Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Krumtaphusudluftning ? Er det kun mig eller ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det princip Frank beskriver i toppen af dette indlæg er noget anderledes end den måde du vil lave det på. (Havde det godt nok på fornemmelsen at det ikke var den løsning du gik efter)
Efter min mening bør du droppe slangerne fra ventildækslerne helt og i stedet lave en god stor udluftning i blokken. Udluftning i dækslerne sviner som også Frank skriver.

...og lige en note til det du har skrevet. Det er ikke vakuum du vil undgå, men overtryk i blokken. ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Man kan jo have så stor en breatherbox at den kan rumme det olie der kommer op. 1,5-2L kan vel gøre det. Det har tyske tunere jo gjort i mange år. Så er der jo heller ikke så meget tilbage i motoren.
Men de små fra Empi og hvad de kalder sig. De kan ikke rumme alt det olie.
Undrer det slet ikke nogen at bilfabrikkerne ikke kører med breatherboxes ?
Hvor mon olien var henne da 411E og 412 var nye og kørte 150-160+ km/t på de tyske motorveje ? For slet ikke at tale om en VW-Porsche 914. Prøver vi at bevise at bilfabrikkerne gjorde forkert ? Eller er vores tunede motorer mere utætte ?
Min 2,6´er brækkede sig ved omkring 160 km/t i en blød motorvejskurve. Når det gik ligeud var det ikke noget problem.
Ray Greenwood påstår jo endda at det originale system på en 411-412E hjælper med til at suge olien tilbage, gennem stødstangsrørene, til bundkaret, hvor det hører hjemme og gør gavn.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) sgissel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

@ warp, yes det var overtryk jeg mente ;-) så kommer den der bare udluftning til blokken og et filter monteret på box'en, nu jeg lige har fat i dig der veden del om motorer har jeg lige et spørgsmål til , ved du om det er muligt at montere den org olietryks måler på en slange der går til et eksternt olie filter eller skal den side på blokken ?? har nemlig en autometer måler som jeg havde tænkt mig skulle sidde på blokken og syntes ikke rigtigt jeg kan finde et t så begge kan sidde der og derer jo heller ikke meget plads

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg ved ikke om der er noget trykfald på olieslangen fra blokken til filtret, men kan du ikke bare sætte et T-stykke i blokken og så montere føleren deri?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rene_Jakobsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Spændende læsning. Hvordan gør man så hvis man kører med 2 dobbelte kaburatorer uden udligningsrør imellem? Man kan vel ikke bare tilslutte den til en af cylinderen!

R

(permalink) sgissel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

@warp jo men kan ikke finde et t som har m10 X 1 mm i begge ender og 1/8 npt i midten, men tænkte at den org føler giver jo kun signal ved meget lavt olie tryk så ville tro at det også kunne virke at sætte den et andet sted, men så skal den jo også havde stel. det må da være en masse folk som har løst dette lille problem

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Når jeg kommer til at køre med to dobbelte, vil jeg prøve at lave et system med T-stykker der samles i et rør, fra alle fire cylindre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

er 1/8npt og M10 næsten ikke det samme (hvis man ser bort fra det koniske gevind på NPT gevindet)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) sgissel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jo næste , 1/8 npt har 27 gevind pr tomme og M10 x1 har 28 , kunne nu være rart hvis folk på tværs af søen en dag blive enige om en fælles standard ;-) må nok hellere bare igang med at dreje noget selv

(permalink) buggy for you Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Lige et spørgsmål til vedr åndeboks..Jeg har lige købt en 1914 hvor jeg har monteret en 0,3ltr Empi åndeboks. Jeg har monteret den med filteren ud til siden. Skulle jo nok have monteret den med filteret opad så eventuelt olie ikke løber ud af åndeboksen..Men kommer der overhovet olie op i åndeboksen.

(permalink) birke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej, ikke hvis du tøffer rundt med lave omdrejninger.

Men hvis den får lidt omdrejninger står der en "sky" af olie dråber i den luft der bliver pumpet frem og tilbage.
Det ender så tilsidst oppe i åndeboksen.

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) buggy for you Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ja 4500omdr. kommer jeg ikke over..

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

@buggy for you: Er der standard knast i den 1914?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Et par indspark til en videre debat omkring emnet findes her:

http://www.aircoolers.com/SCLF/sclf.asp?ID=49923&ParentTopID=0&StartValue=0

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) buggy for you Member
Skrev for 14 years siden | | | |

knasten er en 272gr

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Mmjahh ?

vevhusvent_tle.jpg

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

En sjov historie fra banen.

En gut jeg kender der hedder Lampert Lampertsen kørte en gang stærkt med en 412. Han havde en maler bøtte med låg siddende på 2 liter på hans krumtap udluftning, med en halvtomme haveslange eller noget der lignede, og fra bøtten en halvtomme slange som udluftning. Kom der olie i bøtten kunne det løbe retur gennem bunden til motoren gennem ventil dækslerne. Bøtten kunne han se i sit bag spejl.

Jeg vil tro han drejede motoren små 9000 O/Min. Når låget hoppede af maler bøtten viste han den havde ødelagt et stempel. Dette skete nu ind i mellem, men holdt den hjem, vandt han altid.

Tak for dit input frank, det var lære rigt.

haldex201

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

@Haldex201: God historie. Jeg elsker de der simple low-tech løsninger ...hehe

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Mark S Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Frank, har du flere af de PCV ventiler? I stedet for at sætte slange fra breatheren til karburatorerne, kan man så ikke sætte den på udstødningen? Måske ikke den mest miljø-rigtige metode?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja det har jeg. Jo man bruger udstødningen på racerbiler, der jo kører meget fuldgas.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) KlartDer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Frank. Hvilken størrelse slange passer dine PCV ventiler til? Skal højst sandsynligt forbi Nibe på fredag, så hvis du kan gi mig et ring/send en sms til mig på 22686505 hurtigst muligt, vil det være super :)


Reply

You must log in to post.