okay det bliver jeg nok ikke klogere på ,tak for sludderen bornholmer
okay det bliver jeg nok ikke klogere på ,tak for sludderen bornholmer
Det er selvfølgelig ikke noget som kommer bag på os, det med motoren, men teknisk set er det et køretøj som kan ændres, så det kan komme til at fungere på alle leder og kanter, det må være forsøgt at lovliggøre af en eller anden.
Jeg har alle mulighederne maskinteknisk set til at ændre bilen til stor motor, bedre bremser, styretøj OSV, men kan det lovmessig lade sig gøre, og hvis, hvordan finder man ud af hvad det koster. Det er i forvejen et større ombyg, som vil koste en "formue" og hvis det så ikke kan lovliggøres, er det jo mange penge at binde i bagenden af bilen, Og oveni hvad vil SKAT gøre af økonomiske krav.???
(SKAT er vist et ord som man bruger om en eller nogen man elsker)
Jamen I må da også elske dem siden I bliver ved at spørge om hvor mange penge de vil have for det ene og det andet.
Det man ikke ved har man ikke ondt af og hvis man ikke spørger så får man ikke nej.
Og kan I ikke lade være med at køre ind i nogen ude på vejen. Så byg en racerbil og kør noget motorløb.
Ja det er nok udvejen på det her. Og et ændret motor nr til Jens betjent.
Tak til alle for svar og kommentar.
det er jo egentligt ret nemt og logisk - tak feks en BMW
du har feks købt den som en alm 320 men ønsker en større motor , så ligger
du en 325i og bygger bremser mm om så din 320er er identisk med en 325er,
så betaler du afgiften for at ombygge din 320 til en 325...
men sån er det ikke helt med en gammel pre 67 vw - den er evt født som en 1200
og max som en 1500 og ikke større , dvs fabrikken ikke har godkendt at den
kan laves større end de 1500 som deres største model har , og du kan ikke
betale afgift op til en 2,0 fordi den aldrig er lavet som en 2,0 og
derved har du ikke vw's godkendelse på en sådan ombygnming - og skal så
ha en godkendelse andet steds fra , du kan sikkert godt få lov til at betale
afgift af det , men hva er det du har betalt afgift for - den er jo stadig ikke
godkendt af vw...
du kan så evt få den godkendt ved at lovligt prøvningsinstitut , men det er dyrt
og meget møjsommeligt , og det er ikke sikkert at det lykkedes selvom du har betalt
en masse penge for det , så kan man blive ved med at prøve - men det koster gebyr hver gang - og når det så endelig lykkedes , har du kun fået godkendt netop den
ene bil med det stelnummer , dvs at du reelt ikke kan bruge den samme godkendelse
til en bil med et andet stelnummer , for den gælder godkendelsen ikke på ....
og du er ikke klogerer nu , og det er vi andre heller ikke selvom vi har forsøgt at
forstå det i tyve år , derfor skriver jeg det er som det er , og vi kan ikke ændre det. sådan er systemet bare.
men som sagt før det er ikke noget man snakker om , man gør det bare og håber det går godt , men det ER fyfy - både at gøre og at snakke om det. men det er fandme
sjovt så længe det går godt.
Ja jeg har ikke haft en bil med lovlig motor og bremser osv. i de 32 år jeg har haft kørekort.
Luk nu ægget og kør ordentligt hvis det at bygge biler og motorer der er jeres hobby.
Hvis jeres hobby er at køre med alkohol i blodet og skabe sig med burnouts og donuts. Så gør det venligst i en almindelig bil. Men lad os andre med hobbybiler gå ligeså stille og hygge os med det.
vi er jo bare fra dengang hvor der var lov og orden og ikke sådan nogen utilpassede unge som bryder regler og snyder med skat på gamle vw motorer
Utilpassede unge slår folk ned på gaden. Vi andre prøver bare at have vores hobby i fred. Da jeg var yngre gjorde jeg også hvad der blev sagt, men jeg er blevet klogere. Man bliver træt af papirnussere og socialdemokrater.
hvornår var det ? har jeg aldrig hørt om ;0) men det var letterer engang for længe siden..
har dog også den opfattelse at man burde overflytte alle i færdselspolitiet
over til kriminalpolitiet , så vi kunne køre som død og h og ha vores ting og helbred i fred. ;0)
i har da vidst aldrig været langhåret nok og kørt mc i læderjakke og med politiet i røven hvergang du viste dig på en ombygget kværn ,har fået alt mit synet og dukomenteret . det er ikke ok at kører rundt i/på ulovlige køretøjer uanset om man har drukket eller ej. hvad bliver det næste så, skal man bare kører uden bremser og så monterer et stort spillehorn ???? fordi det er en hobby ?
jo da , det var sgu tider - og nej til det sidste
Hvis nu man kommer til syn med skivebremser og ombyggede tromler bag fra CSP, med TüV papirer på at VW-Bobbel er godkendt til 100Kw/136PS, kan det så ikke synes alligevel, da det jo er langt over de 20%!!?? I disse tuv-papirer bliver ens stelnummer indskrevet, så bremser, bil og stelnummer passer sammen. Jeg har hele tiden troet at når der var TÜV på skidtet, ja så var der grønt lys hele vejen og derfor også burde kunne indskrives i papirene!! Hører gerne en kommentar fra Frank Andersen.
Her er teksten fra CSP på deres varenummer: 498 000 4130
Beschreibung:
Für diese seit Jahren bewährte Bremsanlage gibt es eine TÜV Freigabe bis 100kW/136PS in Verbindung mit Trommelbremsen und unseren Porsche Radbremszylindern an der Hinterachse. Wird eine Scheibenbremse an der Hinterachse montiert, sind sogar 118kW/160PS möglich. Diese Bremsanlage paßt auf alle Käfer und Karmann Ghia Scheibenbrems-Achsschenkel, beim Typ-3 oder Typ-34 ist sie nur bei Scheibenbrems-Achsschenkeln bis Baujahr 71 passend. Allerdings bezieht sich das TÜV Gutachten nur auf Käfer. Bitte beachten Sie, dass diese Bremsanlage die Spur um 6mm pro Seite verbreitert.
Falls Ihr Fahrzeug noch keine Scheibenbremse besitzt, benötigen Sie zusätzlich noch ein Paar Scheibenbrems-Achsschenkel sowie einen Scheibenbrems-Hauptbremszylinder. Wenn die hintere Scheibenbremse verwendet wird, benötigen Sie unseren Tandem-Hauptbremzylinder, um eine optimale Bremswirkung zu erreichen.
Bei Bremsanlagen mit Lochkreisänderung bestellen Sie bitte die hinteren Bremstrommeln oder eine hintere Scheibenbremsanlage dazu.
Im Lieferumfang sind folgende Teile enthalten: zwei innenbelüftete Bremsscheiben, zwei Spezial- Bremssättel mit einem Kolbendurchmesser von 42mm, Bremsklötze, Radlager und Dichtringe sowie Kleinmaterial. Bitte geben Sie bei der Bestellung die Fahrgestellnummer für das TÜV-Gutachten mit an.
Spørg hos SKAT og hos Færdselsstyrelsen. Men opfylder de ikke Merkblatt 751 ? Så må du jo se om du kan få en synsmand til at godkende det.
Det kan vel egentligt ikke være meningen, at vi skal til at betale en lusket synsmand under bordet, for at få noget med Tüv papirer på igennem syn i skal vel syne det hvis afgiften på det pågældende er betalt og det fremstillede er ligesom det beskrevne dokument ?
kan huske hvordan det var i min ungdom med vildt ombyggede choppere ,der blev overhovedet fra Fåborg jævnligt tilkaldt når jeg røg til syn, og han vurderede mine konstruktive ændringer som håndværksmæssig korrekte udførte, men det var før jeg havde hørt om Tüv og inden vi blev truet med afgift
Jeg søgte lidt på "Merkblatt 751" herinde og fandt lidt af dine gamle indlæg (Frank), men ikke rigtigt noget specifikt omkring '751'! Du skriver i disse indlæg, at en større motor skal godkendes af VW eller af "anderkendt prøvninginstitut"!! Er TÜV ikke et anderkendt prøvningsinstitut og før de godkender noget har de så ikke kigget i Merkblatt 751, da dette lyder som noget overordnet dokument, som de også skal forholde sig til!!???
Det vil jeg også mene , ellers må en tysker jo ikke kører over grænsen i en modificeret bobbel . og hvad kan vi så bruge unionen til
Du og synsmanden skal ikke bekymre sig om hvad der kræves af Merkblatt 751. Der skal blot stå i papirerne at delene/bilen med delene på, er afprøvet efter Merkblatt 751.
Håndværksmæssigt osv. er man ligeglade med. Næsten. Men det er jo det jeg har sagt flere gange. For indtil 5 år siden kiggede den lokale synsleder tit på tingene og tog en beslutning. Den går ikke mere.
Læs dette og så er den vist nok slået fast ikk...
http://www.fstyr.dk/sw23095.asp
Et lille udsnit fra vmax.
Hvis der ønskes godkendt større effektforøgelse end 20%, kræves dokumentation for bilens tekniske egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af én af følgende tre ting:
a) En erklæring fra bilfabrikanten (eller den officielle importør af bilmærket) om bilens egnethed for effektforøgelsen (og eventuel beskrivelse af nødvendige ændringer på bilen i den forbindelse).
b) En TÜV-godkendelse i henhold til Merkblatt 751.
c) Dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
a og c er jo hermed udelukket , det er jo det jeg hele tiden har sagt , jeg kendte
dog ikke lige de rette ord for det , men tak , så er den prut slået.
der skal TÜV på Hele pisset , ellers glem det.
skønt med noget fakta kilgod istedet for alverdens meninger så har vi sku det at rette os efter og sende videre til andre der er i spørgehjørnet
Super super.
Jeg har sådan et sæt bremser fra CSP på min bil. Jeg kiggede igår i de tüv-papirer, der fulgte med, og umiddelbart er det min vurdering at dokumentationen ikke er tilstrækkelig.
De er godkendte af, eller ifølge, StVZO, som svarer til vores detailforskrifter. Og det svarer jo til at hvis vi havde noget her i Danmark som Færdselsstyrelsen sagde OK til. Det vil man så selvfølgelig ikke godtage i Tyskland.
Jeg har også kigget i mine tuv-papirer for mine sænkede spindler og der står der også "I henhold til 'Fahrzeugbegutachtung gemäss §19(2)bzw.§ 21 StVZO. Længere inde i Tüv'en kommer der et punkt der hedder "Prüfumfang" og der står der: Die prüfungen wurden in Anlehnung an das VdTÜV-Merkblatt Kraftfahrwesen NR. 751, durchgeführt.
Ville en sådan dokumentation være tilstrækkelig, hvis man havde en lignende på bremser, der sagde god for 100HK+.!?
i skal da stadig ha noget som har 100 hk som OGSÅ er godkendt , dvs fordi man har skiver på må man kke bare smide 100 hk i , men man må sætte de skiver på hvis man har en godkendt motor med 100 HK . er det forkert ?
Ja, det ku' man godt forestille sig!
Hvis nu at man f.eks bruger en af Farmer's nye motorer, som er helt standard at se på..std. karb, std. luftfilter osv...,men er ombygget totalt indvendigt og giver 80HK (på svinghjulet) og så hvis man stiller med en udskrift/dokumentation fra et rullefeldt samt div TUV/Merkblatt, ku' man så ikke få det godkendt, med alt indskrevet i papirerne!!?