Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Batteri-hysteri

Tags:
No tags yet.

(permalink) Danny211 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det der med at gå og smålade på sit batteri har jeg aldrig praktiseret på mine mange gamle biler. Batterierne har altid holdt i årevis. MEN nu skete det også for mig.
Havde købt et rimelig godt batteri, men som ikke blev brugt/ladet op regelsmæssigt gennem ca. 1,5 år. Pludselig en dag var det totalt dødt og ikke til at lade op igen.
Hvor vil jeg hen med det her. Man skal høre efter hvad de kloge siger. Og det er her hvor du kommer ind i billedet.
Hvilken lader skal jeg købe, som gennem vinteren kan stå og smålade på batteriet ?
Skal jeg taget batteriet ind i varmen, eller kan det stå i en kølig garage ?

Hilsen Danny

-------------------------------------------
Vestsjælland, 51390008
(permalink) bfp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der har været en lille debat her.. Måske kan du nå at finde en i Aldi eller Lidl, som trådstarteren...

http://vwnettet.dk/topic/159406

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 15 years siden | | | |

http://www.tec-stop.co.uk/body_small.html

Den har vedligeholdelses program så den tilsluttes bare batteriet over vinteren og så styrer den selv resten...

Kan bruges til alle 12v komponenter inkl motorcykelbatterier. Den er idiot-proof så du tilslutter den bare batteriet, så finder den selv ud af resten med ladestrømstyrke osv. Den spænder fra 1-4A alt efter hvilken type batt. den tilkobles...

Der findes billigere ladere derude, men jeg er glad for den der i hvertfald! Det er hvad jeg anbefaler...

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvad koster det i strøm at have den stående tændt i 5 måneder?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 15 years siden | | | |

næsten ingenting... Den jeg har linket til fortæller man om det er hurtigladning eller vedligehold... Ved vedligehold lader den batteriet op og følger derefter nogle programmerede op/afladningskurver for at opretholde batteriet bedst muligt. Det sker som følge af stikårøvekontroller af batteritilstanden og bliver lavet med et eller andet givet tidsinterval. Så det er næsten kun en lille diode der lyser så man kan se det er tilsluttet spænding når den kører... Ellers har den kun reelt forbrug når den lader...

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

sikkert mere end pris forskellen er på et godt batteri der kan klare det uden og
et billigt jemogfix batteri.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har en fra svenske CTEK, det bedste jeg har købt længe! Virkelig god, og der medfølger stik, så man ikke behøver at løfte bagsædet når man vil lade batteriet...
Det duer til alle batterier fra plæneklipper til lastbil...

http://www.ctek.com

-------------------------------------------
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

ja nu har min stået i 2 vintersæsoner uden lader og i kulde ,og den kunne endda starte da fåråret kom, så jeg prøver sku igen i år , jeg synes det er helt vildt . kører i øvrigt med Bosch Batteri

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg mindes bare der stod 40w på den jeg kiggede på. Hvis det er rigtigt husket, så svarer det til omkring 300kr for de 5 måneder. Plus det man har betalt for apparatet ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Og tænk nu på al den CO2 vi så udleder. Uha-uha-uha! Så er det alligevel bedre at købe et nyt batteri.
Pas nu på der ikke er nogen socialdemokrater eller SF´ere eller endnu værre, nogen fra enhedslisten der læser denne tråd. De tror jo der dør en isbjørn hver gang man tænder en glødepære.
Nej nu skal jeg nok stoppe -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Strøm forbrug ?
Så køb da en af de helt små batteriladere til MC brug, de er på størrelse med mobiltlf ladere og lader med ca 300mA ved 12 Volt.
Så er forbruget max på størrelse med hvis man altid lader sin mobil tlf lader sidde i stik kontakten ( og det gør vi miljø engle ikke, vel ? host host...)

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du skal jo lige skelne mellem standbyforbruget og forbrug ved opladning... Den står jo ikke og lader med 100% 24/7 hele vinteren...

(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nemlig...

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) kew Member
Skrev for 15 years siden | | | |

vær grøn og brug denne ger løsning
http://stratosol.eu/product.asp?product=97

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 15 years siden | | | |

HAHA - den var god Kew:
"Anlægget vil i vinterperioden Fra Oktober til Maj gennemsnitlig yde ca. 10 watt pr dag." - 10 W PR DAG???!!!! :O hahaha
Det er vel 1W i timen sådan ca. Så vil jeg hellere stille batteriet i fryseren og ikke tænke mere på op-/afladningsproblematikken.

(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jamen det er jo hele humlen i det:
batteriet har ikke brug for noget særligt, da det kun taber en smule pr dag.
Men taber det hele vinteren er spændingen til sidst så lav at batteriet tager skade...

Men hvis solcelle laderen kræver at man besøger sit batteri 1 gang ugentligt, hvorfor så ikke bare lade på batteriet 1 time pr uge, med en almindelig lader ??
Det er vel netop en løsning hvor man ikke skal besøge bilen i vinterhi, der er fidusen...

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis i alligevel skal til batteriet en gang om ugen-Hvorfor så ikke bare starte bilen og lage den gå i tomgang 10-15 min-Bare 1 gang om ugen-Så kan den også køre når det bliver sommer igen!

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Får hovedpine af have dem stående i tomgang inde i garagen..

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) fvee Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nyt liv i et dødt batteri.
Jeg har vist skrevet om det før.
Tøm batteriet,spul det indv. med vand til det er rent(husk at opsamle det gl batterisyre og spulevand og afl. det på genbrugspladsen).
Påfyld ren dest.vand ja du læste rigtigt, og oplad på det med en kraftig lader i
6-8 timer.Der kommer ingen strøm på ,men de krystaller der altid sætter sig på
blypladerne bliver frigjort så overfladen blir som ny igen.
Spul nu batteriet igen og fyld ny batterisyre på.Herefter oplades på normal vis.
Batteriet har ikke ydelse som et nyt, da en del af blypladerne jo i tidens løb er
sufateret væk, men kan anvendes igen.Husk mit råd ang. Vinteropbevaring, se tidligere indlæg.

Vh. FVEE.

(permalink) Danny211 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for de mange input.
Det der med batterier er ikke bare sort eller hvidt. Det er lidt ligesom når man spørger (hvilken olie skal jeg komme på min motor ?), men lad den nu ligge til en anden gang. Spørger man batteriproducenten siger de et, og spørger man den gamle mekaniker siger han noget andet.
Jeg prøver med en vedligeholdelseslader og ser hvordan det går.

Hilsen Danny

-------------------------------------------
Vestsjælland, 51390008
(permalink) Danny211 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har købt en CTEK XS 3600. Skulle være en rigtig god all-round lader.

-------------------------------------------
Vestsjælland, 51390008

Reply

You must log in to post.