Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  6v - 12v. Something went wrong?!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej!

Jeg har brugt hele aftenen i garagen på at skrue nogle 12volt stumper i min Type1.

Det gik også sådan rimelig fint jeg har dog et par spørgsmål.

Jeg har sat de to tykke ledninger (fra batteriet og videre op til fronten) på B+ på generatoren.
Efter nøje overvejelse satte jeg ledningen til batterilampen på D+

Jeg skiftede samtlige pærer i bilen og det hele virker. Pånær olietryksindikatoren og ladelampen!! Jeg har skiftet pærene ud. Blink, kort/langt lys og instrument lys virker fint.

Efter lidt fiflen frem og tilbage. Nærmere nussen med ledninger og stik end reel fejlretning fik jeg lampen til højre til at lyse når bilen står til tænding. AHA tænkte jeg. En af indikatorene virker nu! Men ak. Når jeg hiver stikket af olietrykslampen eller D+ begynder lampen IKKE at lyse igen.
Hvad har jeg gjort forkert?

Spørgsmål 2: Med motoren startet måler jeg kun 12,8 volt over polerne. Dette betyder vel at den generator jeg har monteret er defekt. Korrekt?

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg kan ikke svare dig på hvad du har gjort forkert desværre, men jeg kan hjælpe lidt med forståelsen af hvordan de virker.

På speedometer kommer der +12vdc ind på hver side af begge lamper. Din olietrykskontakt tager så stel og sender ind på den anden side af den pære, dvs. hvis du tager ledningen af nede ved olietrykskontakten og ligger den direkte over på stel på motoren, så vil olietrykskontrollampen lyse! Når motoren starter og olietrykket opbygges, så sørger olietryksføleren for at åbne sit kontaktsæt, og derved trækkes der ikke længere stel gennem denne.

Ladelampen er lidt anderledes idet den lyser ved spændingsforskel/potentiale (ja det gør de andre pærer nu også, men det er på en lidt anderledes måde her :-/). Husk på at du har +12vdc på den ene side af pæren (når du slår tænding til på bilen). Når du så har drejet nøglen over til tænding så lyser den fordi der er 0v i den ledning nede fra dynamo/generator og 12vdc på den anden side af pæren fra tændingslåsen, men i det øjeblik du starter bilen og din dynamo/generator begynder at lade, så kommer der jo også 12vdc ind på den anden side af pæren! dvs. +12vdc på begge sider af pæren!!! når du har 12vdc ind på begge ledninger af pæren, så vil den ikke lyse fordi der ingen spændingsforskel er. Men den lyser hvis generator IKKE lader, eller ikke lader tilstrækkeligt. Jo mere spændingsforskel, jo mere lyser pæren.

Håber det giver lidt mening for dig.

Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så giver mine problemer med indikatorne jo absolut ingen mening?! Pånær dårlig forbindelse i et stik / fatning?

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du er nok nødt til at måle det igennem fra en ende af. Dårlig forbindelse i speedo fatning er forresten en klassiker, så måske du skal starte der?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kan jeg fysisk se om der er indbygget laderelæ eller ej? Jeg kan godt blive en smule i tvivl?

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

På en generator med indbygget laderelæ, er der kun 2 forbindelser, på en uden er der 4 (eller 5, er lidt i tvivl..)

René

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

http://vwnettet.dk/topic/142489

Disse er med

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 15 years siden | | | |

For helvede. Jeg har B+ D+ D- og DF. Dette betyder at jeg har en generator UDEN laderelæ indbygget og jeg skal derfor have fat i et laderelæ eller en helt anden generator?!

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det vil nok være en god plan..

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Rart med computer i værkstedet.

Jeg har fundet et Bosch laderelæ der står 14 volt på.
Er det bare at sætte de forskellige ting sammen fra generatoren over til relæet og så videre til batteri, lampe og ledningsnet?
Tager lige en søger :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Aner det ikke? Men det lyder de rigtigt.. Jeg købte et nyt da jeg lavede min om. Ellers er de 2 i det link jeg har lagt på, til salg.

René

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så!

Der er liv i ladelampen nu. Men jeg tror sgu generatoren er død. Den slukker ihvertfald ik igen :)

DF generator kom på DF relæ
D+ generator kom på D+ relæ sammen med ladelampen
D- generator kom på D- relæ
Jeg har monteret relæet på stel.
Jeg har IKKE monteret noget på B+ på relæet
Jeg har IKKE monteret noget på 61 på relæet
Batteri og ledningsnet sidder på B+ på generatoren.
Er vi enige om at så skulle den være i vinkel?

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Øhh pas. B+ og 61 på relæet skal vel bruges til noget? Jeg har ikke lige et diagram i nærheden

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg brugte denne:

http://vwnettet.dk/topic/129672

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du har monteret det korrekt, MEN jeg er ret sikker på at du SKAL bruge et laderelæ beregnet for netop en generator. Har jeg ret i at du bruger et fra en 12v dynamo?

Du må ud og investere i det rigtige laderelæm og så tilslutte det på samme måde.

Det rigtige laderelæ til en generator med eksternt relæ har også kun D-, D+ OG DF

Jeg købte engang et af Frank Andersen, måske han stadig har flere. Det var noget med at det egentlig var til en opel af en slags, men det er jo lige meget bare det fungerer.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hmm måske har du ret :)

Jeg roder lidt videre.

Tusind tak for hjælpen!

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Rene havde sagerne. Bilem har nu 12v dynamo :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

godt du endelig fik det til at virke, kan jeg hjælpe en anden gang så sig til

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland

Reply

You must log in to post.