-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har taget livet af en del accu-skruemaskiner (ved at skrue karmskruer i), men aldrig en vinkelsliber. Hvis den bliver virkelig varm plejer jeg at stoppe for en tid.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Rasser kom lige med en meget mulig løsning. Strømfald. Når jeg bruger vinkelsliberen så står jeg jo udenfor, med en kabeltromle på 20meter. Det kan rent faktisk være strømfaldet der som kan give problemer. Den tromle jeg bruger, er en 0,75 så det er da en mulighed. Specielt hvis strømmen i forvejen er lidt lav - pga alderen på huset.

PS det skal lige siges at det ikke er heroppe at jeg har brændt dem alle af. Det er i løbet af de sidste 4 år jeg har gjort det.

-------------------------------------------
Michael

Reply »

You must log in to post.