Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Krumtaphusudluftning ? Er det kun mig eller ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

På mit seneste motorprojekt har jeg genopfundet hjulet. Nej jeg har genopdaget noget der på engelsk hedder "PCV"-"positiv crankcase ventilation"
Vi lærte om det da vi gik på teknisk skole, men jeg tror ikke man bed mærke i det fordi det blev lagt ud som et forureningsbekæmpende udstyr. Ikke at det er ligemeget, men hånden på hjertet. Når man tuner, så har man vel ofte et afslappet forhold til forurening. Ihvertfald på gamle biler.
Krumtaphusudluftning er et problem på en tunet VW. Fordi vi ofte smider alt det originale væk, for f.eks. at montere andre karburatorer eller luftfiltre.
Jeg kom til at tænke over det for et års tid siden hvor jeg svarede på en tråd på shoptalkforum, hvor der en der spurgte om man skulle udlufte ud gennem studse på ventildækslerne. Der svarede jeg at det skulle man absolut ikke. For de står fulde af olie når det går for sig ud af vejen.
Der blev jeg så irettesat af en fyr der kalder sig Ray Greenwood. Han har åbenbart læst på lektien og bla. rodet en del med type4 med det gamle indsprøjtningsanlæg.
Der gør han så opmærksom på at den motor jo er født med studser i topstykkerne, ude i ventillhuset. Dem har vi andre jo forsøgt at bruge til krumtaphusudluftning med slanger op i diverse åndebokse, breatherbokse, catchtank hedder det vist også i dag. Og med det resultat at motoren pumpede olie op i boksen/bøtten med et frygteligt svineri til følge.
Så vedhæfter han et billede af systemet og gør mig opmærksom på at en type4 motor suger luft IND den vej !!?
Og på tegningen kan man også se at den suger filtreret luft fra luftfilterkassen, til et T-stykke midt på motoren og ud til hvert topstykke. Så systemet hjælper med til at suge den olie og oliedampe der vil blive liggende ude i topstykkerne, med tilbage til krumtaphuset.
Suget, undertrykket der skaber dette sug, tager man med en slange over på indsugningsmanifolden UNDER gasspjældet, hvor der jo er vakuum. Denne slange er så sat på den sorte blikbøtte på "skorstenen" på type4-blokken. Der suger den så og skaber undertryk i krumtaphuset. Blokken og blikbøtten fungerer som oliefælde, så den kun suger luft op i manifolden. Dette foregår så via en PCV-ventil, der sidder i blikbøtten. Ventilen har ikke nogen funktion for systemet, som sådan. Det er en envejsventil der skal forhindre en eksplosion i krumtaphuset ved tilbageslag i karburatoren.
Nu går det så pludselig op for mig hvorfor man ser amerikanske V-8 motorer kører med små K&N-filtre på ventildækslerne. Det er slet ikke "udluftning". DE SUGER LUFT IND DEN VEJ !
På min seneste motor har jeg lavet systemet med en PCV-ventil i skorstenen, ved siden af min dynamo, en 10mm slange om til udligningsrøret mellem mine Kadron karburatorer. På udligningsrøret sidder der så et T-stykke med en 10mm. studs på. Men der er kun boret 4mm. hul i T-stykket, efter Ray Greenwoods anvisning. Så har jeg mit "sug". Så har jeg købt en forkromet bøtte i Biltema og der har jeg tilsluttet mine slanger fra krumtaphuset og sat et K&N filter på en ekstra studs med 1" hul. Jeg kunne ligeså godt have sat studs på mine luftfiltre og ladet den suge filtreret luft der. Men jeg var bange for at der ville komme olie med op, så –
Nede i skorstenen har jeg puttet fire rustfrie grydesvampe i som oliefælde.
Det er måske derfor de billige Taiwan-breatherboxe fra f.eks. Empi, sviner af pommeren til. Vi bruger den måske forkert. Det er måske meningen at skumgummisvampen skal virke som luftfilter ?
Nu har jeg kørt lidt med min "nye" motor. Og den har ikke de irriterende oliedråber rundt omkring, som plejer at komme når man har kørt et par hundrede km.
Det eneste negative er at ved en bestemt tomgangshastighed kan man høre kontravægten i PCV-ventilen hopper, så den rasler og man tror det er en mislyd fra motoren. Ligesom når man slukker motoren så klikker den i takt med at motoren taber omdr. Den kan måske løses med en ventil der er sat ind på slangen, i stedet for den sidder i et metalhus. Den originale ventil var i plastik.
Efterfølgende har jeg lagt mærke til det på std. biler. Der sidder PCV-ventil på alle biler, eller i hvert fald på mange.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kasdorf Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hva' F..... Frank har du ikke andet at lave som at udgive hele romaner her på siden. Få nu fingeren ud og kom igang med at få synet nogen biler!
ha ha..
Kasdorf

-------------------------------------------
Lars Kasdorf
Hørup - Sønderborg
kasdorf@live.dk - Tlf. 20960432
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Og du har ikke andet at lave end at sidde og læse dem ?
Jo jeg laver det når jeg ikke kan sove og kopierer det fra en Word fil.
Meen der er lidt stille i tiden. Det kommer også til at bide sig selv i halen at indkaldelserne er helt henne i december nu.
Der bliver ikke råd til julegaver.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det var noget af en god oplysning.. TAK

-------------------------------------------
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

krumtapudluftning er en god genopdagelse at gøre sig ,men meget nødvendig hvis man vil have en tæt og sund motor .opdagede for mange år siden med engelske motorcykelmotore som har et meget dårlifgt ry for at dryppe med olie ,og der gik alvedens historier om at pakfladerne var for små og bla bla bla , jeg gjorde det til mit mål at ville have en knastør motor også efter 2 sæsoner, og det lykkedes ved at bore udluftnings studse i på motorene ved ventildæksler og krumtaphuset i de rigtige dimensioner samle slangerne i en hjemmelavet breather box med udluftning og olie tilbageløb og ja det er en videnskab helt for sig selv. og hvor er det da fedt at have en fed tunet motor der ikke afmærker teritorie eller hvor en araber ikke tilbyder at købe bore rettighederne under den hver gang man holder stille

Lars

(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

Synes nu også man for ofte ser det triste kendetegn under de fleste vwer, så hvis der er en god nem opskrift på det problem ville det jo kunne fjerne det lidt "plettede" ry

(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jo jo xs1, men træerne vokser jo heller ikke ind i himlen. God og rigelig udluftning af krumtaphuset kan jo ikke "fikse" ovale cylindre/stempler og knækkede/slidte stempelringe, dårlig honing af cylindre eller hvad ved jeg. Alt sammen ting der generelt er hovedårsagen til at en gammel VW drypper (eller andre motorer for den sags skyld) - slid !

Men på en frisk og nybygget motor er det en selvfølge med rigelig og god krumtaphusventilation.
Frank, jeg vil godt høre mere om hvordan det virker når du har været på langtur på motorvejen med varm olie og forholdsvis høje konstante rpm. Jeg har KUN udluftning på krumtaphuset/blokken, har samlet det i en boks bag blæserhuset. Denne boks har så indbygget oliefælde i form af lidt forskellige plader der lapper ind over hinanden, der er en ca 28mm studs på med luftfilter. Det eneste problem jeg har haft, var at luftfilteret blev lukket til med olie, og motoren kunne derfor ikke ånde. Det skete efter ca. 5000km, og efter en rensning kørte det igen (sikkert for billigt filter!).

Glæder mig til at høre mere om hvordan det virker Frank.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

jo jo rasser alt med måde selfølgelig , det er selfølgelig ikke den rigtige løsning på en opslidt motor, men underkomprision kræver vel bare en bedre udluftning med større slanger og beholdere selfølgelig skal pakninger være i orden

(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Frank det billede du taler om , har du det..?

-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=123854&start=0

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=117741&start=0

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=86511

Nej jeg kan ikke finde det igen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) t2Finn Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Mht. udluftning har jeg set at man taler om "snot" ved olie dæksel/påfyldning det er også dårlig udluftning eller mange små køreture som laver kondens (vand) . jeg køre altid med "vacum" i krumtap huset så min motor sveder heller ikke (olie). Har hørt noget om at hvis man køre med vacum pumpe på krumtaps huset (med undertryk) skulle det give flere hk. pga. der ikke skulle være så stor modstand når stempler køre frem og tilbage (overtryk)

-------------------------------------------
(Er du fuld så tag bussen hjem)
T1 splitbus 1967 1.6 L
Vw Polo 2013
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Finn: hvad mener du med at du altid kører med vacuum i krumtap huset? jeg er ikke helt sikker på jeg forstår rigtigt. Kan du forklare?

mht. vacuumpumpe tilsluttet krumtaphuset, så er det skidegodt til allout race, hvis ellers pumpen er elektrisk drevet!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) t2Finn Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Til Rasser. normalt udluftning igennem luftfilter studs

-------------------------------------------
(Er du fuld så tag bussen hjem)
T1 splitbus 1967 1.6 L
Vw Polo 2013
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nå på den måde, så er jeg helt med!

Tak for forklaring ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej! Ikke "udluftning" gennem luftfilterstuds.
Vakuum fra manifolden, under gasspjældet, fra f.eks. udligningsrør på to karburatorer. Så den kører med vakuum i krumtaphuset og faktisk suger lidt falsk luft den vej. Jeg har et 4mm hul, så motoren "opdager" det slet ikke.
Krumtaphuset kan så være koblet op til luftfiltret, eller en breatherbox med et luftfilter på og så suge den falske luft gennem filtret. For ikke at suge sand med ned i krumtaphuset.
Det vi/jeg i mange år har troet var udluftning op i luftfiltret på de fleste biler er i virkeligheden en slange hvorfra krumtaphuset suger filtreret luft. Amerikanske biler har kørt med det siden 60´erne. Volvo 142 gik i stå eller hostede ihvertfald hvis man tog oliepåfyldningsdækslet af med motoren kørende, den havde også sådan et system. Jeg har luret på ældre Toyotaer, fra før de får et plastikskjold over motoren. De kører også sådan. Gad vide om det er derfor de ikke er utætte for olie ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg forstår godt opbygningen i det system du har lavet med manifold/balancerør/t-stykke. Men hvad siger motoren til det, bliver det ikke noget rod med tomgang og let åbent gasspjæld, når den suger falsk luft via den slange?
Og hvordan kan sådan et lille 4mm hul gøre så stor en forskel i trykket/vacuumet i krumtaphuset? Det er ikke fordi jeg ikke tror på det virker, jeg forstår bare ikke hvordan så lille et hul kan gøre så stor en forskel.

Jeg bliver vist nødt til at komme ud til dig en dag så jeg kan få den store undervisningslektion (og så kan jeg samtidig også hente alle de stumper jeg har "bestilt" ;-) - krydspindslåse type4, 6v starterbøsning og ??)

Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er jo lige netop det frank, hvis der ikke er tryk på, stiller det meget mindre krav til pakninger.min let tunede 1600 sveder næsten ikke har prøvet med lidt forskelligt med standart udluftnings box ,bug pack breather box sug fra karburator mm. har haft lidt problemer med at den sviner med olie ved remhjulet når jeg presser den over længere tid ,det gør den ikke længere efter at jeg monterede et låg med 3/4" slange studs i stedet for den normale olie påfyldning beholder på slangestudsen er monteret en tyk slange der ca er 1 meter lang den føres rundt om generatoren og tilbage hullet i bagpladen og ender nede ved bundkarret det virker på min og den drypper ikke

(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Frank: ang. PCV ventil, kan man så ikke bruge sådan en ventil der sidder på en gammel vw diesel mellem motor og bremsekraftforstærker?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det ved jeg ikke. En PCV-ventil er ikke helt så "tæt" hele tiden.
Men jeg har PCV-ventiler til at sætte på en slange.
Husk at tage godt med penge med -:)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) sgissel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Måske i kunne hjælpe mig med et lille spørgsmål, har lige fået en 2165 cc motor og har fået nye empi ventil dæksler som er lavet så man kan bore og montere udluftning, er det noget der kan anbefales eller ??? og skal det føres videre fra breather box til luftfilterne eller er det nok bare at montere et filter på selve box'en ??

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har du tænkt dig at suge luft in gennem ventildækslerne, som Frank beskriver i toppen af denne tråd, eller lufteud gennem ventildækslerne?
Hvis du vælger Franks løsning burde du kunne nøjes med et lille filter nede på ventildækslerne (hvis ellers metoden virker, har aldrig selv prøvet at suge ind gennem ventildækslerne). Vil du i stedet lufte ud gennem ventildækslerne skal der gå en slange fra dækslerne op i breather boxen for ikke at svine det hele til i olie.

Tilføjelse:
Hov jeg kom vist til at svare på noget lidt andet end du spurgte om. Troede først du spurgte om der skulle gå en slange fra ventildækslerne til breather boxen ...sorry
Hvis du nøjes med et filter på breather boxen skal du huske at rense det ofte og forvente at det sviner hvis der ikke er godt med indmad i breather boxen til at fortætte oliedampene.
Jeg har selv p.t. en slange fra breather boxen og over til luftfilteret og det virker fint, men det sovser så bare luftfiltret på karburatoren til i olie i stedet.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja hvis du monterer det som jeg beskriver i starten.
Hvis du bare fører slangerne op i en "breatherbox" så vær klar med motorrens, hver gang du har været ude at køre.
Og hvis du så fører slanger over til luftfiltrene så pumper den olien over i dem. Det lyder grimt og det ryger.
Dem der kan køre med det, og det er der nogen der gør, har aldrig givet gas.

Og det er ikke "min" løsning. Det er sådan bilfabrikkerne gør. Det ses tydeligt på f.eks. en Toyota Corolla fra 1990´erne.
Det har også taget mig 30 år at indse det, men prøv bare det andet :)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har også et tilsvarende problem med min næsten nye type 4 - så fedt at Frank har fundet løsningen!!

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Frank skrev:
"Hvis du bare fører slangerne op i en "breatherbox" så vær klar med motorrens, hver gang du har været ude at køre.
Og hvis du så fører slanger over til luftfiltrene så pumper den olien over i dem. Det lyder grimt og det ryger.
Dem der kan køre med det, og det er der nogen der gør, har aldrig givet gas."

Frank, hvor meget gas skal der gives før det vil ske? Jeg kører med slanger fra toppene op i en stor breatherbox på Firewall'en. Men jeg har ikke oplevet nogen problemer, så jeg har nok ikke givet gas nok :-) :-)

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) sgissel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

@ warp , det jeg ville høre var om det er nødvendigt at havde 3 slanger ind i breather box'en som udluftning for at undgå vakum ( 2 fra ventil dæksler og 1 fra olie på fyldning ) også køre 1 over til hver weber ?? , læste i en vw bog at det ikke skulle være nødvendigt at udluftet fra ventil dæksler med mindre man kørte drag. ville jo helst ikke bore alt for mange huller hvis det ikke giver nogen mening

5733_131799435736_541970736_2832387_1570908_n.jpg


Reply »

You must log in to post.