Jeg har ikke synet nogen, dvs. sige jeg har heller set nogen, som jeg så ikke har godkendt. Jeg har afvist en del i telefonen. Hvis du har den nødvendige dokumentation, så vil jeg meget gerne have en kopi.
Det har været oppe at vende flere gange her på nettet.
Sådan en bil skal testes, ligesom en hotrod, med prøvekørsel osv. F.eks. i henhold til det tyske Merkblatt 751.
Jeg skal nok lade være med at spænde ben for andre, der evt. får dem synet hos Applus, men det kan ikke godkendes umiddelbart. Og jeg vil, med min viden, slet ikke godkende det uden dok.
Det står allerførst i afsnit 8 i vejledningen for synsvirksomheder:
8.01.001 Generelle bestemmelser
(1) Chassisramme, selvbærende karrosseri og stel skal kunne modstå de påvirkninger,
der opstår under normal anvendelse og belastning af køretøjet.
Ombygning af bærende dele kan godkendes ved syn, når der foreligger fornøden
dokumentation. Dokumentationen skal være i form af accept fra køretøjsfabrikanten
(eventuelt oplyst via fabrikantens repræsentant) eller en
prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium. Hvis en prøvningsrapport
ikke er udført i henhold til TÜV’s Merkblatt 751, forudsætter godkendelse,
at der foreligger tilladelse fra Færdselsstyrelsen til, at den alternative
prøvningsrapport kan benyttes som dokumentation.
Hvis ombygningen af de bærende dele også kan have indflydelse på opfyldelse
af andre bestemmelser, fx kollisionssikret styreapparat, pkt. 4.01.021, frontal og
sidekollision, pkt. 9.01.021, eller sikkerhedsseleforankringer, pkt. 10.02.021,
skal der også fremlægges dokumentation for fortsat opfyldelse af disse bestemmelser.
Ændringerne vil blive registreret som »konstruktive ændringer«.