Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ronnies busbarn eller (skur i baghaven)

Tags:

(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Ronnie,

Nu er jeg også kommet til dilemmaet "to dampspærre or not to dampspærre" i et uopvarmet skur/garage.

Hvad er dine erfaringer efter din garage har stået noget tid?

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tja, Jeg valgte jo dampspærre over det hele.
Jeg ved ikke om det har gjort noget ekstra godt, men nu har vi lige malet den og alt træ var fint.
Generelt er min garage meget tør, jeg har flere ting i bart jern liggende og de er ikke det mindste rust.

Nu starter sæsonen hvor jeg varmer lidt op med diverse el blæsere, og det er fedt den er så godt isoleret, for der bliver hurtigt varmt. På sigt skal jeg nok have en varmepumpe monteret.

Du kan da flytte jeres gamle varmepumpe fra huset derud! , og så få en der kan klare mere i huset.

Er der en tråd med projektet?

Her er lige et billede af nymalet garage. (indkørslen er stadig smadret..det bliver måske næste år, nu har jeg lovet at lave lidt på huset)

R

20102011634.jpg

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har efterhånden fået flest anbefalinger om at droppe dampspærren og så ellers sørge for rigeligt med ventilation i hele konstruktionen. Jeg kan jo så altid hive en plade ned i ny og næ og se hvordan træværket ser ud.

Det startede jo bare som et "knald sider på carporten" projekt som nu har grebet om sig. Ikke noget jeg vil lave en projekttråd på. Til gengæld har jeg nu lært en masse nye fremmedord og læst stolpe op og ned om fugt og kondens.

Det er muligt varmepumpen på sigt kommer derud, men indtil videre bliver det noget solarventi agtigt (Sikkert hjemmelavet) og en ekstra ventilator og så en gasovn med blæser når jeg skal være derude.

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Lars,
hvis du regner med at bruge gasovn engang imellem, skal du afgjort sætte dampspærre op. Gasovne giver en del fugt, og on/off varme giver også en del kondens.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) vw1303 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Isolering er ikke ret meget værd uden en dampspærre. Altid dampspærre - og husk så at lufte ud. Hvis det skal være rigtig godt, bruger du en diffusionsåben dampbremse som fx. Raw intello. Kan købes hos Stark

-------------------------------------------
1303 big & ?????????????
vw1303@paradis.dk - 20484650 - Sønderjylland
Tønder veteran klub
(permalink) Teal Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det med gasovne i værksteder er jeg ikke den store tilhænger af. de har været skyld i en hel del brande i steder hvor der rodes med benzinmotorer. et lille blæserfyr. eller måske en strålevarme brændeovn og en loft ventilator (bare husk at lukke for ovnen). det skulle give meget god varme. har selv blæserfyr på mit værksted til stor glæde (på trods af stigende diesel priser)

(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeps. Lige som alle andre steder er der også delte meninger her og jeg vil ikke indlede mig på en længere diskussion om det. Det er der rigeligt af på lav-det-selv.dk. Jeg ville bare høre om Ronnie havde gjort sig nogle erfaringer hen over året.

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 12 years siden | | | |

og det korte svar er: jeg har ingen dårlige oplevelser.
Så sæt det på.

haha, jeg går også på LavDetSelv!

Jeg har sådan en kolonihave gas varmer, og den giver fin varme. Jeg slukker den altid en halv eller hel time før jeg smutter.
Allerhelst vil jeg bare have varme, der kan tændes og slukkes lige så nemt som lyset, altså ikke brændeovn osv..skruer jo tit kun 1-2 timer. Men kan gøre det hver aften, hvis jeg har lyst.

Ligesom når man svejser...aldrig gå lige efter man har svejst..kunne være der opstod en lille brand.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Til Ekstrøm: Ingen dampspærre til dig!! Så længe du hverken har støbt gulv/fundament og sokkel så hold dig fra det - du vil bare risikere at holde på fugten istedet.. varmen betyder ikke det store, det er fugten fra jorden og luften der er dit problem. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..

Reply

You must log in to post.