På mit seneste motorprojekt har jeg genopfundet hjulet. Nej jeg har genopdaget noget der på engelsk hedder "PCV"-"positiv crankcase ventilation"
Vi lærte om det da vi gik på teknisk skole, men jeg tror ikke man bed mærke i det fordi det blev lagt ud som et forureningsbekæmpende udstyr. Ikke at det er ligemeget, men hånden på hjertet. Når man tuner, så har man vel ofte et afslappet forhold til forurening. Ihvertfald på gamle biler.
Krumtaphusudluftning er et problem på en tunet VW. Fordi vi ofte smider alt det originale væk, for f.eks. at montere andre karburatorer eller luftfiltre.
Jeg kom til at tænke over det for et års tid siden hvor jeg svarede på en tråd på shoptalkforum, hvor der en der spurgte om man skulle udlufte ud gennem studse på ventildækslerne. Der svarede jeg at det skulle man absolut ikke. For de står fulde af olie når det går for sig ud af vejen.
Der blev jeg så irettesat af en fyr der kalder sig Ray Greenwood. Han har åbenbart læst på lektien og bla. rodet en del med type4 med det gamle indsprøjtningsanlæg.
Der gør han så opmærksom på at den motor jo er født med studser i topstykkerne, ude i ventillhuset. Dem har vi andre jo forsøgt at bruge til krumtaphusudluftning med slanger op i diverse åndebokse, breatherbokse, catchtank hedder det vist også i dag. Og med det resultat at motoren pumpede olie op i boksen/bøtten med et frygteligt svineri til følge.
Så vedhæfter han et billede af systemet og gør mig opmærksom på at en type4 motor suger luft IND den vej !!?
Og på tegningen kan man også se at den suger filtreret luft fra luftfilterkassen, til et T-stykke midt på motoren og ud til hvert topstykke. Så systemet hjælper med til at suge den olie og oliedampe der vil blive liggende ude i topstykkerne, med tilbage til krumtaphuset.
Suget, undertrykket der skaber dette sug, tager man med en slange over på indsugningsmanifolden UNDER gasspjældet, hvor der jo er vakuum. Denne slange er så sat på den sorte blikbøtte på "skorstenen" på type4-blokken. Der suger den så og skaber undertryk i krumtaphuset. Blokken og blikbøtten fungerer som oliefælde, så den kun suger luft op i manifolden. Dette foregår så via en PCV-ventil, der sidder i blikbøtten. Ventilen har ikke nogen funktion for systemet, som sådan. Det er en envejsventil der skal forhindre en eksplosion i krumtaphuset ved tilbageslag i karburatoren.
Nu går det så pludselig op for mig hvorfor man ser amerikanske V-8 motorer kører med små K&N-filtre på ventildækslerne. Det er slet ikke "udluftning". DE SUGER LUFT IND DEN VEJ !
På min seneste motor har jeg lavet systemet med en PCV-ventil i skorstenen, ved siden af min dynamo, en 10mm slange om til udligningsrøret mellem mine Kadron karburatorer. På udligningsrøret sidder der så et T-stykke med en 10mm. studs på. Men der er kun boret 4mm. hul i T-stykket, efter Ray Greenwoods anvisning. Så har jeg mit "sug". Så har jeg købt en forkromet bøtte i Biltema og der har jeg tilsluttet mine slanger fra krumtaphuset og sat et K&N filter på en ekstra studs med 1" hul. Jeg kunne ligeså godt have sat studs på mine luftfiltre og ladet den suge filtreret luft der. Men jeg var bange for at der ville komme olie med op, så –
Nede i skorstenen har jeg puttet fire rustfrie grydesvampe i som oliefælde.
Det er måske derfor de billige Taiwan-breatherboxe fra f.eks. Empi, sviner af pommeren til. Vi bruger den måske forkert. Det er måske meningen at skumgummisvampen skal virke som luftfilter ?
Nu har jeg kørt lidt med min "nye" motor. Og den har ikke de irriterende oliedråber rundt omkring, som plejer at komme når man har kørt et par hundrede km.
Det eneste negative er at ved en bestemt tomgangshastighed kan man høre kontravægten i PCV-ventilen hopper, så den rasler og man tror det er en mislyd fra motoren. Ligesom når man slukker motoren så klikker den i takt med at motoren taber omdr. Den kan måske løses med en ventil der er sat ind på slangen, i stedet for den sidder i et metalhus. Den originale ventil var i plastik.
Efterfølgende har jeg lagt mærke til det på std. biler. Der sidder PCV-ventil på alle biler, eller i hvert fald på mange.
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.